Jump to content


Photo

Putovanje željeznicom ... ili kako su putovali naši stari


  • Please log in to reply
44 replies to this topic

#1 thomcro

thomcro
  • Isključeni korisnici
  • 4,452 posts
  • Joined 30.12.2005.
  • LocationRijeka

Posted 25.07.2007. - 18:42

Stanley, sjećaš se ovakvih putovanja?
Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Mlađi naraštaj se ne sjeća ovakvih putovanja koja su bila uobičajena na prugama JŽ-a. Tako se putovalo ... hm, ni ja se baš ne sjećam, od završetka WWII pa skoro do sredine '60. Sjećam se da je moj pokoji stari jednom prilikom prestajao od Zagreba pa skoro do Škrljeva na stepenici "G" kola. Obratite pažnju na 4., 5. i 6. sliku gdje su ljudi po vagonima.

NAPOMENA:
Slike jesu stare ali nisu slike već je film i prikazuje putovanje u Njemačkoj u vrijeme obnove nakon WWII. Film je bio danas (25.07.'07.) na bahn-tv-u i zove se "Zeitgeschichte Vom Adler zum TEE/Zeugnisse der Zeit" i može se pogledati na internetu.
pozdrav by thomcro

Posted Image

#2 Stanley

Stanley
  • Moderatori
  • 10,323 posts
  • Joined 24.08.2006.
  • LocationZagreb

Posted 26.07.2007. - 07:53

Stanley, sjećaš se ovakvih putovanja?


Sjećam se jako dobro.
Koliko puta sam kao mali dečec, skupa s roditeljima i bratom, bakom i dedom, prostajao od Ivanića do Zagreba! Jest da je to samo 39 km, ali se u ono vrijeme putovalo gotovo sat i pol.
Nikada se nisam vozio na krovu, ali sam jedanput (u jesen 1966.) od Ivanića do Zagreba stajao na štengama. Nekoliko puta sam se vozio i na onoj platformi/prolazu između vagona.
Dok sam stanovao u Savskoj nagledao sam se putničkih vlakova, pa i onih koji su bili toliko nakrcani da je putnika bilo i na krovu. I sjećam se adaptiranih G-vagona, koji su bili pretvoreni u pomoćne putničke. Bili su tamnozelene boje i unutra su imali drvene klupe. Zadnji takvi vagoni, sada već kasirani, stajali su šezdesetih na kumrovečkoj pruzi (u Vukovom Selu i/ili Prosincu).
Ponekad su na putničke vlakove znali prikopčati i obične G-vagone (mi smo ih zvali kravlji), koji su bili posuđeni iz teretnog voznog parka. I moji izviđači znali su biti počašćeni specijalnim garniturama s tim ''goveđim'' vagonima.
Najuzbudljivije putovanje moja obitelj imala je krajem 1948. i to iz Srijemskih Karlovaca u Sarajevo. Tata, mama i brat (tada dvogodišnjak) dobili su posebni G-vagon, utrpali u njega ono malo sirotinje što su imali i... do Sarajeva dva dana. Mlijeko za brata grijali su u lokomotivi!
Otac mi je pričao kako su se iz Karlovaca vozikali amo-tamo gotovo cijelu noć, da bi ujutro vidjeli natpis na kolodvoru: Inđija!
Cijelo ovo putovanje prošao sam i ja, ali kao fetus (rođen sam 21. lipnja 1949.). :mrgreen:
Serija 05 je zakon!

#3 thomcro

thomcro
  • Isključeni korisnici
  • 4,452 posts
  • Joined 30.12.2005.
  • LocationRijeka

Posted 26.07.2007. - 08:04

Ja se baš ne sjećam tako jako tih vremena. Ti si ipak stariji skoro 10 godina od mene. Ali mi je ostalo u dobrom sijećanju ukrcavanje u Širincu, stari ukrcava mamu i mene u službena kola a on je prostajao do Zagreba na štengama. A to što je stajao od Zagreba do Škrljeva, to mi je mama pričala. A to je valjda u onim godinama bilo uobičajeno putovanje.
Sad sam se sjetio i scene iz filma "Tko pjeva zlo ne misli" kad su se vraćali iz Samobora, također je bila gužva i stajali su po štengama, a na gužvu u vagonu da se ne govori.
pozdrav by thomcro

Posted Image

#4 ben

ben
  • Članovi
  • 1,969 posts
  • Joined 13.03.2006.

Posted 26.07.2007. - 08:12

nisam tak star i takvih gužvi se ne zmislim
ali se zmislim kad smo nekad s cugom išli na more da je bila užasna gužva. znalo je biti gorše neg kaj je denes na 3014 recimo. putoval sam na relaciji zagreb rijeka i obrnuto. neki vlak kaj je hjutro išel je imal uvijek preko 10 vagona (Bl) i nije bilo rezervacija. nego smo došli ranije i kad su postavljali vagone uz peron nešči je bez stvari uletel u vagon i zauzel kupe, a onda su došli i ostali za njim noseći i njegove stvari. dosta često je znalo biti verbalnih sukoba koji su bili vrlo blizu da prerastu u fizičke. povečanju gužve doprinosilo je i to kaj su svi imali i ponešto prtljage. i onda ak si štel na primjer iti na WC probijal si po hodniku prek ljudi, kofera, torbi, vrečica,...
nasuprot tome na relaciji rijeka - zagreb smo uglavnom putovali rijeka expresom koji je imal rezervacije pa nije bilo takvih scena.
putoval bi i prema rijeci tim istim vlakom, ali mi nije pasal dolazak jer onda nebi stigel na brod koji je vozil jemput dnevno prema jednom otoku.

#5 Stanley

Stanley
  • Moderatori
  • 10,323 posts
  • Joined 24.08.2006.
  • LocationZagreb

Posted 26.07.2007. - 08:22

nisam tak star


:evil: :puc :duel
Štel si reči: ja sam mlađi :kul
Serija 05 je zakon!

#6 ben

ben
  • Članovi
  • 1,969 posts
  • Joined 13.03.2006.

Posted 26.07.2007. - 08:27

nisam tak star


:evil: :puc :duel
Štel si reči: ja sam mlađi :kul



ma neeee
nisi me skužil
to je malo stranjskog jezika
štel sam reči da nisam takva zvijezda putovanja vlakovima ko neki :mrgreen:

#7 thomcro

thomcro
  • Isključeni korisnici
  • 4,452 posts
  • Joined 30.12.2005.
  • LocationRijeka

Posted 26.07.2007. - 08:45

Sjećam se ja putovanja i "Učkom" tamo početkom '80. -tih. Nisi mogao ni hodnikom proći a pogotovo kad je bio kakav praznik. Ustvari, tada je to bilo pravilo u svim vlakovima osim u expressima sa rezervacijom. A oni su bili gospodski vlakovi. Stjuardes sa kavicom, novinama, muzika u kupeima, kondukter k'o kakav pravi gospon ...
pozdrav by thomcro

Posted Image

#8 Stanley

Stanley
  • Moderatori
  • 10,323 posts
  • Joined 24.08.2006.
  • LocationZagreb

Posted 26.07.2007. - 10:09

Ustvari, tada je to bilo pravilo u svim vlakovima osim u expressima sa rezervacijom. A oni su bili gospodski vlakovi. Stjuardes sa kavicom, novinama, muzika u kupeima, kondukter k'o kakav pravi gospon ...


Da, bila su to udobna i upravo gospodska putovanja.
Jako puno sam se vozio IC vlakovima (tada se to zvalo ''poslovni'') iz Zagreba prema Splitu, Šibeniku, Zadru, Rijeci, Osijeku i naročito Vinkovcima. Dakako i natrag.
Osim klasičnih garnitura isprobao sam i sve IC motornjake (711, Francuz, Gredeljevac).
Od tih bezbrojnih putovanja samo dva su mi ostala u lošem sjećanju.
Prvi put je to bilo krajem sedamdesetih, kad sam se vraćao sa nekog savjetovanja iz Rapca. U Rijeci sam se ukrcao u popodnevni IC za Zagreb. Bio je petak popodne. U Rijeci su, suprotno pravilima, pustili u vlak i gomilu putnika bez rezervacija, a riječ je bila uglavnom o ''gastarbajterima'' koji su radili u riječkim poduzećima (napose brodogradilištu) i vikendom su išli kući. Naravno da su se ukrcali uglavnom u buffet i napravili su takvu gužvu da obični putnik uopće nije mogao ući unutra. Bio sam žedan i nekako sam se probio do šanka, ali mi je šanker rekao da je sve pivo popijeno već prije Delnica, a ni gemišta tj. vina više nema (masa je već prešla na žesticu).
Drugi i puno gori slučaj pamtim iz povratka sa proslave Nove godine 1980. Zbog velikog interesa putnika ŽTP Zagreb je osigurao izvanredni IC vlak Vinkovci - Zagreb, za koji sam na vrijeme nabavio rezervacije (vozio je Francuz). Trebao je stati samo u Brodu i to za putnike s rezervacijama. Vraga, stao je već u Strizivojni - Vrpolju i ukrcao brdo putnika, a skupljao je do Zagreba sve živo na svim kolodvorima gdje je inače stajao i ubrzani vlak ''Cibalia''. Bila je to katastrofa od gužve. Moja sirota (trudna) supruga probijala se desetak minuta do WC-a... A neka baba piljila je u mene i stalno brbljala kako ''mrzi sebične ljude koji neće pustiti druge da malo sjednu''. Mislio sam si: idi u p.m. i ti, i onaj tko te pustio u vlak, i onaj koji mi je za OVO naplatio 1. razred, dodatak za IC komfor i rezervaciju, i onaj tko je ovo pretvorio u hajvan-ekspres...
Upravo zbog takvih razloga, puštanja svega i svačega u vlak najviše kategorije, ŽG Ljubljana je ukinulo svoj legendarni i iznimno udobni IC ''Emona'' (motorne garniture 711).
Serija 05 je zakon!

#9 Barney

Barney
  • Moderatori
  • 2,061 posts
  • Joined 10.06.2006.
  • LocationZagreb

Posted 26.07.2007. - 11:17

Eh... Emona... budi uspomene. Vozio sam se s njom jedno vrijeme gotovo svaki tjedan i to je bilo kao da udjes u neki drugi svijet. Kasnije nije bilo druge nego prijeci na autobus, pa na automobil. :(

Barney
Najpametniji čovjek na svijetu je onaj koji je izmislio WC školjku. Nikom nije uzeo mjeru, a svima odgovara.

#10 trambus

trambus
  • Članovi
  • 761 posts
  • Joined 07.02.2007.

Posted 08.08.2007. - 16:11

Da, bila su to udobna i upravo gospodska putovanja.
Jako puno sam se vozio IC vlakovima (tada se to zvalo ''poslovni'') iz Zagreba prema Splitu, Šibeniku, Zadru, Rijeci, Osijeku i naročito Vinkovcima. Dakako i natrag.
onaj koji mi je za OVO naplatio 1. razred, dodatak za IC komfor i rezervaciju, i onaj tko je ovo pretvorio u hajvan-ekspres...
Upravo zbog takvih razloga, puštanja svega i svačega u vlak najviše kategorije, ŽG Ljubljana je ukinulo svoj legendarni i iznimno udobni IC ''Emona'' (motorne garniture 711).


Sjećam se poslovni (IC) su imali samo 1. razred, a doplata je bila mala, osim za Zeleni vlak "Arenu", koji je imao posebnu tarifu.

Nego, je li ta "Emona" išla Bg-Lj? Sjećam se da su mi rekli da je prije "Save" bila i "Emona" za Lj, a onda su ih spojili, 8 vagona iz Zg i 4 iz Lj.
Sjećam se i voznog reda: Bg 15, Vinkovci 17, Zg 20, Lj 22.20.

Koliko je za tu relaciju trebalo "Emoni"?
Maranatha !

#11 Stanley

Stanley
  • Moderatori
  • 10,323 posts
  • Joined 24.08.2006.
  • LocationZagreb

Posted 08.08.2007. - 17:40

Sjećam se poslovni (IC) su imali samo 1. razred, a doplata je bila mala, osim za Zeleni vlak "Arenu", koji je imao posebnu tarifu.
Nego, je li ta "Emona" išla Bg-Lj? Sjećam se da su mi rekli da je prije "Save" bila i "Emona" za Lj, a onda su ih spojili, 8 vagona iz Zg i 4 iz Lj.
Sjećam se i voznog reda: Bg 15, Vinkovci 17, Zg 20, Lj 22.20.
Koliko je za tu relaciju trebalo "Emoni"?


Točno, poslovnjaci ili tadašnji IC imali su samo 1. razred. Doplata je bila nešto malo veća od one za brzi vlak i bila je u svakom slučaju prihvatljiva.
''Emona'' je išla Ljubljana - Beograd i obratno. Istodobno je vozio i IC ''Zagreb Express'' (Francuz) na relaciji Zagreb - Beograd, razlika u polasku iz Zagreba je bila nekih pola sata ili sat. I jedan i drugi vlak imali su samo dva međustajanja i to u Brodu i Vinkovcima.
Kasnije su ukinuti i ''Emona'' i ''Zagreb'', te spojeni u jedinstveni vlak ''Sava'' kako si već opisao. Usput, ''Sava'' je ponekad znala imati i 13-14 vagona.
Ne znam koliko je vremena trebalo ''Emoni'', to bi trebalo vidjeti u starim voznim redovima (tko ima). Seabral, hilfe!
Kad sam 1976. putovao u Sombor na jednu svadbu (bio sam kum), pola nas Zagrepčana išlo je ''Zagrebom'' i pola ''Emonom'', a sastali smo se u Vinkovcima - gdje bi drugdje već u birtiji. :mrgreen:
Serija 05 je zakon!

#12 seabral

seabral
  • Administratori
  • 18,014 posts
  • Joined 29.04.2005.
  • LocationZagreb

Posted 08.08.2007. - 19:37

Ne znam koliko je vremena trebalo ''Emoni'', to bi trebalo vidjeti u starim voznim redovima (tko ima). Seabral, hilfe!

Nemam vozni red gdje je Emona, ali za Savu piše:
Polazak ZG: 5:05, dolazak BG: 9:39
Polazak BG: 15:00, dolazak ZG: 19:50

Međustajanja, kao što si rekao, samo u S.Brodu i Vinkovcima.

EDIT: podaci iz voznog reda 1988/89

#13 Barney

Barney
  • Moderatori
  • 2,061 posts
  • Joined 10.06.2006.
  • LocationZagreb

Posted 08.08.2007. - 19:49

Pocetkom 80-tih je Sava iz Zagreba kretala u 5:45. To sigurno znam jer sam onda sluzio vojsku u istocnoj srbiji i Sava je bila prva etapa mukotrpnog vracanja iz civilizacije u prvobitnu zajednicu.

Barney
Najpametniji čovjek na svijetu je onaj koji je izmislio WC školjku. Nikom nije uzeo mjeru, a svima odgovara.

#14 hadzibane

hadzibane
  • Članovi
  • 2,752 posts
  • Joined 16.08.2006.
  • LocationSombor,Vojvodina

Posted 09.08.2007. - 16:48

Nekada se pomalo znao red za vozove sa višim stepenom komfora,ovo danas na prostorima ex.YU je katastrofa.
Kad se setim/a sećanja mi ne sežu baš podalje/poslovaca Bačke i Palića,Bosna Expressa,Olimpika,Antona Gustava Matoša,Dioklecijana,naprosto me 100 muka uhvati.......
Imao sam i ja groznih iskustava sa putovanja iz Splita.Nažalost,ne sednemo u subotičkog spliću/jer je bio prepun i nije pikavac mogao da padne/,sećam se jednom,bio sam mališan,da su nas i pored urednih rezervacija za kušet-kola,strpali u pulmane sa 8 sedišta u kupeu,a 7 je bilo zauzeto.Moj otac je prestojao skoro do Sunje,a pošto niko nije hteo da se pomeri,intervenisao je kondukter.Tad se jedan nervozni bosanac uspeo u bosanski kušet,to jest na policu za prtljag,spustio pola kofera na patos,da se nije moglo noge ni staviti na patos,već smo po koferima i torbama držali noge i rekao da ga probudimo u Bosanskom Novom,a ja i mama smo seli,a ja sam zaspao tek pred Vinkovcima.Sećam se samo da je tata te noći toliko bio ljut, u Vinkovcima je pred jutro,dok smo čekali vezu,popio oko 5-6 litara mineralne vode i da mu je po dolasku u Sombor pozlilo,a da je lekar konstatovao da mu je šećer u krvi,zbog nervoze,skočio u astronomske cifre.No,beše davno.
Izvinjavam se što sam Vas ugnjavio sa dugim postom.
Pozdrav iz Sombora.
Druže Stari,skrenuo sam s' puta...
Sad me jaše i Kurta i Murta.......

#15 Renato

Renato
  • Administratori
  • 6,007 posts
  • Joined 26.03.2005.
  • LocationDonja Bistra, Croatia

Posted 13.08.2007. - 19:47

Polazak ZG: 5:05, dolazak BG: 9:39
Polazak BG: 15:00, dolazak ZG: 19:50

Međustajanja, kao što si rekao, samo u S.Brodu i Vinkovcima.

EDIT: podaci iz voznog reda 1988/89


Sjecam se, krajem 80-ih je otac putovao u Beograd u nekoliko navrata. Obicno je isao avionom no jednom za natrag nije bilo mjesta pa je iz Beograda za Zagreb isao vlakom. Uglavnom, vlakovi su tada bili prilicno sumjerljivi avionu kada se uracuna put do aerodroma, ukrcavanje i slicno.

#16 Deelka

Deelka
  • Članovi
  • 140 posts
  • Joined 18.06.2007.
  • LocationHamburg

Posted 15.08.2007. - 23:48

Red voznje 1976/1977

Emona Express

Ljubljana 3.45
Zidani Most 4.38-4.39
Zagreb 5.35-5.40
Sl. Brod 07.45
Vinkovci 08.28-08.30
Beograd 10.14
-----------------
Beograd 15.00
Vinkovci 16.55-16.57
Slavonski Brod 17.40
Zagreb 19.46-19.50
Zidani Most 20.53-20.55
Ljubljana 21.50

Voznja Emonom je uvijek bila nezaboravna. Ja sam cesto sa njom otisao kod rodbine i proveo u Slavoniji skolske praznike...

Pozdrav iz Hamburga

#17 trambus

trambus
  • Članovi
  • 761 posts
  • Joined 07.02.2007.

Posted 16.08.2007. - 10:08

Red voznje 1976/1977

Emona Express

Ljubljana 3.45
Zidani Most 4.38-4.39
Zagreb 5.35-5.40
Sl. Brod 07.45
Vinkovci 08.28-08.30
Beograd 10.14
-----------------
Beograd 15.00
Vinkovci 16.55-16.57
Slavonski Brod 17.40
Zagreb 19.46-19.50
Zidani Most 20.53-20.55
Ljubljana 21.50

Voznja Emonom je uvijek bila nezaboravna. Ja sam cesto sa njom otisao kod rodbine i proveo u Slavoniji skolske praznike...

Pozdrav iz Hamburga


Pozdrav Hamburgu.
Da, to me baš zanimalo, da mogu usporediti s današnjim voznim vremenima.

Vidim da jedino na relaciji Zg-Sl. Brod danas vozi ICN Slavonija brže, ispod 2h, valjda od Novske 160 km/h.
Koliku je max brzinu postizala Emona?

Još nešto, sječam se da je početkom 80-ih Sava išla iz Zg u 5.45, znači skoro kao Emona (5.40), a i iz Bg u 15h. Problem je bio što je onda za vrijeme rekonstrukcije južnog kolosijeka Šid-Bg, stizala prekasno u Bg (oko 11h).
Jednom je moja teta išla na poslovni sastanak Savom, ali je vlak stigao u Bg sa 3h zakašnjenja, pa od sastanka niš.
Poslije (sredinom 80-ih) su pomakli polazak Save iz Zg na 5.05, ali su onda Ljubljančani morali biti na Savi već u 2.45.
Maranatha !

#18 Stanley

Stanley
  • Moderatori
  • 10,323 posts
  • Joined 24.08.2006.
  • LocationZagreb

Posted 16.08.2007. - 11:20

Koliku je max brzinu postizala Emona?


Išla je 120 km/h. I ne pamtim da je ikada kasnila, bar koliko sam se ja (na)vozio.
A Sava i Matoš imali su po voznom redu V/max 140 km/h (u slučaju potrebe tj. kašnjenja do 155 km/h) i to nakon uvođenja u promet 442 (HŽ 1042) i uređenja pruge, negdje sredinom osamdesetih.
Serija 05 je zakon!

#19 Deelka

Deelka
  • Članovi
  • 140 posts
  • Joined 18.06.2007.
  • LocationHamburg

Posted 19.08.2007. - 15:50

Evo jos reda voznje Emone i Zagreb Expressa iz 1974/1975

Emona Express Zagreb Express
Ljubljana 3:18
Zidani Most 4:11
Zidani Most 4:13
Zagreb 5:12
Zagreb 5:19 5:40
Sl. Brod 7:29 |
Vinkovci 8:14 8:31
Vinkovci 8:16 8:33
Beograd 10:00 10:17

Beograd 15:00 16:00
Vinkovci 16:55 |
Vinkovci 16:57 |
Sl. Brod 17:38 |
Zagreb 19:48 20:41
Zagreb 19:55
Zodani Most 20:53
Zidani Most 20:55
Ljubljana 21:48

Interesantna je cinjenica da je vec 1964.-e godine AMW3 sa polaskom iz Zagreba u 09:32 stizao u Slavonski Brod u 11:38 (brze nego Emona Express 10 godina kasnije)

#20 trambus

trambus
  • Članovi
  • 761 posts
  • Joined 07.02.2007.

Posted 20.08.2007. - 15:34

Evo jos reda voznje Emone i Zagreb Expressa iz 1974/1975

Emona Express Zagreb Express
Ljubljana 3:18
Zidani Most 4:11
Zidani Most 4:13
Zagreb 5:12
Zagreb 5:19 5:40
Sl. Brod 7:29 |
Vinkovci 8:14 8:31
Vinkovci 8:16 8:33
Beograd 10:00 10:17

Beograd 15:00 16:00
Vinkovci 16:55 |
Vinkovci 16:57 |
Sl. Brod 17:38 |
Zagreb 19:48 20:41
Zagreb 19:55
Zodani Most 20:53
Zidani Most 20:55
Ljubljana 21:48

Interesantna je cinjenica da je vec 1964.-e godine AMW3 sa polaskom iz Zagreba u 09:32 stizao u Slavonski Brod u 11:38 (brze nego Emona Express 10 godina kasnije)


Zanimljivo mi je i to da je vozno vrijeme kroz Sloveniju isto kao i prije 35 godina.
Zar u medjuvremenu nisu mogli povećati brzinu barem na ravničarskom dijelu Sevnica-Dobova :?:
Je li još uvijek Vmax u SLO Lj-Zalog 120 km/h?

Još nešto me zanima.
Vidim da je je vozno vrijeme Vinkovci-Bg bilo 104, a obrnuto 115 min.
Pruga Vinkovci-Tovarnik ima istu Vmax u oba smjera.
Da li ima neki poseban razlog zašto je uvijek (od 70-ih do danas) južni kolosijek Šid-Bg brži od sjevernog :?:
Maranatha !




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users