Jump to content

Željeznička infrastruktura u luci Raša (Bršica)


Pfaff

Recommended Posts

Jako zanimljiva priča i izvrsne slike!

Ja sam tu (prije izgradnje tunela Učka) puno puta prolazio i nikad mi nije bilo sasvim jasno kuda i od kuda ide pruga preko koje se prelazi kad se iz Labina spusto dolje do mora a prije uspona prema Barbatu.

 

No, kad netko od "bližih" bude opet tamo prolazio bilo bi dobro da se posveti i pruzi prema Raši:

lukarasa00re6.jpg

 

Crvenim crticama sam označio cestu koja ide skoro sasvim paralelno s prugom, ako se tu može proći autom, onda se sigurno mogu naći razni ostaci pruge. Posebno mi se čine zanimljivim dva objekta koja sam označio crvenim kružićima!

 

Da, evo baš sam pročitao da je ta pruga bila elektrificirana još 1928., dakle prije Rijeka-Pivka, a sama pruga je starija od Divača-Pula :!:

Eto neistraženog željezničkog blaga :D

 

:!:

 

Iz "Promet u Istri":

 

Godine 1871. bila je napravljena pruga za konjsku vuču Krapan - Štalije, a 1879. su uvedene parne lokomotive.

Godine 1919. bilo je u ugljenokopu 7 parnih lokomotiva, 930 vagoneta i 97 km uređenih hodnika.

Promet unutar rudnika obavljao se ručno i s konjima. Do galerije su vukle benzinske lokomotive a na površini parne. Benzinske lokomotive su 1922. zbog sigurnosti zamijenjene lokomotivama na komprimirani zrak.

Rudnik se širio i 1924. je imao već 24 lokomotive.

Počeli su razmišljati o eletričnoj vuči što je i ostvareno 1928. na relaciji Štrmac - Krapan i nakon toga 7 km pruge Krapan - Štalije i Bršica.

Za te je potrebe bila izgrađena i termoelektrana Vlaška.

Maranatha !

Link to comment
Share on other sites

A ovo je za "Vjerovali ili ne":

 

Bršica je postala luka za opremu brodova ugljenom i vodom te postala drugom lukom Kraljevine Italije, odmah iza Genove.

 

I željeznica je počela koristiti raški ugljen, što je omogučilo proizvodnju više od milijun tona ugljena 1939. god. s ciljem 100.000 tona mjesečno.

 

A kako danas jadno izgleda Bršica :oops:

 

 

Raški rudnički bazen imao je znatne zalihe smeđeg (mrkog, kamenog) ugljena, koje su 1950. stručnjaci procjenili na približno 30 milijuna tona.

..

Najviše se upotrebljavao za pogon lokomotiva, brodova, za termoelektrane i za industriju.

Jugoslavenske željeznice trebale su mnogo ugljena, i kako se kasnije pokazalo, postale su njegov glavni potrošač.

Sve ložionice u Jugoslaviji, osim Ćuprije, koristile su raški ugljen u kombinaciji s drugim ugljenom.

Maranatha !

Link to comment
Share on other sites

Da, evo baš sam pročitao da je ta pruga bila elektrificirana još 1928., dakle prije Rijeka-Pivka, a sama pruga je starija od Divača-Pula :!:

Eto neistraženog željezničkog blaga :D

 

:!:

 

Počeli su razmišljati o eletričnoj vuči što je i ostvareno 1928. na relaciji Štrmac - Krapan i nakon toga 7 km pruge Krapan - Štalije i Bršica.

Za te je potrebe bila izgrađena i termoelektrana Vlaška.[/i]

Da, ali tu se radi o rudničkoj željeznici koja je bila elektrificirana. Normalni kolosijek do Bršice izgrađen je tek poslije II. rata (vidi onu čuvenu tablicu).

S druge strane, ja imam u planu malo istraživati raške rudnike tj. njihove željeznice, ali bojim se da će taj projekt malo pričekati jer imam malo frkovitu situaciju doma... :cry:

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

A ovo je za "Vjerovali ili ne":

 

Bršica je postala luka za opremu brodova ugljenom i vodom te postala drugom lukom Kraljevine Italije, odmah iza Genove.

 

I željeznica je počela koristiti raški ugljen, što je omogučilo proizvodnju više od milijun tona ugljena 1939. god. s ciljem 100.000 tona mjesečno.

 

A kako danas jadno izgleda Bršica :oops:

 

 

Raški rudnički bazen imao je znatne zalihe smeđeg (mrkog, kamenog) ugljena, koje su 1950. stručnjaci procjenili na približno 30 milijuna tona.

..

Najviše se upotrebljavao za pogon lokomotiva, brodova, za termoelektrane i za industriju.

Jugoslavenske željeznice trebale su mnogo ugljena, i kako se kasnije pokazalo, postale su njegov glavni potrošač.

Sve ložionice u Jugoslaviji, osim Ćuprije, koristile su raški ugljen u kombinaciji s drugim ugljenom.

Vrlo interesantno! Di si to iskopao?

 

Glede miješanog ugljena za lokomotive, jednom davno sam razgovarao s jednim ložačem koji mi se žalijo kako liku koji krca ugljen treba obavezno platiti piće jer ako mu se zamjeriš "... ti natrpa toliko onog drvenjaka (lignita) da poslije pljuješ krv bacajući ugljen pod kotao" :mrgreen:

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

A ovo je za "Vjerovali ili ne":

 

Bršica je postala luka za opremu brodova ugljenom i vodom te postala drugom lukom Kraljevine Italije, odmah iza Genove.

 

I željeznica je počela koristiti raški ugljen, što je omogučilo proizvodnju više od milijun tona ugljena 1939. god. s ciljem 100.000 tona mjesečno.

 

A kako danas jadno izgleda Bršica :oops:

 

 

Raški rudnički bazen imao je znatne zalihe smeđeg (mrkog, kamenog) ugljena, koje su 1950. stručnjaci procjenili na približno 30 milijuna tona.

..

Najviše se upotrebljavao za pogon lokomotiva, brodova, za termoelektrane i za industriju.

Jugoslavenske željeznice trebale su mnogo ugljena, i kako se kasnije pokazalo, postale su njegov glavni potrošač.

Sve ložionice u Jugoslaviji, osim Ćuprije, koristile su raški ugljen u kombinaciji s drugim ugljenom.

Vrlo interesantno! Di si to iskopao?

Sve je iz "Promet u Istri" Josipa Orbanića koja je izašla 2005. povodom završetka zapadnog kraka Ipsilona. Knjiga velikog formata za preporučiti :D

Maranatha !

Link to comment
Share on other sites

Da, evo baš sam pročitao da je ta pruga bila elektrificirana još 1928., dakle prije Rijeka-Pivka, a sama pruga je starija od Divača-Pula :!:

Eto neistraženog željezničkog blaga :D

Počeli su razmišljati o eletričnoj vuči što je i ostvareno 1928. na relaciji Štrmac - Krapan i nakon toga 7 km pruge Krapan - Štalije i Bršica.

Za te je potrebe bila izgrađena i termoelektrana Vlaška.[/i]

Da, ali tu se radi o rudničkoj željeznici koja je bila elektrificirana. Normalni kolosijek do Bršice izgrađen je tek poslije II. rata (vidi onu čuvenu tablicu).

S druge strane, ja imam u planu malo istraživati raške rudnike tj. njihove željeznice, ali bojim se da će taj projekt malo pričekati jer imam malo frkovitu situaciju doma... :cry:

 

Imaš pravo. Na slici u knjizi vidi se rudnička elektrificirana želj., a kolosijek izgleda uskotračni.

 

Još ima jedan podatak, a to je da su prije WW2 Talijani planirali uskotračnu prugu Štalije - Podpičan, ali je nisu stigli realizirati.

Možda su nešto od njihovih planova iskoristili graditelji "normalne" pruge Lupoglav - Štalije.

 

Jedva čekam nove putopise. Sretno :D

Maranatha !

Link to comment
Share on other sites

Sad me još interesira što su pjesnici voznog reda mislili pod "Raša"? Po kilometraži bit će to ili "Most Raša" ili "Luka Raša", grad definitivno nije...

 

A valjda Most Raša, a uštedili su 4 slova u tiskari :mrgreen:

 

Nego, skinuo sam neki dan s foruma aktualnu mrežu pruga HŽ i tamo su stanice:

Lupoglav, Učka, Kršan i Raša.

Znači, Kožljak su ukinuli kao službeno mjesto, a Most Raša zovu Raša.

 

Evo mogućeg objašnjenja zašto je na karti pruga Lupoglav-Raša, a ne Bršica.

Kolodvor Raša u mjestu Most Raša je zadnji kolodvor, ono dalje u Štalijama i Bršici su (industrijski) kolosijeci.

 

Kao što je na Divača-Pula zadnji kolodvor Pula, a iza njega je bilo stajalište Pula Obala, te još par kilometara kolosijeka kroz Uljanik.

Maranatha !

Link to comment
Share on other sites

Zanimljiva je ova reportaža, vidim da smo svi nešto zapeli za tu Rašu, pa evo onda i mojeg doprinosa temi.

 

Ja na pustom kolodvoru, a vlaka na žalost nema. :(

img5743xe5.jpg

 

Otraga se praši iz tvornice vapna.

img5745at5.jpg

 

Malo dalje je mjesto gdje se Raša ulijeva u more:

img5753uo4.jpg

 

I ovdje završava pruga u luci Bršica:

img5755vu7.jpg

 

A niš, u Raši sam čekao i čekao vlak, sjeo na prugu i čekao... ali nema vlaka, već dulje vremena, čini mi se. :(

img5738gf2.jpg

 

Mogu s vama u istraživanje pruge prema Lupoglavu, ako budete opet išli? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mogu s vama u istraživanje pruge prema Lupoglavu, ako budete opet išli? :mrgreen:

Ma, naravno (ako obećaš da nećeš praviti ovako male slikice :mrgreen: ). Mi neki dan odradili kolodvor Učka, dakle još su dva (osim, naravno, same pruge). Imaš doma možda drezinu?

Nego, kako si uopće stigao do Raše...

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Ovo mi je prvi put da stavljam slike na forum, još je dobro ispalo. :lol:

Primjetio sam da volite istraživati Istru, a ja sam frtalj Istrijan (po noni) pa preko ljeta kad dođem, onda istražujem sve žive i nežive pruge, od Parenzane, Učke do Raše, pa do stare rovinjske pruge...

Kako sam stigao do Raše? Autom. I nisam bio baš sam. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ovo mi je prvi put da stavljam slike na forum, još je dobro ispalo. :lol:

Standard je 800 x 600 (može i više ako te admini ne ulove)

Primjetio sam da volite istraživati Istru, a ja sam frtalj Istrijan (po noni)

Da frtalj?! Da te brižna nona čuje bi ti dala jenu poli uha i odrekla te se preko Glasa Istre!

Inače Istru istražujemo jer ima puno za istraživati. Hehe! Si vidijo postove o tunelu kroz Učku?

Kako sam stigao do Raše? Autom. I nisam bio baš sam. :mrgreen:

Nisam ni mislijo da si došao pješke (iako ima svakakvih). Mislijo sam kojim poslom, ali je priča s nonom donekle objasnila stvar.

BTW, si imao dekicu sobom?

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Znan ja ćakulat po istrijanski aš tako i ćakulan kad san poli none i kad gren u istraživanja starih trasa oko Motovuna kadi išćen štacijone pa ispitujen stare nonice i nonete ko znaju kadi je bilo ča. Ljudi su vajka tamo bili dosta kuntenti ča nekega intereša nešto ča je bilo u povijesti i ča mi moru pomoć. Tako san iska kade je bila stanica od Parenzane u Karojbi i Rakotulama, ali nisan riva nać. Znan da vi ćakulate riječku čakavicu, ali valjda kapite istrijansku. :lol:

E, da, nisan ima po®njavu sa sobon, zač? (ponjava=deka) :D

 

Onu temu o Učki sam pročitao detaljno, sviđa mi se, ja sam odavno istražio područje od Lupoglava do te stanice ispod Učke, ali onaj dio naprijed i dio koji ide uz rijeku Rašu mi je nepoznanica, i to bih volio vidjeti čim prije. Inače, ja sam stari fan vlakova, a Istra je tako privlačna i izazovna za istraživanja terena i pruga, makar me moji doma ne kuže zašto me to toliko fascinira. Ali, zato sam tu sa istomišljenicima. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Danas smo Thomcro,mannas,narcis i ja išli u Pulu jednim drugim poslom ali smo stali u Most Raši zbog raznoraznih Thomcrovih textura i usput zabilježili slijedeće:

Prometni znakovi za prugu po kojoj nije vlak prošao minimalno 20 godina

Picture1097-1.jpg

 

Picture1107.jpg

 

Detalji s mosta

Picture1096-1.jpg

 

Picture1095-1.jpg

 

Skretnica za lučka skladišta

Picture1106.jpg

 

Picture1108.jpg

 

Picture1105.jpg

 

Picture1100-1.jpg

 

Picture1101-1.jpg

 

Picture1102-1.jpg

 

Picture1103-1.jpg

 

Picture1104-1.jpg

 

Mjesto na kojem je počinjao elektrificirani uskotračni kolosjek za rudnik ugljena u Raši (vide se nekakvi ostaci stupova k.m.)

Picture1098-1.jpg

 

Picture1099-1.jpg

Nemoguce, nek me neko pljusne da se probudim. HZ popravlja zatvorenu prugu.

Link to comment
Share on other sites

Odlično! Baš mi je drago za kontaktnu mrežu. Sad se definitivno moramo dokopati stare termoelektrane "Vlaška" koja je građena upravo za napajanje, ali koliko čujem tamo osim betona nema više ničeg...

Nego, mogli ste malo one tračnice na mostu s karta-žmariljom prije slikanja :mrgreen:

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Udružene jake riječko-labinske snage (kiki273, Mannas, Narcis i ja) opet u pohodu na Istriju. Najprije zaustavljanje u Most Raši, na mostu koji vapi za fotkanjem.

P1050411.jpg

 

Ne mogu dokučiti kako trava more rasti iz pleha!?

P1050412.jpg

 

Pogled prema Cementari.

P1050413.jpg

 

P1050418.jpg

 

P1050419.jpg

 

Padokaz vas ruzinav...

P1050414.jpg

 

... a stoji na nekakvoj uskotračnoj šini.

P1050415.jpg

 

Pogled prema Štalijama.

P1050416.jpg

 

P1050417.jpg

 

I nešto što nismo mogli dokušiti što bi to trebalo biti!

P1050421.jpg

 

I opet malo mosta iz drugog kuta.

P1050423.jpg

 

P1050424.jpg

kpjstar.gif.19648035a936debebea313dbc37b8ab7.gif

Link to comment
Share on other sites

Potom smo spazili iznad ceste trasu bivše uskotračne pruge koja je išla iz Raše.

Normalno, popeli smo se gore da vidimo ima l' čega. A tamo ... bilo je svega .

Trasa prema Raši.

P1050426.jpg

 

Ostaci kontaknnog voda.

P1050427.jpg

 

P1050428.jpg

 

I nešto što ne pamtim kad sam to zadnji put vidio, kod nas se to "prometalo" zove "japaner". Jedan koji je još uvijek u dobroj kondiciji (čak su mu i žbice nacratli, mora da je neka exkluziva!)...

P1050429.jpg

 

... i jedan kome su odbrojani dani. Šteta! Tko zna koliko se on navozio!

P1050430.jpg

 

Naletio sam i na jedan ostatk šlipera.

P1050431.jpg

 

Ostaci arhitekture su ... najblaže rečeno, depresivni.

P1050432.jpg

 

P1050433.jpg

 

P1050434.jpg

 

P1050436.jpg

 

Pa sam naletio na još jedan ostatak šlipera.

P1050435.jpg

 

Pogled odozdola na gornji dio gdje je bio kolodvorić ... istovaralište?

P1050439.jpg

 

Skretnice.

P1050440.jpg

 

P1050441.jpg

 

Komadić ugljena za uspomenu.

P1050437.jpg

 

I za kraj ovog djela, neki čudni promatrači!

P1050445.jpg

 

P1050446.jpg

 

Al' koji se miris širio ovim djelom ... mm-mmmmm ... šteta što ne možete fotke pošnjofati :mrgreen: .

 

P.S.

Ima i nastavak na http://www.zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?p=135000#135000

kpjstar.gif.19648035a936debebea313dbc37b8ab7.gif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...