Jump to content


Photo

Zavidovići - Olovo 1970. godine


  • Please log in to reply
353 replies to this topic

#41 Great Cornholio

Great Cornholio
  • Članovi
  • 1,719 posts
  • Joined 17.01.2007.

Posted 17.02.2008. - 23:09

Odlicne slike, nemam rijeci :D
Nadam se da ce nam sdz361 uspjeti naci jos slika sa ove pruge jednog dana :D
Zapanjuje odlicno stanje ove pruge pred njeno samo zatvaranje.



STIB

Kad bi bio Renault onda bi to bio Dauphine, ali ja bih prije rekao da je to neki njemački auto iz 50-tih godina ali neke firme koja nije bila tako poznata. Vrti mi se u glavi Borgward, možda ima neke veze...

Nisam siguran jesmo li pomislili na isto auto, na prvi pogled sam pomislio da se 100% radi o AUTO UNION 1000.
Jedan stariji gospodin koji je nekada stanovao blizu mene je imao ovo auto (koje je usput imalo dvotaktni motor, identican Wartburgovom)
koje prednjim djelom zaista podsjeca na auto sa slike.
Medjutim Milanove slike i Jelsin komentar potvrdjuju da se ipak radilo o Skodi, a ne Auto Unionu.

#42 Pfaff

Pfaff
  • Moderatori
  • 12,731 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 19.02.2008. - 21:58

Malo podataka iz moje arhive: Članak iz glasila ljubljanskog Kluba ljubitelja željeznice "Mali tir", br. 3/1970. o pruzi Zavidovići-Olovo-Kusaće (ZOK). Autor je Tadej Brate.
Članak je, logično, na slovenščini :wink:

Posted Image

Posted Image

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg


#43 jelsa

jelsa
  • Članovi
  • 157 posts
  • Joined 18.03.2007.

Posted 19.02.2008. - 23:55

Zahvaljujem gosp Pfaff,

Procitavsi (jedva) ovaj clanak na Slovenackom jeziku, konacno sam shvatio i u stvari dobio odgovor na moje pitanje sa ovog posta o "nekavoj cudnoj zeljeznici" iznad Zepe koja se spustala u kanjon Drine.
U stvari shvatio sam kao je radila na principu protutegova)vagoni sa kamenom vs. vagoni sa drvenom gradjom)

Hvala jos jednom

#44 sdz361

sdz361
  • Članovi
  • 596 posts
  • Joined 27.08.2007.

Posted 20.02.2008. - 00:45

Stigli smo i do poslednje etape našeg putovanja ćirom u Olovo leta 1970. godine. Naša dresina je iz Creve Ćuprije stigla u stanicu Solun.
Posted Image

Mnoga deca su iskoristila priliku da se verovatno poslednji put vrate iz škole vozom.
Posted Image

Između Soluna i Olova pruga je prolazila kroz uski kanjon koji na tom mestu pravi Krivaja. A svi znamo da je to pravi ambijent za Ćiru.
Posted Image

Na ovom delu pruge je bilo i nekoliko kraćih tunela.
Posted Image
Odmah nakon izlaska iz kanjona pruga ulazi u Olovo.
Posted Image

Dresina prolazi ulazni signal stanice Olovo. Na žalost ovaj signal više nikad neće biti postavljen na "slobodno".
Posted Image

Naša vožnja je završena. Stigli smo na stanicu Olovo do koje već neko vreme vozovi više ne dolaze.
Posted Image

Stanica Olovo mi je uvek više ličila na neku stambenu zgradu nego na železničku stanicu. Verovatno je to bilo moderno kada je sagrađeno posle rata. Inače primetili ste da većina staničnih zgrada na ovoj pruzi više liči na barake nego na železničke stanice. Iako je ovo originalno bila šumska pruga ipak su originalne stanične zgrade bile mnogo solidnije građevine. Ali skoro svi objekti na ovoj pruzi su srušeni ili izgoreli tokom II sv. rata pa su posle rata na brzinu obnavljani. Olovo je kasnije kao značajno mesto dobilo novu staničnu zgradu ali po manjim mestima su ostale da služe barake.
Posted Image

I još dva pogleda na tužno praznu stanicu u Olovu. Prva slika prikazuje pravac iz koga smo došli tj. izlaz prema Zavidovićima. Na krajnjem desnom koloseku je kolska vaga i tovarni profil.
Posted Image

Ovo je suprotna strana tj. izlaz prema Han Pijesku. Levo je magacin a desno ložionica u Olovu koja je izgleda već neku godinu ranije prestala da se koristi.
Posted Image

I za sam kraj ovog putovanja još dve slike. Pruga je ukinuta, jedna epoha je završena i dok šine još ne završe u starom gvožđu za decu nema lepšeg mesta za igranje.
Posted Image
Posted Image
Uzgred na ovoj slici se vidi deo pruge prema Han Pijesku i po stanju koloseka je potpuno jasno da je taj deo pruge bio u upotrebi za teretni saobraćaj i nakon što je pruga Kusače - Han Pijesak - Olovo ukinuta za javni saobraćaj 1968. godine.

Ovim je završeno naše putovanje Zavidovići - Olovo. Bilo mi je zadovoljstvo da ga podelim sa vama. Nažalost nije mi pozanto ko su autori ovih fotografija jer bi naravno njima trebalo najviše zahvaliti. Nadam se da će jednog dana biti pronađeni i filmski zapis ovog putovanja. U sledećim javljanjima napisaću nešto i o preostalom delu ove pruge a uz vašu pomoć i za njega ćemo verovatno naći odgovarajuće slike.

#45 jelsa

jelsa
  • Članovi
  • 157 posts
  • Joined 18.03.2007.

Posted 20.02.2008. - 14:27

Procitah neki dan:

Dionica pruge Olovo - Olovske Luke (nekih 5 km) je sredinom 70-tih godina koristena da se na nju polozi gasovod koji je holansda firma HAK dovela iz Malog Zvornika za Sarajevo

Za iste svrhe je iskoristena i dionica bivse uskotracne pruge Cevljanovici-Srednje- Semizovac

Znaci, ako iko razmislja i o kakvoj revitalizaciji mora racunati na velike triskove izmjestanja gasovoda.

#46 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,379 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 20.02.2008. - 20:49

Hvala sdz361!

Izuzetna reportaza! Ovih kolosijeka u Olovu se sjecam,
jer sam se upravo po tim kolosijecima igrao kao dijete,
dok su moji roditelji bili u posjetu prijateljima u obliznjoj
zgradi. Pruga je vec tada bila napustena, tako da mislim
da su bile rane 70-te. Tu sam bio nasao jedno biciklo, ili
kako se to vec zove, za voznju po kolosijeku, ali je bilo
toliko zardjalo, prakticki neupotrebljivo.

OLOZOK.1.
Prilikom svog fotografskog posjeta Sarajevu u kolovozu/avgustu 1966. gosp. Helmut Dahlhaus
se nasao na prijelazu preko uskotracne pruge Zavidovici - Han Pijesak (linija 77 prema
tadasnjem voznom redu), bivse sumske pruge Zavidovici - Kusace. Po velikom pljusku
je naisla ova kompozicija 2332 sa lokomotivom 13-94 (Krauss, Linz 1394/1925), sa polaskom
u 6:40 iz Zavidovica, i dolaskom u 15:17 u Han Pijesak.

Posted Image

#47 Great Cornholio

Great Cornholio
  • Članovi
  • 1,719 posts
  • Joined 17.01.2007.

Posted 21.02.2008. - 01:38

Pozdrav


Izuzetne slike sdz361 i milan_s :D
Usput jedno malo zapazanje, ovog gosp. H.Dahlhaus-a je zaista svugdje doteklo. Zna li neko da li je on jos ziv ili neko drugi postavlja njegove slike???


Uspio sam saznat nekoliko informacija vezano za ovu prugu, ustvari vise sadasnje stanje trase u i oko Olova.

Na jednoj od slika iz zadnjeg seta (treca odozgo) koji je postavio sdz361 se vidi Skoda/dresina u krivudavom kanjonu.
Po mojoj informaciji, mjesto izgleda isto, trasa sada sluzi kao put, naravno asfaltirani.

Na slijedecoj slici je tunel, koji je jos uvijek tu, a Skoda u trenutku slikanja nailazi na mostic, koji je tada bio drveni, sada betonski.

Stanicna zgrada je jos tu, sada kao stambena zgrada (mada i na slikama vise lici na stabmenu zgradu nego stanicu).

Na slijedecoj slici se vide 4 kolosjeka, neke garaze pored kolosjeka i velika kuca.
Ovoga vise ovde nema, a na mjestu kolosjeka je skola.

Nadam se da cu u skoroj buducnosti uspjeti nabaviti nesto novijih slika ove nekada vrlo lijepe trase.


Za kraj stara slika, nastala negdje na ovoj pruzi. Lokacija mi je nepoznata, slika je iz 1937.


ZOK.04.01.

Posted Image

#48 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,379 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 21.02.2008. - 02:42

Koliko ja znam, g. Helmut Dahlhaus je aktivni clan na njemackom forumu
pod imenom 03 1008. Tamo je objavio i nastavlja da objavljuje
veoma mnogo fotografija u boji sa zeljeznickom tematikom koje su stare
40 godina, pretezno sa podrucja Njemacke. Svoje teme objavljuje najcesce
cetvrtkom pod nazivom Dampf vor 40 Jahren, sto bi se na
engleskom reklo Steam 40 years ago.

http://drehscheibe-o...t.php?17,page=1

#49 Pfaff

Pfaff
  • Moderatori
  • 12,731 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 21.02.2008. - 06:54

@Sdz i @Milan: Zahvaljujem na odličnoj obradi prekrasne teme. Nadam se da nije "umrla" i da će se pojaviti još slika i priča...

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg


#50 mali.paja

mali.paja
  • Članovi
  • 4,985 posts
  • Joined 31.12.2007.
  • LocationZagreb

Posted 02.03.2008. - 23:11

Pored putnica na ovoj slici je zanimljivo (mada mogu misliti kako bi većina ljudi ovo komentarisala) da je na putničkom vagonu revizija rađena marta 1970. u Čapljini (što vi zbog male rezolucije ne možete da vidite). Ovo me malo začudilo zbog velike daljine i sigurno velikih troškova za transport uzanih vagona na normalnim plato kolima između ova dva grada.

Što se tice čuđenja SDZ 361da su putnički vagoni išli na reviziju u Čapljinu to je stvarno bilo tako. Ne samo da su vagoni dolazili, nego su i lokomotive UNRRE na normalnim vagonima serije Rs dovoženi u Čapljinu. Nakon obavljene revizije, UNRRE su na bruto probnu vožnju išle kao potisak iz Čapljine do Hutova. Bio je jedan teretni vlak koji je išao iz Čapljine negdje oko 13 sati. Lokomotiva se iz Hutova vraćala strojna po trasi S77 u 15.32 sati. Kolne probe su se obavljale na dionici od Čapline do Trebinja. Razlog zašto je na tko dugu relaciju od 102 km. išla proba bila je, u tome što je jedino u Trebinju postojala vagonska vaga na kojoj su tarirali vagone.
O potiskivanju vlakova na dijelu pruge od Konjica do Dubrovnika i Zelenike i obratno uskoro malo više na postu o pruzi Čapljina –Dubrovnik.

#51 Jackie

Jackie
  • Članovi
  • 1 posts
  • Joined 30.03.2008.

Posted 30.03.2008. - 06:52

Ostaci stare tracnice pruge koja je prolazila kroz Olovske Luke se i dan danas mogu tamo naci. Sjecam se da sam se kao dijete na njima igrala. Meni se cini da mi je djed radio za zeljeznicu kao sekretar ili tako nesto.

#52 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,379 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 30.03.2008. - 08:14

Jackie
Dobrodosli na forum i hvala za javljanje.
Ako imate bilo kakvih uspomena, sjecanja, fotografija ili
pitanja vezano za ovu tematiku, bice nam drago da to
podijelite sa nama.

Pozdrav
Milan

#53 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,379 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 06.04.2008. - 05:28

OLOZSK.1.
Ovo je jedna fotografija stanice Olova za koju ne znam
ni kada je nastala, ni tko ju je bio snimio. Mozda sdz361
moze da nam pruzi neke tehnicke podatke o onome
sto on vidi na ovoj fotografiji.

Posted Image

#54 igorail

igorail
  • Članovi
  • 1,244 posts
  • Joined 18.01.2006.

Posted 06.04.2008. - 20:53

Umjesto da se briše ova sistemska greška nastala pri postanju donjeg-narednog posta,
postavljam nešto korisno :mrgreen:

Priatelj railfan iz Češke mi je ostavio ove 2 slike sa autentičnog lokaliteta Han Pijesak
snimljeno u proljeće/ljeto 2007.g.

ŽKHPN
Posted Image
Zidano drvena zgrada iz mogućeg zaostalog ansambla upravnih ili stanično-pretovarnih
kapaciteta kolodvora Han Pijesak


i

MnPHPKPŽ
Posted Image
Ostaci novijeg armirano-betonskog mosta, koji je vjerovatno zamjenio neki bivši
stari-drveni na pruzi iza stanice Han Pijesak prema Kusačama i Podžeplju
:shock:

Čak se vide i neki tragovi drvenih dijelova :shock: bivšeg mosta, a i ovaj betonski se čini jako star
i ispod AB grede se naziru neke konstruktivne čelične šine.


Iza ovog mosta je pruga presjecala cestu Vlasenica - Han Pijesak i nastavljala ka Kusačama
i Podžeplju... Da li je tu nekad bila rampa :?: Mislim da su ovo otprilike dijelovi trase
dotične pruge, sa najvišim visinskim kotama. Koji bi ovo mogao biti potok/riječica :roll:
Krivaja :mrgreen: u ranim danima...

Inače ovo su zimi veoma surovi i vjetroviti krajevi sa veoma niskim temperaturama i
velikim hladnoćma, pa bi bilo interesantno doznati kako se to odražavalo na exploataciju
pruge i vučnih/vučenih sredstava, a kako prilikom same gradnje pruga u ovoj regiji :wink:

Interesantno u nekim knjigama ova prvobitno Steibeissova, a kasnije Šipadova
pruga se u nekoj literaturi naziva uzana pruga:
Zavidovići - Olovo - Han Pijesak - Kusače - Podžeplje, a najčešće je nazivom
završavala sa kolodvorom Kusače :?

U knjizi Berislava Sekelja Poštanska povijest BiH 1878 - 1918 izdata 2005.godine od Hrvatskog
filatelističkog saveza
se spominje ova pruga u "produženom" nazivu sa posljednjom stanicom
Podžeplje :shock: za koju kaže:

PODŽEPLJE, BS (bahnstation) > željeznička stanica na šumskoj pruzi
Zavidovići-Olovo-Han Pijesak-Kusače-Podžeplje, kotar/bezirk Rogatica. Ima 360 stanovnika...

a za Kusače koje su isto slikom veoma rijetke, isti autor kaže:

KUSAČE, BS (bahnstation) > željeznička stanica na šumskoj pruzi
Zavidovići-Olovo-Han Pijesak-Kusače-Podžeplje, kotar/bezirk Vlasenica. Kod mjesta Mrkalji,
na cesti Vlasenica - Sarajevo, nalazila se parna pilana tvrtke Benheyer iz Vukovara. Ima 200 stanovnika...


Kada je ova pruga produžena do Podžeplja :roll: , a ako je od starta išla sve do tamo,
zašto se to nigdje ne spominje u drugoj literaturi :?:

Da li je moguće da je slika ŽKHPN dio ansambla staničnih zgrada sa slika:

Posted Image
Kolodvor i pretovarna stanica Han Pijesak

i
Posted Image
Kolodvor i pretovarna stanica Han Pijesak

jer ju je M.B. uslikao tražeći ostatke ove pruge i pratećih objekata...


Slika MnPHPKPŽ je snimljena prije prolaska cestom kroz Han Pijesak iz smjera
Vlasenice, tj. na većoj nadmorskoj visini, jer se ova pruga neprestno penje od Zavidovića,
a posebno iza Olovskih Luka da bi došla na n/visinu Han Pijeska od :?: [m]. I dalje se je
nastavljala penjati ka Kusačama, dok nisam siguran da li je ka Podžeplju nastavljao uspon
ili je poslije prevoja krenula u pad :?

Mislim da je ovo jedna od uzanih pruga u BiH sa najvišim visinskim kotama uz
prevoj-tunel Stambulčić na Ostbahnu.

igorail ! :wink:
Odbojnike na tramvaje !

"""""""""""""""""""""""""""""

Svaki pravi railfan naprosto zadrhti kad u prolazu primjeti, da se na željezničkom semaforu

pojavi ZELENO svjetlo !

#55 igorail

igorail
  • Članovi
  • 1,244 posts
  • Joined 18.01.2006.

Posted 06.04.2008. - 20:59

OLOZSK.1.
Ovo je jedna fotografija stanice Olova za koju ne znam
ni kada je nastala, ni tko ju je bio snimio. Mozda sdz361
moze da nam pruzi neke tehnicke podatke o onome
sto on vidi na ovoj fotografiji.

http://i164.photobuc...o_Stanica_A.jpg


Pozdrav !

Ja o ovoj fotki imam podatke u knjizi F. A. Braco: "Historija Željeznica BiH" ispod koje piše:
Lokomotiva "Bimba" sa mješovitim vozom u stanici Olovo

U vlasništvu > Foto arhiv: ©Alfred Luft

Na žalost nema godine niti ikakvog datuma :(

igorail ! :wink:
Odbojnike na tramvaje !

"""""""""""""""""""""""""""""

Svaki pravi railfan naprosto zadrhti kad u prolazu primjeti, da se na željezničkom semaforu

pojavi ZELENO svjetlo !

#56 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,379 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 06.04.2008. - 21:05

Ja sam tu fotografiju bio nasao na nekom sajtu, prije nego sto
sam kupio knjigu. Ocigledno da nisam popamtio sve fotografije
iz knjige. Igorail, hvala na podsjecanju.

#57 sdz361

sdz361
  • Članovi
  • 596 posts
  • Joined 27.08.2007.

Posted 06.04.2008. - 21:57

Lokomotiva je jedna od "Bimba". Ove lokomotive su nabavljene posle I svetskog rata specijalno za javni saobraćaj na ovoj pruzi koji je 1919. godine uveden na zahtev vlade. Na slici bi trebalo da se vidi mešoviti voz za Han Pijesak jer je voz okrenut na tu stranu a i "Bimbe" su uglavnom radile na relaciji Olovo - Han Pijesak. Inače posle II svetskog rata ove lokomotive su bile stacionirane u ložionici Olovo. Slika morala da bude napravljena pre 1968. godine jer je tada ukinut saobraćaj do Han Pijeska a "Bimbe" su tada i kasirane.

#58 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,379 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 12.04.2008. - 07:06

Pozdrav svima!

... Kada je ova pruga produžena do Podžeplja,
a ako je od starta išla sve do tamo,
zašto se to nigdje ne spominje u drugoj literaturi? ...


Na prvoj stranici ove teme, na austrougarskim vojnim kartama iz 1910,
moze se vidjeti da je pruga zavrsavala u mjestu Kusače.
Vjerujem da sdz361 zna kad je ona produzena do Podžeplja.
U nedostatku prave karte tog dijela, ponovo je u pomoc pritekao
Microsoft Virtual Earth sa sajta: http://maps.live.com/
uz ciju pomoc sam napravio sljedece karte, koje su pomalo sture i ne
previse precizne, ali dovoljno dobre u nedostatku boljih.

Han Pijesak - Kusače - Podžeplje - Karta MVE Hibridno-Prometna - 1
Posted Image

Han Pijesak - Kusače - Podžeplje - Karta MVE Hibridna - 1
Posted Image

Han Pijesak - Kusače - Podžeplje - Karta MVE Prometna - 1
Posted Image

P.S.
Izmedju Olova i Han Pijeska ima jos jedan zanimljiv krak za kojeg cu uraditi ovakvu kartu.

#59 sdz361

sdz361
  • Članovi
  • 596 posts
  • Joined 27.08.2007.

Posted 12.04.2008. - 13:40

igorail je napisao

Interesantno u nekim knjigama ova prvobitno Steibeissova, a kasnije Šipadova
pruga se u nekoj literaturi naziva uzana pruga:
Zavidovići - Olovo - Han Pijesak - Kusače - Podžeplje, a najčešće je nazivom
završavala sa kolodvorom Kusače


Železnica Zavidovići - Olovo - Kusače nikad nije bila Steinbeissova ni ŠIPAD-ova. Iako ih često pominju zajedno jer se radi o 2 najveće šumske železnice u BiH a i šire to su uvek bile dve posebne uprave. Inače isorijat ove pruge i samog šumskog preduzeća je vrlo obiman i interesantan da bi o tome moglo da se piše mnogo ali ću ja gledati da budem što kraći. O ovome ima dosta toga i u knjizi Keitha Chestera mada je taj deo napisan uglavnom na osnovu podataka koje sam mu nalazio po arhivima u Beogradu.

Ova šumska železnica je nastala kao plod politike AU ministra Kalaya pod čijom je upravom tada bila BiH. On je želeo da podstakne privredni razvoj između ostalog i dalju izgradnju železnčke mreže ali je prema važećim zakonima za izgradnju železničkih pruga u BiH bila neophodna saglasnost i Austriskog i Mađarskog parlamenta. Kako su oni imali suprotstavljene interese to su odluke donosile vrlo sporo i problematično. Kalay je iskoristio rupu u zakonu da se to ne odnosi na industriske železnice i omogućio da se nekoliko velikih pruga sagradi kao industriske i tako izbegne navlačenje sa dva parlamenta. Rezultat ove njegove politike je i pruga Zavidovići - Olovo - Kusače. Šta je Kalay uradio: dodelio je koncesiju za eksploataciju velikih šumskih površina između doline Bosne i Drine firmi Eisler & Ortlieb. Od para dobijenih od koncesionara je bosanska vlada sagradila ovu prugu. Zatim je odmah prugu izdala u zakup istom preduzećeu koje je za njeno korišćenje takođe plaćao državi godišnju naknadu. Tako je bez budžetskog novca (tj. bez saglasnosti Austriskog i Mađarskog parlamenta) sagrađena 118 km duga pruga. Treba pomenuti da je i AU Generalštab veoma podržao ovu ideju jer je pruga vodila prema granici sa Srbijom i predstavljala važnu stratešku komunikaciju (što se i pokazalo tokom I svetskog rata). Dakle da rekapituliram: Pruga Zavidovići - Olovo - Kusače je bila pruga u državnom vlasništvu (i tako je zauvek ostalo). Saobraćaj na njoj je obavljala privatna kompanija koja je zato plaćala državi zakup. Pored tog plaćanja obeveza prema državi je bila i da vrši besplatno prevoz pošte. Javnog putničkog saobraćaja nije bilo a preduzeće je moglo da prevozi robu i trećim licima ali tarifa za to nije smela da bude viša od tarife državne železnice. Vozni park je bio vlasništvo kompanije koja je takođe samostalno gradila šumske ogranke (pruge koje su se odvajale od glavne pruge u sama šumska područja) koji su bili njeno vlasništvo i za koje nije imala nikakve obaveze prema državi. Zato se igoraile u dokumentima stalno pominje Kusače kao završna stanice ove pruge iako je ona u stvari zaista išla dalje, na kraju je dolazila do same reke Drine. Pravni status ovih delova je bio dosta različit. Koji šumski ogranci su sagrađeni za vreme AU tačno se ne zna. Zna se samo da ih je sa lokomotivskom vučom bilo 1904. godine 62 km. Verovatno se još tada stiglo do Podžeplja (čim se pominju u knjizi o poštanskom saobraćaju) a siguran sam da je u toku rata zbog vojnih potreba nešto dodavano i dalje u pravcu Drine.

Posle I svetskog rata ostao je isti aranžman u važnosti ali je država uvela 1919. godine preduzeću obavezu javnog saobraćaja na pruzi Zavidovići - Olovo - Kusače (što je njemu jako teško palo jer je osposobljavanje pruge za javni saobraćaj bilo zbog mnogo viših normi dota skupo i naravno zahtevalo je više ljudstva - ovo je inače razlog što mnoge privatne pruge u Kraljevini SHS/Jug formalno nisu bile u javnom saobraćaju iako su ga u praksi obavljale). Putnički vozovi su išli samo do Han Pijeska. (Zato su fotografije iz Kusača prava retkost) Što se tiče šumskih ogranaka postoji izveštaj iz 1925. godine. Izveštaj je u originalu na ćirilici pa sam smatrao da je korisnije da ga prepišem ali ako vas zanima originalni dokument mogu da ga skeniram. Evo šta u njemu piše o ovoj železnici (nisam ispravljao ni štamparske greške).

Šumsko-Železnička Uprava Preduzeća "Ajsler i Ortlib" u Zavidovićima.

a). Glavna pruga "Krivaja" sa javnim saobraćajem, polazi od stanice Zavidovići drž. želejznica Srajevo - Sl. Brod i vodi po križanju reke Bosne uz dolinu reke Krivaje do stanice Olova (km 72.0)
Od stanice Olova uz dolinu u strminu potoka Stupčanica do ušća potoka Bjesnica kod stanice Pjenovac (km 101.9) i dalje uz potok Pistica na vodomeđu Han Pijesak (113.5 km), a od vodomeđe Han Pijesak spušta se pruga po strminama potoka Žepa do stanice Kusaće (km 118,3) sa ukupnom dužinom od 118.3 km.
Ova pruga je Državna, te je samo predana firmi pod najamninu (zakup)

B). Poboćna pruga: "Jablanica", odvaja se na km 74,2 pruge "Krivaja" i vodi uz dolinu i strminama potoka Jablanica za sada 5.0 km

c). Poboćna pruga Rečica, odvaja se kod km 101.9 km kod stanice Pjenovac pruge Krivaja i vodi uz dolinu potoka Bjesnica, Krivača na vodomeđu Rujevica, te dalje uz dolinu potoka Rečica i Ponjerka na planinu Slivanska u dužini od 18.3 km sa 5 ogranaka i to:

Bjesnica potok sa 3 kraka, ukupno 14. 3 km
Krivača potok sa 1 krakom ukupno 2.8 km
Hambarina šuma sa 1 krakom ukupno 6.6 km
Brčica potok ukupno 0.2 km
Ponjerka potok ukupno 0.3 km

Ukupno 42.5 km

d) Poboćna pruga Trešnjevac, odvaja se kod km 108.8 pruge "Krivaja" i vodi uz potok Trešnjevac na Vuksić planinu u dužini od 5.3 km
sa ogrankom prema selu Kurtavić 1.5 km

Ukupno 6.8 km

e) Poboćna pruga Ušljevac, odvaja se ispod ulazne skretnice stanice Kusaće (118.2. km) pruge "Krivaja" i vodi uz potok Žepa u privatnu šumu Ušljevac sa dužinom od 3.1 km.

f) Nastavak glavne pruge Krivaja zvano "Podžeplje". Ta pruga se nastavlja od stanice Kusače Krivajske pruge i vodi uz dolinu potoka Žepa odnosno Brloznik sa dužinom od 15.2 km
1 ogrankom i krakom u šumu Stobran od 6.6 km

Ukupno 21.8 km

g) Željeznička mreža parne strugare firme u Zavidovićima, koja je vezana na većim mestima između km 0 i 0.1 km sa glavnom prugom "Krivaja". Ukupna dužina te mreže 15.7 km

Prema tome je dužina pruge: a)+B)+c)+d)đ+e)+f)+g) Ukupno pruge na parnu snagu 213.2 km

Ovo je stanje dvadesetih godina. Tridesetih dolazi do promena ali o tome u sledećem nastavku.

#60 igorail

igorail
  • Članovi
  • 1,244 posts
  • Joined 18.01.2006.

Posted 13.04.2008. - 05:39

Pozdrav sdz361

i hvala na veoma poučnom i opširnom pojašnjenju o nastanku i svim različitim ograncima ove pruge :D .

Inače i ja sam nabavio Chesterovu knjigu, ali je to veoma obimno štivo, koje pomalo,
s vremene na vrijeme proučavam, pa mi štošta, kad treba brzo reagirati na forumu
promakne, jer je još nisam sasvim temeljito proanalizirao.

Imam ja i još jednu dobru knjigu Dževada Juzbašića "Izgradnja željeznica
u Bosni i Hercegovini u svjetlu austrougarske politike od okupacije do kraja Kállayeve ere
"
u izdanju ANUBiH Sarajevo 1974.g., u kojoj ima skoro o svakoj ovoj pruzi veoma
detaljnih podataka (svakako su zastupljene i šumske i industrijske :D ), ali mi sad nije pri ruci, pa
odmah ne "baratam baš najpotpunije s materijom" :lol:

btw oni različiti planovi, šeme, mape, slike i članci me zaista SVI uvelike zanimaju, ali nisam
htio da gnjavim ranije, pa ako stigneš pomalo mi nešto od te građe pošalji na PP ili moj
e-mail: igorail@yahoo.co.uk, svakako jako sam zainteresiran 8)

Do narednog pisanja i čitanja l.p.

igorail ! :wink:
Odbojnike na tramvaje !

"""""""""""""""""""""""""""""

Svaki pravi railfan naprosto zadrhti kad u prolazu primjeti, da se na željezničkom semaforu

pojavi ZELENO svjetlo !




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users