Jump to content


Photo

Slike iz povijesti: freak lokomotive


  • Please log in to reply
104 replies to this topic

#41 Pfaff

Pfaff
  • Moderatori
  • 12,731 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 18.02.2008. - 12:19

Bonus: Natjecanje na Semmeringu

kkStB = Austrijske državne željeznice, 1851.

Lokomotive koje ću u nastavku opisati, ne bih baš nazvao frikovima, ali vjerujem da mi nitko neće zamjeriti ako ih ovdje uvrstim.

Gradnja glavne željezničke pruge Beč – Ljubljana – Trst predstavljala je polovicom 19. stoljeća ozbiljan graditeljski poduhvat jer se pruga morala probiti kroz istočne obronke Alpa između Gloggnitza i Mürzzuschlaga što je podrazimijevalo uspone od 25 promila. Glavni inženjer bijo je Carl von Ghega (da, isti onaj koji u Trstu ima ulicu u kojoj je nekoć bijo "Giovanni" :wink). Za početak je 1842. malo otputovao u Ameriku da vidi kako to tamo rade na pruzi Baltimore & Ohio. Kad se vratijo, napisao je o tome knjigu (Die Baltimore & Ohio Eisenbahn über das Allegheny Gebirg) koju su "stručnjaci" ismijali tvrdeći da je za uspon poput Semmeringa jedino moguće rješenje kabelska vuča. Ghega je, doduše, u jednom trenutku razmišljao o atmosferskoj željeznici (i srećom odustao od nauma), ali se na kraju odlučijo za adhezione lokomotive. Sad je bilo pitanje tipa i veličine.
Jedan je njemački tehnički časopis predložijo natjecanje konstruktora (sjećanja na Rainhill su bila relativno svježa) pa je vlada ponudila bogat nagradni fond: 20, 10, 9 i 8 tisuća zlatnih dukata za prve četiri najuspješnije lokomotive. Propozicije natječaja predviđale su da lokomotiva mora povući vlak težak 140 tona na usponu od 25 promila brzinom ne manjom od 13 kilometara. Prijavila su se četiri natjecatelja s četiri različita sistema do tada praktički još neisprobana u praksi:
- Bavaria, Krauss, München
- Seraing, Cockerill, Seraing
- Vindobona, kkStB, Wien-Gloggnitz Bahn, Beč ("kućni" proizvod!)
- Wiener Neustadt, Gunther, Wiener Neustadt
Projektanti kod Cockerilla i Wien-Gloggnitz Bahna (državna željeznica) bili su Englezi, John Cockerill odnosno John Haswell.

Izvješća o rezultatima su, prema literaturi kojom raspolažem, malo proturječna – većina tvrdi da je samo jedna lokomotiva (Bavaria) zadovoljila sve uvjete, a druge samo djelomično, dok neki tvrde da su sve lokomotive zadovoljile uvjete. Bilo kako bilo, Bavaria je dobila prvu nagradu, a ostali sudionici pozamašne utješne nagrade.

Značajno je da je ovaj natječaj pokazao prva odstupanja od do tada uvriježenog oblika lokomotiva (kruti frem s najviše tri osovine). Detalji su opisani u nastavku za svaku lokomotivu posebno.

Napomena: Semmering pruga je danas uvrštena na UNESCO-vu listu svjetske baštine. Koga zanima, može za početak pogledati ovdje, a dalje tražiti sam:

http://whc.unesco.org/en/list/785

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg


#42 Pfaff

Pfaff
  • Moderatori
  • 12,731 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 18.02.2008. - 13:29

Semmering natječaj

Bavaria

Graditelj: Maffei, München, Njemačka

Posted Image

Ova je lokomotiva osvojila prvu nagradu iako neki izvori tvrde da je po završenom testiranju odmah bila kasirana jer su ju preforsirali.
Inače je ovo bila prva poznata lokomotiva kofiguracije D (0-8-0) jedini ranije poznati primjerak je bijo Puffing Billy u prvobitnom obliku, ali se tamo radilo o krpežu iz nužde, a ne planiranoj karakteristici. Radi povećanja vučne sile bili su kotači na troosovinskom tenderu također spregnuti spojnom motkom, a prigon sa stražnje pogonske osovine vršen je pomoću lanca koji se lijepo vidi na slici. Izgleda da to nije baš najbolje radilo. Obratiti pažnju na veliki razmak između treće i četvrte osovine potreban da se umetne veliko ložište koje je sezalo gotovo do tračnica. Te su dvije osovine imale vanjski frem da ležajevi ne budu preblizu ložišta. Kruškasti dimnjak je bijo naprosto dražestan :wink:
Lokomotiva je, navodno, postigla brzinu od 21 km/h uz zadano opterećenje.

Evo i nacrta – zašto lanac nije nacrtan, ne znam

Posted Image

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg


#43 sali

sali
  • Članovi
  • 989 posts
  • Joined 25.06.2007.
  • LocationZagreb

Posted 18.02.2008. - 14:39

[quote name="Pfaff"]Semmering natječaj

Pfaff....

Što Ti mogu reći za ovu izvrsu temu osim onu ljudski toplo izgovorenu rijeć hvala .Pratim i uživam........

Vidim da se kuri sve u šesnajest.Ugljena ima ,svakim danom sve više i više pare........a to samo znači da idemo sve dalje i dalje.
Samo da nam se ložač ne umori?

Poštovanje uz srdaćni pozdrav !

#44 Pfaff

Pfaff
  • Moderatori
  • 12,731 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 18.02.2008. - 19:20

[quote name="sali"][quote]Semmering natječaj

Pfaff....

Što Ti mogu reći za ovu izvrsu temu osim onu ljudski toplo izgovorenu rijeć hvala .Pratim i uživam........

Vidim da se kuri sve u šesnajest.Ugljena ima ,svakim danom sve više i više pare........a to samo znači da idemo sve dalje i dalje.
Samo da nam se ložač ne umori?

Poštovanje uz srdaćni pozdrav ![/quote]
A, čuuj! Drago mi je kad nekomu mogu uljepšati dan nečim interesantnim. Stoga me Tvoj feedback posebno raduje. Hvala :oops:

Glede ugljena: malo ga ponestaje, ali ložit ću dok mogu :mrgreen:

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg


#45 Pfaff

Pfaff
  • Moderatori
  • 12,731 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 18.02.2008. - 19:24

Semmering natječaj

Seraing

Graditelj: Cockerill, Seraing, Belgija

Posted Image

Lokomotiva je na slici dosta neprecizno prikazana. Pretpostavljam da se crtaču to ne bi dogodilo da je morao narctati konja – lokomotiva je u životu vidijo puno manje! Na nacrtu dolje je sve jasnije...
Daklem, Mr. John Cockerill je negdje morao vidjeti crtež South Caroline pa mu je također palo napamet dvije lokomotive spojiti u jednu. Bijo je dovoljno razuman da stavi i po dva cilindra sa svake strane! Ni iz slike ni iz nacrta nisu razvidne dvije stvari:
1. Na slici lokomotiva ima tender. Lokomotive tog tipa (kasnije patentiranog kao Fairlie) su obično bile tenderke, a ugljen se nalazijo na tankovima za vodu lijevo i desno od ložačevog položaja. Da li je Seraing možda imala vodu u tenderu, a na fremu se vozijo samo ugljen? Tlocrt lokomotive ne posjedujem i nisam ga uspijo naći.
2. Nije (mi) poznato da li su podvozja s cilindrima bila okretna. Obzirom na vrijeme konstrukcije, malo je vjerovatno jer nije postojala tehnologija koja bi omogućila fleksibilne spojeve, čak i s niskim tlakom pare kakav je onda bijo pravilo.
Lokomotiva je na takmičenju osvojila drugo mjesto, a po nekim izvorima je jedina uz prvoplasiranu Bavariu zadovoljila sve uvjete natječaja.
Evo i nacrta:

Posted Image

Napomena: Osim Bavarie koja je imala ime po državi porijekla, sve su ostale lokse na natječaju nosile ime grada gdje su sagrađene.

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg


#46 sdz361

sdz361
  • Članovi
  • 596 posts
  • Joined 27.08.2007.

Posted 19.02.2008. - 00:06

Super tema. Pre nego što postavim svoga frika-a da samo dopunim podatke oko lokomotive Pechot-Bourdon koja je građena za francuske vojne železnice u I svetskom rata. Tačno je da se sačuvana samo dva primerka u svetu i to jedan u Dresdenu a drugi u Srbiji tj. u muzeju uzanih pruga u Požegi (kod Užica). Lokomotive ove vrste je koristila železnička komanda srpske vojske na solunskom frontu u I sv. ratu ali se ovde ne radi o nekoj od tih lokomotiva (kako često greškom piše u nekim knjigama) već o jednoj od dve mašine koje su Nemci tokom II sv. rata doneli (od svog ratnog plena u Francuskoj) u rudnik uglja Kostolac. Još 1949. godine ova lokomotiva je ostavljena za muzej. Inače ove lokomotive su se u eksploataciji pokazale dosta loše i svuda su brzo izbacivane iz saobraćaja. Nisu se pokazale kao praktične ni u ratnim operacijama jar su bile teške za lake poljske železnice. Druga mana im je bila što je kotao bio po celoj dužini lokomotive tj. nije moglo da se pređe sa leve na desnu stranu kabine sem da se napusti vozilo. Poznati su slučajevi iz I sv. rata kad je neprijateljska vatra pogodila mašinovođu. Pošto ložač nije mogao da prođe na njegovu stranu da mu pomogne ili zaustavi voz on je morao da iskoči iz lokomotive, brzim trkom pređe ispred nje i trčeći je zaobiđe i zatim uskoči nazad u lokomotivu sa druge strane. Naravno lokomotiva se svo ovo vreme kreće a takođe neprijatelj i dalje puca na voz. Nije baš bilo prijatno.

Frik na sledećim slikama je plan za izgradnju šumskih železnica na vodeni pogon (hidrodinamički) koji je patentirao Carsko-kraljevski šumar J. K. Koderle iz Voralbega u Austriji 1856. Sistem radi tako što je uz kolosek napravljen kanal kroz kojim teče voda i koji je uzdignut u odnosu na lokomotivu. Saug tj. uređaj za crpljene (koji se kreće kroz kanal) usisava vodu koja putem gravitacije prolazi kroz crevo i pokreće cilindre na lokomotivi. Nakon obavljenog rada voda kroz odvodni kanal otiče na zemlju. Vrlo ekološki i ekonomično.
Posted Image

Druga varijanta radi slično samo voda ne pokreće klipove u cilindru već okreće pravi vodenički točak koji pokreće lokomotivu.
Posted Image

Iako je ovaj sistem teško mogao da radi praktično dotični gospodin je za ovaj patent dobio bronzanu medalju na izložbi u Beču a i o ovom sistemu je dosta pisano po stručnoj literaturi tog doba. Ipak iz raspoloživih podataka mi se čini da ovakva železnica nikad nije i napravljena

#47 Pfaff

Pfaff
  • Moderatori
  • 12,731 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 19.02.2008. - 00:23

U ime svih pratitelja teme i u svoje osobno zahvaljujem Ti na detaljnom pojašnjenju glede francuske lokomotive.

Koderleova naprava je suluda iako tehnološki sasvim lijepo drži vodu tj. propušta ju :lool Ponekad si mislim kako je čitav niz interesantnih i energetski jeftinih naprava završijo u zapećku/zaboravu zbog sasvim netehnoloških razloga...

Sad zlobna ideja: Da se to napravi u Sahari na pogon pijeskom ("Zemlja faraona" i tako to...). Hehe!

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg


#48 Pfaff

Pfaff
  • Moderatori
  • 12,731 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 19.02.2008. - 09:51

Semmering natječaj

Vindobona

Graditelj: Wien-Gloggnitz Bahn (kkStB), Wien, Austrija

Posted Image

Ova je lokomotiva bila iz "kućne" proizvodnje tj. sagrađena je u radionicama državnih željeznica pod koje je spadala i Semmering pruga. Projektant je bijo John Haswell, Englez koji se preselijo u Austriju graditi lokomotive i tamo ostao do smrti.
Haswell je, dakle, standardnu Stephensonovu troosovinsku teretnu lokomotivu tipa "long boiler" - dugački kotao (naziva koji su takve lokomotive dobile ne zbog posebne dužine kotla nego zbog privida dužine jer su svi kotači bili grupirani između dimnice i ložišta), produžio sa stražnje strane i podmetnuo još jednu osovinu. Na to produženje frema postavio je tankove za vodu, a dodatno je osovinu ispod "tendera" spojnom motkom povezao s pogonskim osovinama. Suvremena slika nažalost dosta iskrivljava realni izgled lokomotive.
Lokomotiva nije postigla neku osobitu brzinu (cca 12 km/h pod opterećenjem), ali je na neki način bila pramajkom čitave serije lokomotiva tipa Engerth koje je Haswell kasnije gradijo za kkStB.

Posted Image

Opet napomena: Naprava nalik mlincu za kavu na vrhu ložišta je tipična za austrijske i mađarske lokomotive i zapravo je lijevak sa zaporom koji služi za punjenje kotla toplom vodom prije potpaljivanja.

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg


#49 Pfaff

Pfaff
  • Moderatori
  • 12,731 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 19.02.2008. - 13:16

Semmering natječaj

Wiener Neustadt

Graditelj: Gunther, Wiener Neustadt, Austria

Posted Image

Četvrta lokomotiva na natječaju je smatrana i najlošijom tj. učinak joj je bijo takav. Tehničke pojedinosti nisu vidljive iz nacrta (iako je relativno najtočnije naslikana) osim što se vidi da je imala jedan dugački kotao s dva sedlasta tanka za vodu. Na produženju frema iza upravljačnice bio je mali bunker za gorivo. Prema vidljivom sa slike, izgleda da je bila predviđena za loženje drvom, a i dimnjak ukazuje na tu mogućnost. Oslonjena je bila na dva dvoosovinska podvozja s po dva cilindra koji su gledali prema sredini lokomotive. Da li su bila okretna, ne znam i ne vjerujem, ali nisam našao podataka u potkrjepu mojeg razmišljanja. Ne znam ništa o konstrukciji samog kotla, ali mi se čini da konstruktori nisu baš imali povjerenja u njega jer postoje čak tri sigurnosna ventila ravnomjerno raspoređena duž kotla! Parni dom je bijo zaklonjen unutar goleme sandučaste konstrukcije oblika stilske komode! Na pruzi je postigla brzinu od jedva 12 km/h, pretpostavljam uz zadano opterećenje.
S druge strane, iako neuspješna, ova je lokomotiva (tako bar tvrde neki autori) bila pra-prototip lokomotivama tipa Mallet koje su u svoje doba bile najmoćnije parne lokomotive na kuglani zemaljskoj.
Evo i nacrta:

Posted Image

Par riječi o ishodu takmičenja.
Kako je već rečeno, Bavaria je bila proglešena pobjednicom. Drugoplasirani je bijo Seraing, a konstruktori ostale dvije su dobili utješne nagrade. Haswellu vjerovatno nije bilo lako jer on kao glavni za lokomotive na državnoj željeznici nije bijo i najbolji, al' tako to biva...
Ni jedan predloženi model nije dao pravo rješenje problema, ali je takmičenje pokazalo da se s adhezijskim lokomotivama može voziti vlakove po takvim gradijentima. Pruga je najprije prešla Semmering, onda je stigla do Ljubljane, Pivke (Šentpeter na Krasu) i na kraju do Trsta. Najprije su vlakove vukle "obične" lokomotive, a onda je Haswell razvio seriju lokomotiva po Engerthovom principu koje su dugo godina bile glavna vučna sredstva na ovoj teškoj i važnoj pruzi. No to je već jedna druga priča...

Evo jedne slike vlaka na vijaduktu negdje u Sloveniji (potpis pod slikom veli: Oberleibach. Hm?). Mislim da tolika količina vagona iza lokomotivice spada u područje licentie poetice :wink:

Posted Image

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg


#50 Pfaff

Pfaff
  • Moderatori
  • 12,731 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 19.02.2008. - 16:42

Freak no. 23.

Genf

SBB/CFF/FFS (Švicarske federalne željeznice), Švicarska, 1858.

Posted Image

Švicarska je brdovita skoro kao Bosna. Kad su Roberta Stephensona pitali za savjet glede izgradnje željezničke mreže, rekao im je da je jedina solucija u njihovom slučaju kablovska vuča. Iz iskustva znamo da su se snašli i bez toga, ali su im pruge i dalje brdske.
Takve pruge traže teške lokomotive s velikom adhezionom i vučnom silom kako bi mogle raditi na usponima. Jedna od solucija koja je dugo godina bila u primjeni bila je primjena tzv. sistema Engerth, a jedna lokomotiva tog tipa je i prikazana. Herr Willhelm von Engerth bio je arhitekt i strojarski inžinjer. Za potrebe pruge preko Semmeringa konstruirao je posebnu vrst brdske lokomotive (oslanjajući se na pobjednički projekt Bavarie) gdje je dio težine tendera oslonio na frem lokomotive radi povećanja adhezije, a kotače ispod tendera povezao spojnom motkom i preko zupčanika ih prigonio sa stražnje pogonske osovine lokomotive. Te je lokomotive gradilo poduzeće Cockerill iz Belgije, a kasnije i neka austrijska (vidi se da su svi iz utrke na Semmeringu izvukli svoj dio kolača :wink: ). Kasnije je umjesto zupčanika iskušano i par drugih sustava - jedan je bio preko pomoćne osovine i polužja, a na nekim lokomotivama sistema Engerth je pogon kotača tendera posve izbačen i dobile su veće kotače radi vuče brzih vlakova. Takva je bila i Genf. Srećom je nakon 40-godišnjeg rada i povlačenja iz prometa 1898. sačuvana i nalazi se u Muzeju prometa (Verkehrshaus) u Luzernu.

Evo jednog Cockerillovog primjerka:

Posted Image

Posted Image

A ovoga je gradio Haskell u Beču – ima prigon tendera preko polužnog mehanizma:

Posted Image

Ove se lokomotive ne mogu opisati kao prave tenderke jer je tender bio samostalan i uzglobljen s lokomotivom, a samo se dio tereta prenosio na lokomotivu. Takve sustave zovu i oslonjeni ili podržani tender.
BTW, tenderke, pogotovo brdske imaju jedan specifičan problem – glavni teret im čini voda, a kako se loksa (puff-puff) sve dalje penje uzbrdo, troši više pare tj. vode pa joj adhezijska sila postaje sve manja...

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg


#51 Pfaff

Pfaff
  • Moderatori
  • 12,731 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 19.02.2008. - 17:48

Freak no. 24.

"Elektro-parnjača"

SBB/CFF/FFS (Švicarske federalne željeznice), Švicarska, 1939. - 1945.

Posted Image

Evo nas opet u Švicarskoj (malo kasnije)...

Nevolja je majka snalažljivosti! Tijekom WWII neutralna Švicarska se našla odsječena od normalnih tijekova dobave potrebnih materijala. Jedan od njih bijo je i ugljen. Švicarske željeznice su u to doba već uglavnom elektrificirane, a vodostrujni (hidroelektrični) kapaciteti su bili više nego dovoljni. Iz nepoznatog mi razloga, Švicarci su još uvijek imali u eksploataciji dosta malih parnih manevarki tipa C (0-6-0) za koje u ratnim uvjetima nije bilo goriva. Dosjetili su se jadu i na krov lokse montirali pantograf. KM je imala napon od 15 kV pa su preko dva transformatora ukupne snage 480 kW napajali grijače umetnute u kotao (nešto srodno tome visi na zidu moje kupaone :lool). Pitam se samo kamo su zgurali svu tu opremu jer su lokse u potpunosti zadržale mogućnost loženja ugljenom, dakle ugljenarka nije bila upotrebljena za smještaj transformatora...
Želim vjerovati da je ložačima to bilo najsretnije razdoblje!

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg


#52 seabral

seabral
  • Administratori
  • 18,441 posts
  • Joined 29.04.2005.
  • LocationZagreb

Posted 19.02.2008. - 18:10

Nije valjda da su ti hibridi još i dimili iz svojih dimnjaka ... :lol:

#53 Pfaff

Pfaff
  • Moderatori
  • 12,731 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 19.02.2008. - 18:17

Nije valjda da su ti hibridi još i dimili iz svojih dimnjaka ... :lol:

Izlazila je para što je u kontrastu s modrim nebom i Alpama stvaralo čaroban dojam, a možda su zbog štimunga i ložili kakve stare krpe :wink:

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg


#54 Pfaff

Pfaff
  • Moderatori
  • 12,731 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 19.02.2008. - 20:09

Freak no. 25.

FS 207

Ferrovie dello stato, Italija, ?.

Posted Image

Nisam ljubitelj brundavih smrdljivki (sorry, dragi prijatelji :oops: ), moj svijet su parnjače, ali ovu dizelku želim spomenuti. Ona je iz moje zbirke. Nalazi se u željezničkom muzeju u Trstu (dakle je već viđena na Forumu) i pitam se da li se može smatrati najkraćom manevrom na svijetu? Ta sigurno nije imala problema s radijusom kolosijeka :mrgreen: Svrnimo malo pogled u upravljačnicu:

Posted Image

Švicarci to zovu "Šinski traktor", a u svoje su vrijeme imali dosta sličnih naprava, uglavnom proizvedenih u Saureru (stric od FAP-a).

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg


#55 Patentee 1833

Patentee 1833
  • Članovi
  • 48 posts
  • Joined 17.01.2008.

Posted 19.02.2008. - 21:26

... Jedna od solucija koja je dugo godina bila u primjeni bila je primjena tzv. sistema Engerth, a jedna lokomotiva tog tipa je i prikazana. Herr Willhelm von Engerth bio je arhitekt i strojarski inžinjer. Za potrebe pruge preko Semmeringa konstruirao je posebnu vrst brdske lokomotive (oslanjajući se na pobjednički projekt Bavarie) gdje je dio težine tendera oslonio na frem lokomotive radi povećanja adhezije, a kotače ispod tendera povezao spojnom motkom i preko zupčanika ih prigonio sa stražnje pogonske osovine lokomotive. Te je lokomotive gradilo poduzeće Cockerill iz Belgije, a kasnije i neka austrijska (vidi se da su svi iz utrke na Semmeringu izvukli svoj dio kolača :wink: ). Kasnije je umjesto zupčanika iskušano i par drugih sustava - jedan je bio preko pomoćne osovine i polužja, a na nekim lokomotivama sistema Engerth je pogon kotača tendera posve izbačen i dobile su veće kotače radi vuče brzih vlakova...


Lokomotive sistema Engerth bile su na dionici pruge Buda (Budapest) - Pragerhof (Pragersko) između Kotoribe, Čakovca i Središča ob Dravi i na teritoriji današnje Hrvatske. To su bile lokomotive namjenjene za vuču brzih vlakova:
Posted Image
Pruga je bila otvorena 1861 godine. Ove lokomotive su na toj pruzi vukle brze vlakove oko deset godina.

#56 Pfaff

Pfaff
  • Moderatori
  • 12,731 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 19.02.2008. - 21:37

Lokomotive sistema Engerth bile su na dionici pruge Buda (Budapest) - Pragerhof (Pragersko) između Kotoribe, Čakovca i Središča ob Dravi i na teritoriji današnje Hrvatske. To su bile lokomotive namjenjene za vuču brzih vlakova:
Posted Image
Pruga je bila otvorena 1861 godine. Ove lokomotive su na toj pruzi vukle brze vlakove oko deset godina.

Odlično! Hvala!
(Baš sam se pitao kad ćeš se javiti :wink: )

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg


#57 Patentee 1833

Patentee 1833
  • Članovi
  • 48 posts
  • Joined 17.01.2008.

Posted 19.02.2008. - 22:06

Evo jedne slike vlaka na vijaduktu negdje u Sloveniji (potpis pod slikom veli: Oberleibach. Hm?). Mislim da tolika količina vagona iza lokomotivice spada u područje licentie poetice :wink:

Posted Image


Laibach=Ljubljana, Oberlaibach=Vrhnika oko 20 km jugozapadno od Ljubljane. To je Štampetov most. Dio starog mosta je prerađen jer je danas izpod njega autocesta Ljubljana-Koper. :D Po ovom mostu so nekada vlakove vukle i lokomotive sistema Engerth. Količina vagona iza lokomotivice bi mogla biti realna.

#58 Pfaff

Pfaff
  • Moderatori
  • 12,731 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 19.02.2008. - 22:44

Laibach=Ljubljana, Oberlaibach=Vrhnika oko 20 km jugozapadno od Ljubljane. To je Štampetov most. Dio starog mosta je prerađen jer je danas izpod njega autocesta Ljubljana-Koper. :D Po ovom mostu so nekada vlakove vukle i lokomotive sistema Engerth. Količina vagona iza lokomotivice bi mogla biti realna.

Malo oftopičarimo, ali se publika valjda neće ljutiti!
Za most sam si i ja mislijo da je taj, ali se nisam htijo zaletavati (bolje šutit pa da misle da ne znaš, nego progovorit pa to i dokazat!). Pojašnjenje s rekonstrukcijom zbog autoputa je razriješilo dilemu.
Nego, znaš li nešto više o loksi? To je neki Südbahn iz rane faze - još ima i kupolasto ložište. Kotači su standardni, 1-B (Südbahn je bijo poznat po tome da su vodeći trčeći kotači bili jako veliki), ali nisam našao neku bolju informaciju.

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg


#59 sali

sali
  • Članovi
  • 989 posts
  • Joined 25.06.2007.
  • LocationZagreb

Posted 20.02.2008. - 14:39

Evo da pokušam vratiti ovu temu:Freak lokomotive na vrh podforuma Razno

Kao prvo čestitke autoru teme (Pfaff-u) za 25 uradak Freak lokomotive.

Zahvaljujući Pffaf-u autoru ove teme (animiranjem) pronašao sam i ove scene :
Replika parne lokomotive (R Stephenson`s 1930 god)

1930 godine raspisan je natječaj za najbolju lokomotivu u svrhu što efikasnijeg i bržeg obavljanja transporta na relaciji najvećih engleskih industrijskih sjedišta Liverpoola i Manchestera.Od više natjecatelja pobjedu je odnjela Lokomotiva "The Rocket" koju izradiše oba Stephensona otac George i sin Robert.Ova lokomotiva nije naravno bila savršena,ali je ipak ispunila ono,što se natječajem zahtjevalo.Da se voda u kotlu bolje zagrije,te da više pare razvije.....

Valjda iz tog razloga onaj vitki lijepi fumarić.

Lokomotiva "The Rocket"- njena replika -izložena je u "Museum of Science and Industry" u,Manchesteru.Radno stanje.




Sve čestitke za ovako dobro osmišljenu i iz dana u dan vođenu temu.
Nadamo se i nastavcima......

Pozdrav !

#60 Pfaff

Pfaff
  • Moderatori
  • 12,731 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 20.02.2008. - 15:23

Hvala za doprinos, a hvala i za čestitke. Već mi je neugodnjak :oops:

Nažalost, moram Te malo ispraviti (hrvatski: korigirati) glede lokomotive Planet. :cry:
1. Nije 1930. nego 1830. (no, da i ježu je jasno da je tipfeler :lool)
2. Planet i Rocket nisu iste klase. Rocket, pobjednica Rainhilla je imala pogonski kotač naprijed, a trčeći otraga ispod ložišta. Imala je vanjske kose cilindre, a ojnica je bila spojena na ekscentrično postavljen palac na pogonskom kotaču. Kasnije su joj spustili cilindre da se smanje udarci na donji stroj, a vrlo brzo je povučena iz ekspolatacije zbog nedostataka. Točno si napisao da je imala jako usavršen kotao - prvi vatrocijevni u Engleskoj, svi kotlovi prije toga su imali samo jednu cijev velikog promjera (ponekad povratnu, o tom će još biti priče). Rocket tj. ostaci nakon modifikacija koji uključuju neke originalne komade se nalazi u Science Museumu u Londonu (ako se dobro sjećam)
3. Planet je prva lokomotiva koja je imala unutrašnje cilindre (tj. bili su smješteni unutar frema). To znači da su ojnice bile spojene na koljenčastu osovinu, a time se smanjio zakretni moment reciprocirajućih masa klipova u odnosu na uzdužnu os (tzv. "učinak boksača") pa je loksa mirnije vozila. Raspored kotača je bio 1-A (1-1-0). Klasa Planet je prva koju službeno smatraju klasom - sve prije su bili prototipovi.

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg





0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users