Jump to content


Photo

Međeđa - Most na Drini - Uvac - Priboj n/L


  • Please log in to reply
296 replies to this topic

#21 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,322 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 19.11.2007. - 16:31

Pa, ta satelitska karta je jedina online karta na osnovu koje sam komentirao o
nekim svojim zapazanjima, kao i na osnovu nekih fotografija i razglednica koje imam, a koje
cu kasnije postaviti. Ovaj kanjon Lima je dosta tijesan, a trasa pruge je mozda desetak
do najvise dvadesetak metara iznad rijeke. U donjem toku Lima, prema uscu u Drinu, trasa
pruge je potopljena. Igorail je ranije spominjao da je trasa potopljena sve do pred Rudo.
Znaci, ako je ikada bilo kakva cesta izgradjena na samoj trasi pruge, pa makar bila i improvizirana,
sa povremenim prosirenjima radi mimoilazenja, ona je sad pod vodom svojim dobrim dijelom.
Kakva sad tamo ima cesta, i gdje je tocno njena trasa, ne znam. Mislim da Igorail zna,
ali on sad ima problema sa internetom. Volio bih da on napise nesto o ovome, posto je
u boljoj situaciji od mene za neki precizniji komentar.

#22 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,322 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 25.11.2007. - 05:41

Evo jos dvije scene/kadra iz gore spomenutog dokumentarnog filma ...

Medjedja - Kolodvor - Film SBG - 3 - ~1969.
Krecuci se natraske ova lokomotiva manevrira vagone na kolodvoru.

Posted Image

Medjedja - Kolodvor - Film SBG - 4 - ~1969.
Pogled na kolodvor sa zapada na istok.

Posted Image

#23 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,322 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 25.11.2007. - 05:52

Primio sam ovu zanimljivu poruku od kolege Rileta sa beogradskog foruma,
pa je ovdje citiram:


Poštovani kolega, ja sam Rile član beogradskog foruma, a nikako da dobijem registraciju za forum na zeljeznice.net.
Tamo bih se rado uključio u temu uskog koloseka Priboj - Rudo - Međeđa da pojasnim neke stvari,
a kako to ne mogu pokušaću ovako.

Kao dečak često sam putovao na relaciji Beograd - Priboj " velikim vozom " pa u Priboju presedao na 802
i njime išao do st. Rudo odakle mi je otac. Naravno da sam se uvek više radovao vožnji uskim kolosekom
jer je ta pruga imala neku svoju dušu, posebnost.

E sada da pojasnim neke stvari. Od Rudog do Mosta na Drini postoji lep put otprilike iste veličine kao
magistralni put Višegrad - Sarajevo i on je napravljen krajem 80tih god. Samo jedan deo se poklapa sa Ćirinom trasom
i to deo od Rudog do blizu mesta Sokolovići. Tu se novi put penje u brda prema Strmici na oko 800 m nadm. visine
dok trasa pruge ostaje uz reku Lim gde biva potopljena. Na nekoliko mesta može se videti samo vrh
Ćirinog tunela kako viri iznad površine reke Lim. Trambusova karta belom linijom lepo pokazuje trasu novog puta.

Inače, posle zvaničnog ukidanja pruge, još jedno vreme je na ovoj relaciji saobraćala kompozicija sastavljena
od sedam klasa i dve dizelke i zanimljivo je da se karte nisu naplaćivale. Ne treba ni da govorim koliko je ljudima iz tog
kraja bilo teško kada je Ćira ukinut jer je on bio jedina komunikacija sa svetom.

Još da kažem da trasa od Priboja do Rudog nije potopljena, sačuvan je most preko reke Uvac a kad budem
išao tamo napraviću jednu foto-reportažu. A kako je to bilo u st. Priboj vidi se na ovim katastarskim podlogama
do kojih sam došao radeći jedan posao u Priboju.

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Redovi vožnje su pravljeni tako da je bilo sačekivanja barskih vozova zbog presedanja.
Toliko za sada pozdravljam te i molim da ovo postaviš na forum kako bi ljuduma bilo dostupno. Hvala.


Zahvaljujem Riletu na objasnjenju i nadam se da ce mu se aktivirati registracija.

#24 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,322 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 25.11.2007. - 18:10

Potrazio sam informacije u vezi stare ceste izgradjene na trasi pruge
po njenom ukidanju 1978. Takva cesta je zaista postojala, a takodjer je i
zeljeznicki most preko rijeke Drine bio pretvoren u cestovni. Stara cesta je
bila u upotrebi desetak godina, dok nije napravljen dio, koji spominje Rile,
koji je izdignut na visu nadmorsku visinu zbog akumulacije HE Visegrad.
Ova elektrana je pustena u pogon 25.11.1989. prema informaciji na
njihovoj internet stranici:

http://www.henadrini.com/pocetna.htm

Meni je jednostavno bilo nevjerojatno da se gradi nesto sto ce se koristiti
tako kratko, ali s obzirom da ukidanjem uskotracne pruge nije vise postojala
nikakva vrsta komunikacije, improvizirana cesta na napustenoj trasi je bila jedino
privremeno rjesenje. Karta koju je postavio Trambus je korektna i kao sto je
sdz361 vec rekao, odnosi se na period od desetak godina poslije 1978.

Most na Drini - Cvoriste - Razglednica - 1 - ~1910.
Ovo je stari most preko rijeke Drine na razglednici koja je putovala 1910.
Lijevo je tunel koji vodi prema Vardistu, a desno je tunel ka Uvcu.
Danas je ova lokacija pod vodom.

Posted Image

#25 trambus

trambus
  • Članovi
  • 761 posts
  • Joined 07.02.2007.

Posted 25.11.2007. - 18:58

Primio sam ovu zanimljivu poruku od kolege Rileta sa beogradskog foruma,
pa je ovdje citiram:


Trambusova karta belom linijom lepo pokazuje trasu novog puta.

Inače, posle zvaničnog ukidanja pruge, još jedno vreme je na ovoj relaciji saobraćala kompozicija sastavljena
od sedam klasa i dve dizelke i zanimljivo je da se karte nisu naplaćivale.

Toliko za sada pozdravljam te i molim da ovo postaviš na forum kako bi ljuduma bilo dostupno. Hvala.
.

Jako zanimljivo. Hvala na korisnim informacijama :)

Cesta označena bijelom linijom se misli na satelitskoj snimci?

Da je barem bilo još takvih pruga, koje su ukinute, a po kojima još vozi vlak i to besplatno :wink:
Koliko je to trajalo i na kojoj je relaciji vozio, od Priboja do kuda?
Maranatha !

#26 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,322 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 26.11.2007. - 15:07

Riletov odgovor je:

Samo da pojasnim da kada sam rekao Trambusova karta mislio sam naravno na satelitski snimak.
Kompozicija od 7 klasa i dve lok (jedna je uvek potiskivala), koliko se sećam, išla je samo na relaciji Priboj - Rudo - Međeđa - Višegrad
od trenutka zvaničnog ukidanja pruge, a pred sami kraj išla je samo do st. Međeđa.

Ljudi iz okolne Rudog su je masovno koristili za prevoz živine, sira, mleka, voća, povrća i sličnih stvari na
pijacu u Rudo koja je i dan danas Četvrtkom i to na istom mestu. Propustio sam da kažem da je pre izgradnje
novog puta zaista postojao put po trasi pruge i tim putem sam išao nekoliko puta do mesta koje se zove Mrsovo.
Za dalje odatle ne znam. Bio je to makadamski put i bio je toliko uzak da se dva auta nisu mogla mimoići a za tunele
da i ne pričam. Nikada nije ni bio asfaltiran.

Na kraju da dodam da sam napravio mnogo snimaka kada sam poslednji put bio tamo, ali mi je u Priboju obijen auto
i ukraden fotoaparat i mob. tel. pa je sve otišlo u nepovrat. Sledeći put biću pažljiviji...

Hvala na saradnji i veliki pozdrav svima.


#27 sdz361

sdz361
  • Članovi
  • 596 posts
  • Joined 27.08.2007.

Posted 26.11.2007. - 19:18

Evo plana stanice Međeđa koji sam ranije obećao. U sredini fali vrlo malo parče jer sam morao da ga skeniram iz delova ali je sigurno dovoljno korektan. Kome treba u većoj rezoluciji mogu da mu ga pošaljem mail-om.

Posted Image

Što se tiče odvijanja saobraćaja između Priboja i Međeđe nakon zvaničnog ukudanja pruge tu mi nešto nije jasno. Na toj relaciji nema nijedne ložionice ili depoa a lokomotive su morale da se namiruju gorivom. Takođe su morale, kao i vagoni, da se pregledaju (dnevni, 15-dnevni i mesečni pregledi itd. - bez ovoga nema šanse da bi se dopustio prevoz putnika). Najbliže ložionice su bile u Ustiprači i Višegradu ali ja mislim da dizelke ni samo nekoliko meseci nisu mogle da saobraćaju bez korišćenja depoa u Sarajevu koji je jedini imao potrebnu opremu i ljudstvo.

#28 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,322 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 26.11.2007. - 19:30

sdz361 .. odlican plan sa kolosijecima u Medjedji.
Naravno, ako ti nije tesko, posalji i varijantu sa vecom rezolucijom na: milan_sc@yahoo.com .. Hvala.

Mozda su koristili parnjace koje su snabdjevali svim sto je potrebno
u Visegradu? ... nagadjam ...

#29 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,322 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 27.11.2007. - 04:43

Nasao sam nesto u vezi spomenute ceste na trasi pruge u donjem toku rijeke Lim,
blizu usca u rijeku Drinu, ali ima par sitnica koje me zbunjuju.

Kanjon Lima - Pogled sa Gradine - Fotografija - 1 - Poslije 1978.
Za ovu fotografiju nepoznati autor kaze da je pogled sa Gradine na Kanjon Lima.
Gradina je uzvisenje iznad kanjona na lijevoj obali Lima blizu usca u Drinu.
Ova fotografija je ocigledno analogna i starija, ali poslije 1978, s obzirom da postoji cesta
na mjestu gdje je nekad bila uskotracna pruga. Jedino pitanje je da li je ovo stara cesta
improvizirana na samoj trasi pruge, ili nova cesta izdignuta iznad trase zbog akumulacije
HE Visegrad. Na fotografiji rijeka Lim izgleda sasvim prirodno i plitko, pa bi se dalo zakljuciti
da akumulacija jos uvijek ne postoji, i da je ovo cesta na samoj trasi bivse pruge. Medjutim,
pitanje slijedi nize ...

Posted Image

Kanjon Lima - Pogled sa Gradine - Karta - 1 - Prije 1978.
... kada pogledamo kartu iz perioda prije 1978, dok je uskotracna pruga postojala.
Nasao sam mjesto odakle je fotografija morala biti snimljena. Bar sam tog misljenja
kada sam pogledao onu kartu razmjere 1:50000 koju je sdz361 postavio na ovoj temi
nesto ranije. Sad, ono sto me buni, ako je moja logika razmisljanja do sada ispravna,
zasto na fotografiji ne vidim tunel? U cemu je moja greska? Da li je moguce da
je na fotografiji ipak nova izdignuta cesta bez tunela, a da je ovo sto se vidi ipak akumulacija
vjestackog jezera koja je potopila trasu nekadasnje pruge i stare ceste sa tunelom?
Da li se meni to cini, ili se stara cesta nazire nesto nize, jer akumulacija jos uvijek nije
dostigla potreban nivo?

Posted Image

#30 rile

rile
  • Članovi
  • 87 posts
  • Joined 03.10.2007.

Posted 27.11.2007. - 11:47

Pozdrav svima,napokon i ja dobih registraciju.
Ovo što je Milan postavio meni liči na isti onaj stari, makadamski put kojim sam nekada išao od Rudog do mesta Mrsovo. Kada se krene sa Mosta na Drini novim putem, odmah počinje prilično jak uspon na planinu Sađen i niti jednog trenutka ne ide se blizu vode kao što je slučaj na slici.
Ako pažljivije pogledate reku Lim videćete na nekoliko mesta kako voda penuša što znači da je to ona stara , brza reka Lim i da tu jezero još nije napravljeno. Siguran sam da je sve ovo malo kasnije potopljeno, a da novi put ide na nekih 80 stepeni desno od čoveka koji je napravo onu sliku.

#31 rile

rile
  • Članovi
  • 87 posts
  • Joined 03.10.2007.

Posted 27.11.2007. - 12:01

Da li se meni to cini, ili se stara cesta nazire nesto nize, jer akumulacija jos uvijek nije
dostigla potreban nivo?

Siguran sam da ti se čini jer reka Lim je bila brza i žustra pa su njene obale, zbog te žustrine, bile isprane i bele kao sneg na celom njenom toku. Sada je tamo voda mirna i nekako troma naravno zbog akumulacije.

#32 rile

rile
  • Članovi
  • 87 posts
  • Joined 03.10.2007.

Posted 27.11.2007. - 13:09

Što se tiče odvijanja saobraćaja između Priboja i Međeđe nakon zvaničnog ukudanja pruge tu mi nešto nije jasno. Na toj relaciji nema nijedne ložionice ili depoa a lokomotive su morale da se namiruju gorivom. Takođe su morale, kao i vagoni, da se pregledaju (dnevni, 15-dnevni i mesečni pregledi itd. - bez ovoga nema šanse da bi se dopustio prevoz putnika). Najbliže ložionice su bile u Ustiprači i Višegradu ali ja mislim da dizelke ni samo nekoliko meseci nisu mogle da saobraćaju bez korišćenja depoa u Sarajevu koji je jedini imao potrebnu opremu i ljudstvo.

Kako je već navedeno, pruga je zvanično ukinuta 28.05.1978.god a evo jedne moje priče iz ranog jutra 07.08.1978.god. Naime tog dana je bio moj rođendan pa sam bio jako besan jer su me moj otac , deda, stric i strina naterali da idem sa njima da skupljam šljive. Pristao sam jer su mi obećali vožnju vozom... Krenuli smo peške iz sela Resići, prešli preko Kraljeva brda i spustili se do mesta Obrvena gde je bilo stajalište( nikada ga nisam našao u redu vožnje).Sačekali smo malo i začula se sirena. Iz krivine iz pravca Rudog pojavljuje se mala dizelka , za njom 7 klasa i na kraju opet dizelka samo kontra okrenuta. Veličanstven prizor koji nikada u životu neću zaboraviti.
Ušli smo u voz i seli na drvenu klupu a kada je naišao kondukter moj otac je tražio 4 karte do Setihova. Ovaj je rekao da se karte više ne naplaćuju, da ova kompozicija još malo ide samo do Međeđe, da im više ne šalju cisterne sa gorivom i da su svi u penziji.Zatim se brkata dobričina okrenuo i počeo da viče kako nailazi stanica Mrsovo.
Istiom kompozicijom i istim putem smo se uveče vratili kući.
I to je bila moja poslednja vožnja prugom uskog koloseka jer kada smo nešto kasnije krenuli nazad za Beograd do Priboja smo mrali autobusom. VOZOVA NA OVOJ PRUZI VIŠE NIJE BILO!!!
Zaključak je sledeći:
Vozovi su saobraćali još nepuna tri meseca posle zvaničnog ukidanja pruge. Lokomotive su se namirivale i pregledale u Višegradu a pred kraj namirenje iz drumskih cisterni je bilo verovatno u st. Međeđa , a dnevni pregled verovatno nije rađen nigde.
Izvinjavam se što sam bio malo duži ali ovo sam prosto morao da ispričam. Pozdrav svima.

#33 trambus

trambus
  • Članovi
  • 761 posts
  • Joined 07.02.2007.

Posted 27.11.2007. - 13:50

Nemas se sto izvinjavati, Rile.
Ovakve priče smo i čekali.

Evo zadnjeg službenog VR s te pruge, stvarno nema stajališta Obrven.
Je li to bilo između Ruda i Mrsova? Je su li i prije stajali svi putnički ili na zahtjev?

Posted Image
Maranatha !

#34 trambus

trambus
  • Članovi
  • 761 posts
  • Joined 07.02.2007.

Posted 27.11.2007. - 13:57

Nasao sam mjesto odakle je fotografija morala biti snimljena. Bar sam tog misljenja
kada sam pogledao onu kartu razmjere 1:50000 koju je sdz361 postavio na ovoj temi
nesto ranije. Sad, ono sto me buni, ako je moja logika razmisljanja do sada ispravna,
zasto na fotografiji ne vidim tunel? U cemu je moja greska? Da li je moguce da
je na fotografiji ipak nova izdignuta cesta bez tunela, a da je ovo sto se vidi ipak akumulacija
vjestackog jezera koja je potopila trasu nekadasnje pruge i stare ceste sa tunelom?


U prvi tren pomislio sam da je to stara cesta, jer je nisko.
Ali pažljivije gledajući izgleda mi šira 2-tračna, dakle nova.

Na vojnoj 200.000 improvizirana cesta ima tunel, a lokacija se čini dobro određena, koliko vidim s karte.

Dakle, nova zagonetka:
Ako je to stara cesta, kao što kaže Rile koji taj kraj sigurno najbolje poznaje, gdje je onda tunel :?:
Maranatha !

#35 rile

rile
  • Članovi
  • 87 posts
  • Joined 03.10.2007.

Posted 27.11.2007. - 14:23

Je li to bilo između Ruda i Mrsova? Je su li i prije stajali svi putnički ili na zahtjev?

Selo Obrvena se nalazi između Rudog i Mrsova i tamo su ranije stajali vozovi najnižeg ranga. Bila je tamo jedna drvena klupica koja je bila prekrivena i ograđena limenim tablama sa tri strane. Nekoliko puta sam tu izlazio i sa roditeljima išao pešaka do sela Resići
Posted Image
Hvala za red vožnje.

#36 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,322 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 27.11.2007. - 17:11

...
Sačekali smo malo i začula se sirena. Iz krivine iz pravca
Rudog pojavljuje se mala dizelka , za njom 7 klasa i na kraju opet dizelka
samo kontra okrenuta. Veličanstven prizor koji nikada u životu neću
zaboraviti.
...
I to je bila moja poslednja vožnja prugom uskog koloseka jer kada smo
nešto kasnije krenuli nazad za Beograd do Priboja smo morali
autobusom. VOZOVA NA OVOJ PRUZI VIŠE NIJE BILO!!!
...

Hvala Rile na ovoj lijepoj zivotnoj prici koja samo dokazuje koliko je
ova uskotracna pruga znacila, i koliko je bilo tesko odvojiti se od nje.


...
Dakle, nova zagonetka:
Ako je to stara cesta, kao što kaže Rile koji taj kraj sigurno najbolje poznaje, gdje je onda tunel?
...

Kanjon Lima - Pogled sa Gradine - Fotografija - 2 - Poslije 1978.
Trambus, jeste nova zagonetka. Da nije sporan tunel, ja bih po ostalim
elementima na fotografiji rekao da se radi o cesti na samoj trasi pruge,
mada se i meni cini da je na cesti te sirine moguce mimoilazenje automobila.
Medjutim, nedostatak tunela, koji postoji na obje karte na tom lokalitetu,
izaziva dilemu. Ne znam da li bas na ovom mjestu, upravo danas, nova
cesta ide bas ovuda!? Odgovor na to pitanje bi mogao biti kljuc rjesenja zagonetke.
Ako je odgovor DA, onda bih rekao da je ovo ipak nova cesta koja je
izdignuta, a da se ispod nazire stara cesta na trasi pruge, jer akumulacija
jos uvijek nije pocela da se puni. Cak mislim da vidim gdje je taj sporni
tunel. Evo ga ovdje:

Posted Image

#37 rile

rile
  • Članovi
  • 87 posts
  • Joined 03.10.2007.

Posted 27.11.2007. - 17:45

Ako je to stara cesta, kao što kaže Rile koji taj kraj sigurno najbolje poznaje, gdje je onda tunel

Ja mislim da se ne radi o toj Gradini nego sasvim drugom mestu koje se isto tako zove a nalazi se nešto južnije. U tom slučaju u trenutku slikanja gledano je na jugoistok. Sudeći po slici i okolnim planinama biće da je to ova južnija Gradina.
Posted Image
Ovo mi je jedino logično objašnjenje jer mislim da novi put ide mnogo višlje a ne dolinom kanjona.

#38 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,322 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 27.11.2007. - 17:48

Hmm .. to je sasvim moguce na prvi pogled.
Crvena strelica ne odgovara pravcu snimanja na fotografiji ... ali ... mozda postoji neki drugi pravac snimanja koji bi se poklopio sa fotografijom.

Moram malo bolje da pogledam tu lokaciju juznije Gradine naspram fotografije ...

#39 rile

rile
  • Članovi
  • 87 posts
  • Joined 03.10.2007.

Posted 27.11.2007. - 18:00

Ipak sam pogrešno stavio strelicu, plava je tačna a onaj što slika dakle gleda na jugozapad. U svakom slučaju sve je deo te južnije Gradine.
Posted Image

#40 milan_s

milan_s
  • Moderatori
  • 6,322 posts
  • Joined 17.09.2006.
  • LocationToronto - Sarajevo

Posted 27.11.2007. - 18:33

Kanjon Lima - Pogled sa Gradine - Karta - 2 - 1959.
Rile, mislim da si u pravu. Vrlo je moguce da si u pravu, jer mi se cini
da topografija na karti odgovora uzvisenjima na fotografiji. Jedino je
cudno da je fotografija nazvana "pogled sa Gradine," kada bi prema
karti Gradina trebala biti ovo zeleno brdo, sasvim desno, odmah iznad ceste.
Medjutim, mozda je to "pogled sa Gradine" receno u malo sirem smislu.
Znaci, ipak je to stara cesta na samoj trasi bivse pruge, a fotografija
mora da je napravljena najvjerojatnije 80-tih godina.

Posted Image




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users