Jump to content

Tragovima prve uskotračne pruge u Hrvatskoj


Portos

Recommended Posts

Polazeći na put nismo bili preveliki optimisti. Jer, teško se moglo očekivati da je ostalo ikakvih tragova nekadašnje šumske željeznice, prve uskotračne pruge u Hrvatskoj, koja je ukinuta prije četrdeset i više godina.

 

Prije putovanja pokušali smo nešto saznati preko lokalnih poštara, surfali smo internetom ne bi li iskamčili kakvu informaciju, ali sve bez uspjeha.

Na činjenicu da se jedan od članova ekipe nekada (1963.) vozio tom željeznicom nismo se mogli previše oslanjati, jer pamćenje s vremenom ipak izblijedi.

 

Nemjerljivu uslugu učinio nam je ljubazni skretničar iz kolodvora Sirač. Kad je čuo za što se raspitujemo, spremno je ponudio pomoć: - Ako me šef pusti, ja ću vam rado pokazati što je ostalo od pruge.

Šef mu je dao ''voljno'' od-do i tako smo krenuli u šumovite predjele Ravne gore. Što smo od trase pruge pronašli neka govore ove uzbudljive fotografije.

 

Na ovoj karti je STIB označio žutim točkicama put koji smo prešli autom od kolodvora u Siraču do drvenog mosta na Pakri. Trasa bivše pruge se najvećim dijelom poklapa s današnjom cestom, osim na par mjesta gdje je na suprotnoj obali rijeke. Zaokružene lokacije su ilustrirane u tekstu.

siratrasayf8.jpg

 

Dodajemo i kratke informacije o ovoj šumskoj pruzi. Izgradio ju je industrijalac Gutman (a tko bi drugi?) za potrebe eksploatacije šumskog blaga. Točnu duljinu u km ne znamo, ali znamo da je pruga vodila od Sirača, točnije Grižina, preko sela Zajile (danas napuštenog) duboko u masiv Papuka. Godine 1963. prometovao je jedan par vlakova dnevno, vukući ujutro od Grižina prazne plato-vagone za drva i vraćajući se popodne natovaren balvanima. Putničkih vagona nije bilo, a poneki putnik iz zabačenih sela vozio se na teretnom vagonu. Lokomotive (jedna se zvala ''Kupa'', a jedna ''Una'') su ložene drvima iz pomoćnog vagona koji je imao ulogu tendera, a voda se usput uzimala kantama iz rječice Pakre (zove se još i Bijela).

Početni ''kolodvor'' bio je u Grižinama, gdje se nalazio mali depo za lokomotive i gdje se obavljao pretovar s uskotračne željeznice na industrijski kolosijek 1.435 mm (2 km od kolodvora Sirač). Na šumskoj pruzi nalazio se još jedan kolodvor(čić) i to kod kamenoloma, jer je ovom prugom prevožena i građa od kamena.

 

Hvala ljubaznom skretničaru iz Sirača, kome na sramotu nismo zabilježili ni ime ali smo mu rekli da obavezno baci oko na Forum. Vjerojatno bi nešto našli i bez njegove pomoći, ali bi u lutanju izgubili cijeli dan. Pa eto, neka uživa zajedno s nama.

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Otišli smo dakle, autom do najdalje točke - najočuvanijeg drvenog mosta na lokaciji Novi Magazin, ispod napuštenog sela Zajile.

Konstrukcija mosta još stoji, ali naravno da od pruge nakon više od 40 godina nema drugih tragova. Čak se ni mi nismo usudili prijeći preko, nego smo skačući s kamena na kamen prešli rijeku ispod njega.

j0901094tp6.jpg

 

j0901095lr1.jpg

 

j0901108kz0.jpg

 

151-Zajile1.jpg

 

152-Zajile2.jpg

 

Ostatak trase pruge s druge strane rijeke:

j0901098oz4.jpg

 

j0901102vv8.jpg

 

Na putu natrag, naišli smo na ostatke još jednog mosta, a na drugoj obali relativno dobro očuvanu trasu bivše pruge.

j0901115ag7.jpg

 

j0901117jo6.jpg

 

j0901119ch6.jpg

 

P9010084.jpg

 

154-Zajile4.jpg

 

Evo kako izgleda prelaženje rijeke:

j0901120zp7.jpg

 

156-Zajile6.jpg

 

157-Zajile7.jpg

 

Na jednom mjestu se dobro vide ostaci podzida i trasa pruge na drugoj obali:

j0901122ye1.jpg

 

P9010095.jpg

 

j0901123bz8.jpg

 

j0901126xu8.jpg

 

dio trase u šumi blizu ostataka drugog mosta

153-Zajile3.jpg

 

158-Zajile8.jpg

 

Na momente je usjek pruge išao duboko ispod stijene:

P9010096.jpg

 

155-Zajile5.jpg

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Najvećim dijelom po trasi pruge danas vodi cesta - makadamska, ali sasvim dobra:

j0901128uq6.jpg

 

j0901129qx4.jpg

 

Manastir Pakra:

P9010105.jpg

 

P9010106.jpg

 

P9010114.jpg

 

Kod manastira Pakra, cestovni most je napravljen pokraj bivšeg željezničkog.

j0901133eo6.jpg

 

j0901136qa9.jpg

 

j0901137wr4.jpg

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

u ovom naselku je nekada završavala pruga normalnog kolosijeka, i ovdje se drvo pretovarivalo iz uskotračnih vagona, na normalne.

 

159-Zajile9.jpg

 

kolosijek uskotračne pruge nalazio se između kolosijeka 1435mm, ovi pragovi su iz 1971g. kada su počupali uskotačnu prugu i sa njom stare pragove. Desno od postoječe pruge bio je kolosijek triangla za okretanje parnih lokomotiva uskotračne pruge.

 

160-Zajile10.jpg

 

j0901151jq8.jpg

 

P9010120.jpg

 

j0901152dp0.jpg

 

Ovdje je bio vodonapojnik:

j0901145vn6.jpg

 

ostaci pragova:

j0901147nt6.jpg

 

Danas je normalni kolosijek produžen sve do pogona industrije Kamen-Sirač (ove dvije slike su s tog dijela):

j0901140ek8.jpg

 

j0901141nb5.jpg

 

I za kraj, mjesto gdje je nekad postojao još jedan kolosijek (blizu ovih zidova) a odozgo se sipao kamen iz drobilica direktno u vagone:

j0901153rv6.jpg

 

j0901154tm7.jpg

 

Nagib i dodatno osiguranje pruge:

P9010121.jpg

 

P9010125.jpg

 

Fotografije: STIB, Seabral, Portos

Tekst: uglavnom Stanley

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Hvala vam decki. Joj, da sam mogao s vama! Mislim da sam i po prvi put vidio STIB-a (tko vas je slikao tamo gdje ste svi 4 na fotki?)

 

A velis Portos da su vodu dodavali iz rijeke Pakre? Ha, ha, to me podsjeca na epizodu Thomasa the Tank Enginea, kad ga je lozac napunio vodom iz potoka, pa mu je u tanku zavrsila i jedna riba, koju su docnije upecali!

 

I ja sam taj dan isao na izlet Amtrak-om po jugu moje drzave, ali ne znam jel bi postao fotke u putopise ili u zeljeznice izvan HR.

Link to comment
Share on other sites

Ekipa je stvarno išla "po šumama i gorama", u potrazi za ostacima pruge :mrgreen:

A imali su i vodiča, jedini koji bolje poznaje to područje od nekog iskusnog poštara je - željezničar. :wink:

 

Što se tiče Amtraka, ako imaš veću količinu slika i usto neki tekst, slobodno stavi u Putopise, ne bude se nitko ljutil.

Ako Turci grade prugu, da li pruga gradi nas? :hm

Link to comment
Share on other sites

Hvala vam decki. Joj, da sam mogao s vama! Mislim da sam i po prvi put vidio STIB-a (tko vas je slikao tamo gdje ste svi 4 na fotki?)

Fotografska tehnika je davno izumila "autoknips" - digitalna naravno ima to isto :D

_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Link to comment
Share on other sites

Kao što sam napisao u "Tragovima pruge Bastaji - Končanica", pronašao sam kartu 1:100 000 na kojoj je ovo područje, pa sam izdvojio dio koji se tiče ove uskotračne pruge.

Meni osobno je zanimljivije pratiti sve ovo uz kartu, možda je to i profesionalna deformacija. :wink:

Zanimljivo je da se pruga na Papuku razdvajala na tri ogranka.

 

maslenjacakoncanicayv0.th.jpg

Ako Turci grade prugu, da li pruga gradi nas? :hm

Link to comment
Share on other sites

Zašto mi nitko nije rekao da sam dva puta stavio isti isječak karte u dvije različite teme.

S obzirom u koje vrijeme sam to stavljao, dobro je i ispalo. :wink:

Evo karte koja se odnosi na ovu temu, manja nije mogla biti s obzirom na područje kojim je išla ova pruga:

 

siracsw1.th.jpg

Ako Turci grade prugu, da li pruga gradi nas? :hm

Link to comment
Share on other sites

Bravo, puno hvala Vedran na ovoj karti!

siracvzhu2.jpg

 

Ovdje se vidi ono što nije znao niti naš vodič.

Od mjesta na kojem se nalazi drveni most (Novi Magazin) išla su još tri (zapravo četiri) odvojka pruge dalje u brdo.

Ovdje je i dokaz da je kolosijek bio 0.76!

_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Link to comment
Share on other sites

Zašto mi nitko nije rekao da sam dva puta stavio isti isječak karte u dvije različite teme.

S obzirom u koje vrijeme sam to stavljao, dobro je i ispalo. :wink:

Evo karte koja se odnosi na ovu temu, manja nije mogla biti s obzirom na područje kojim je išla ova pruga:

 

siracsw1.th.jpg

 

Karta je ODLIČNA, šteta što nisi bio s nama na ekspediciji!

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Čestitam svim učesnicima avanture. Vrlo zanimljiv putopis. Nadam se će sledeći podaci upotpuniti sliku o ovoj pruzi. Podaci su iz izveštaja koje je Ministarstvo Drvne Industrije NR Hrvatske poslalo Saveznoj Planskoj Komisiji FNRJ 1950-te godine. Prema tom izveštaju šumska pruga koloseka 0,76 m Sirač - Jankovac Potok bila je dugačka 16 km, imala je još 2 km ogranaka kao i 1,2 km dodatnih koloseka u stanicama i mimoilaznicama. Na ovoj pruzi je radila troosovna parna lokomotiva br. 4335, snage 50 KS, proizvedena u fabrici Mafei. Na pruzi je radilo 8 vagona za prevoz drveta. Pruga je pripadala poduzeću "Pakrac" koje je imalo još i pruge Daruvar - Damir Kapija i Pakrac - Zvečevo. Prva pruga je bila dugačka 11 km i na njoj je takođe radila jedna lokomotiva dok se kod druge radilo o čitavoj mreži pruga ukupno dugačkoj 75 km i na njoj je u vreme kad je pisan ovaj izveštaj radilo 6 parnih lokomotiva. Tokom godine je planirana izgradnja i novih šumskih pruga Koreničani - Turska Bašća i Kukunjevac - Blatuško Brdo ali nisam siguran da su ove šumske pruge stvarno i izgrađene. Inače te godine je u Hrvatskoj bilo 36 uskotračnih šumskih pruga sa ukupno 80 lokomotiva (uglavnom parnih mada i nekoliko motornih).

Zanima me jedan podatak. Odakle potiče podatak da je pruga kod Sirača najstarija uskotračna pruga u Hrvatskoj? Po vozilima i ostalim karakteristikama trebalo bi da potiče sa početka XX veka a do tada je već postojalo nekoliko uskih pruga u Hrvatskoj.[/url]

Link to comment
Share on other sites

Pruga je pripadala poduzeću "Pakrac" koje je imalo još i pruge Daruvar - Damir Kapija i Pakrac - Zvečevo. Prva pruga je bila dugačka 11 km i na njoj je takođe radila jedna lokomotiva dok se kod druge radilo o čitavoj mreži pruga ukupno dugačkoj 75 km i na njoj je u vreme kad je pisan ovaj izveštaj radilo 6 parnih lokomotiva.
Puno hvala na dodatnim informacijama, a to što je ovdje postojalo još uskotračnih (!) pruga je samo dodatni motiv da se ponovno posjete ovi krajevi! :D:D8)

_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Link to comment
Share on other sites

... a to što je ovdje postojalo još uskotračnih (!) pruga je samo dodatni motiv da se ponovno posjete ovi krajevi! :D:D8)

Bravo, STIB !!! Kad je polazak ? f050.gif:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kad je polazak ? f050.gif:mrgreen:

Čim prestane kiša :wink:

Mala šala, ali kad bi Vedran Zeman na svojim starim kartama našao i ove dvije pruge, mogli bi zbilja početi planirati 8)

_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Link to comment
Share on other sites

... a to što je ovdje postojalo još uskotračnih (!) pruga je samo dodatni motiv da se ponovno posjete ovi krajevi! :D:D8)

Bravo, STIB !!! Kad je polazak ? f050.gif:mrgreen:

Pa mislim da bi se stvarno trebalo najprije vratiti u Sirač i potražiti trasu pruge prema Zemanovoj karti-sva 3 odvojka, te naći nove stare karte trasa ex uskotračnih šumskih pruga i obići ih za vlastiti gušt.

Ja ću se truditi ne :zzz na zadnjem sicu kao prošli put :P

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

... a to što je ovdje postojalo još uskotračnih (!) pruga je samo dodatni motiv da se ponovno posjete ovi krajevi! :D:D8)

Bravo, STIB !!! Kad je polazak ? f050.gif:mrgreen:

Pa mislim da bi se stvarno trebalo najprije vratiti u Sirač i potražiti trasu pruge prema Zemanovoj karti-sva 3 odvojka, te naći nove stare karte trasa ex uskotračnih šumskih pruga i obići ih za vlastiti gušt.

Ja ću se truditi ne :zzz na zadnjem sicu kao prošli put :P

 

Dodajte odmah i uskotračnu prugu Pakrac - Cikočka Rijeka. Pretpostavljam da se negdje odvajala od pruge Pakrac - Zvečevo.

U kolovozu 1968. išao sam s prijateljem Cobrom iz našeg tabora na Strmcu (kod Nove Gradiške) preko Psunja do Bučja. Kasnije smo noćili kod Španovice (tada se zvala Novo Selo), spustili se u Pakrac i vratili se vlakom do Nove Gradiške.

Sa Psunja smo se spustili na cestu Pakrac - Požega upravo preko Cikočke Rijeke, ali se ne sjećam tragova pruge.

Potražite je na karti, mora biti ucrtana.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Zanima me jedan podatak. Odakle potiče podatak da je pruga kod Sirača najstarija uskotračna pruga u Hrvatskoj? Po vozilima i ostalim karakteristikama trebalo bi da potiče sa početka XX veka a do tada je već postojalo nekoliko uskih pruga u Hrvatskoj.

 

Podatak je iznio STIB u topicu ''Gutmanove pruge'' (ili tako nekako), a našao ga je, koliko se sjećam, u nekom promotivnom materijalu dok se vozio u EC Mimara.

STIB?

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Nisam nasao to, ali sam naletio na neke druge PDFs casopisa HRVATSKE SUME u kojem ima clanaka

o drvnoj industriji, sumskim i "Gutmanovim zeljeznicama" ...

 

Zanimljivo je, pa tko nije procitao, evo:

http://www.hrsume.hr/casopis/pdf/64str34-40.pdf

http://www.hrsume.hr/casopis/pdf/br73str34-40.pdf

http://www.hrsume.hr/casopis/pdf/br74str29-40.pdf

http://www.hrsume.hr/casopis/pdf/br93str24-35.pdf

 

http://www.hrsume.hr/casopis/clanci.asp?x=IMHorvat,%20Zvonimir

 

Napemena: neki linkovi ne funkcioniraju!

 

Evo, ovdje ima jos neka PDF arhiva .. mozda se jos nesto nadje:

http://www.hrsume.hr/casopis/

U broju 73 isto piše detaljnije baš o pruzi oko Sirača (kao prvoj!)

_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Link to comment
Share on other sites

odlicna reportaza, i vrlo dobro odabrana tema, decki!

VRLO zanimljivo!

Hvala!

Hvala i tebi ! Nadam se da će se sljedeći put bolje potrefiti, pa da opet budeš mogao ići s nama :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...