Jump to content


Donacija

Opcije potpore stranici zeljeznice.net
Ako posjedujete kriptovalute, možete donirati i na adrese:

3P2r8a7BMvRiRppZXcQdYiGguhN4iHAWTA3 - WavesPlatform

0x630394fcfd4d4b5f6847dd071b0841c25a2bcad7 - Ethereum

1C1f1kP6uL9Bqxi1r8TA4FHGpJ7D2GMtmi - Bitcoin

Za više informacija pogledajte iduću poveznicu: http://goo.gl/Elo84w

Photo

Skretnice


  • Please log in to reply
314 replies to this topic

#1 Didy

Didy
  • Članovi
  • 166 posts
  • Joined 24.06.2006.

Posted 14.07.2006. - 11:06

Po XX put ponavljam da sam totalno "nepismen" sto se tice tramvajske tehnologije pa prema tome me interesuje zasto se mora "zadrzavati" skretnica kad tramvaj prelazi preko nje a zeli da nastavi u onom smjeru u kojem je ona okrenuta. Mislim zar nije logicno da ako je skretnica postavljena ispravno da netreba nista raditi?

I da jos dodatno pitanje kako uopce dolazi signal iz tramvaja do mehanizma za pokretanje skretnice (elektormagneta?? ili sta vec?) Tj. primjetio sam da na kontaktnim vodovima ima jedna mala poluga koju tramvaj pantografom podigne kad predje preko nje i skuzio sam da tad vozac mora ili zadrzati ili okrenuti skretnicu ali i dalje mi nije jasno kako se to radi


Hvala

#2 Prakticar

Prakticar
  • Moderatori
  • 8,857 posts
  • Joined 19.09.2005.
  • LocationSveta Nedelja

Posted 14.07.2006. - 11:57

U tvom dodatnom pitanju krije se odgovor na prvo.

Nemam puno vremena, pa ću samo ukratko: Skretnica okreće kad kroz nju poteče struja od 50 A. Ne okreće ako kroz nju ne protiče ništa.

Ona polugica na kontaktnom vodu samo je prekidač koji aktivira impuls, nekad nije ni postojala. Ako bolje pogledaš taj sklop, vidjet ćeš da je u sredini vozna žica PODIGNUTA i odvaja se od pantografa, a pantograf klizi preko dvije "šine".

Radi se o tome da se tramvaj na kratko odvaja od gornjeg voda i spaja u seriju sa uređajem skretnice, kroz koji mora poteći ili 50 A (okreće) ili nula (ne okreće). Budući da tramvaj dok vozi povuče nekoliko stotina ampera, ta bi struja uništila skretnicu. Kad vozač ne bi napravio ništa, klima, grijanje, svjetla, ventilatori i ostali uređaji u tramvaju koji vuku 50-ak i više ampera mogli bi okrenuti skretnicu iako vozač to ne želi.

Zato postoji taj prekidač, koji kad se okrene u položaj zadržavanja isključuje SVE potrošače u tramvaju i prespaja ih na akumulatore (svjetla i upravljanje), a vozač mora otpustiti "gas" i voziti na zalet. Tramvaj tada ne vuče nikakvu struju iz mreže i skretnica stoji. U položaju za okretanje prekidač također sve isključi, ali ujedno i uključi jedan otpornik koji je dimenzioniran tako da povuče točno 50 A iz mreže i skretnica se okrene.

Zapravo je to vrlo jednostavno :D

Stari Đure nemaju položaj za okretanje nego samo za zadržavanje, jer motori u 1. stupnju vožnje vuku, eto, baš 50 A pa onda 101 preko skretnice prelazi vozeći s uključenim motorom na 1. stupnju i istovremeno lagano kočeći zračnom.

#3 tmk_2200

tmk_2200
  • Članovi
  • 3,483 posts
  • Joined 29.07.2005.

Posted 14.07.2006. - 12:00

Ta poluga se zove rasklopac.

Kada tramvaj želi promijeniti skretnicu, preko rasklopca pantografom mora proči sa 50A. Kada ne želi okrenuti skretnicu, mora preko rasklopca proči sa 0A. U protivnom, tj. prelaženjem preko rasklopca bilo kojom drugom vrijednošću (npr. na 600A) rezultiralo bi pregorenom skretnicom...

#4 Prakticar

Prakticar
  • Moderatori
  • 8,857 posts
  • Joined 19.09.2005.
  • LocationSveta Nedelja

Posted 14.07.2006. - 12:03

Ta poluga se zove rasklopac.

Kada tramvaj želi promijeniti skretnicu, preko rasklopca pantografom mora proči sa 50A. Kada ne želi okrenuti skretnicu, mora preko rasklopca proči sa 0A. U protivnom, tj. prelaženjem preko rasklopca bilo kojom drugom vrijednošću (npr. na 600A) rezultiralo bi pregorenom skretnicom...


NEEEEE! Rasklopac služi samo za odvajanje dvije sekcije mreže. Kontakt za skretnicu oblikom je sličan rasklopcu, ali rasklopac je izoliran i iznad njega ne prolazi vozna žica. Čak, noviji rasklopci (Draškovićeva) više ni ne izgledaju kao dvije šine, nego su u jednom komadu i napravljeni od izolacijskog materijala.

#5 egérke

egérke
  • Članovi
  • 7,612 posts
  • Joined 08.06.2006.
  • LocationKvatrić

Posted 14.07.2006. - 12:17

OK, i koji su onda mogući scenariji u slučaju da tramvaj (a da nije Đuro) naleti na skretnicu koju ne želi prebaciti, bez aktiviranja sklopke?

-skretnica se prebacuje sama od sebe
-skretnica pregara

... :?:

Isto tako, bi li bilo moguće u tom slučaju da npr. prednji kotači projdeju skretnicu, a onda se ona prebaci sama od sebe i skrene stražnje kotače ili druga kola?

#6 tmk_2200

tmk_2200
  • Članovi
  • 3,483 posts
  • Joined 29.07.2005.

Posted 14.07.2006. - 12:31

NEEEEE! Rasklopac služi samo za odvajanje dvije sekcije mreže. Kontakt za skretnicu oblikom je sličan rasklopcu, ali rasklopac je izoliran i iznad njega ne prolazi vozna žica. Čak, noviji rasklopci (Draškovićeva) više ni ne izgledaju kao dvije šine, nego su u jednom komadu i napravljeni od izolacijskog materijala.


Ja sam si u glavi nešto gadno zbrljao... :?

#7 Fitz

Fitz
  • Članovi
  • 1,745 posts
  • Joined 17.02.2006.
  • LocationSamobor

Posted 14.07.2006. - 12:38

OK, i koji su onda mogući scenariji u slučaju da tramvaj (a da nije Đuro) naleti na skretnicu koju ne želi prebaciti, bez aktiviranja sklopke?

-skretnica se prebacuje sama od sebe
-skretnica pregara

... :?:

Isto tako, bi li bilo moguće u tom slučaju da npr. prednji kotači projdeju skretnicu, a onda se ona prebaci sama od sebe i skrene stražnje kotače ili druga kola?


Slično kao trinajstica na križanju vukovarska-držićeva :lol:

#8 Prakticar

Prakticar
  • Moderatori
  • 8,857 posts
  • Joined 19.09.2005.
  • LocationSveta Nedelja

Posted 14.07.2006. - 12:57

OK, i koji su onda mogući scenariji u slučaju da tramvaj (a da nije Đuro) naleti na skretnicu koju ne želi prebaciti, bez aktiviranja sklopke?

-skretnica se prebacuje sama od sebe
-skretnica pregara

... :?:

Isto tako, bi li bilo moguće u tom slučaju da npr. prednji kotači projdeju skretnicu, a onda se ona prebaci sama od sebe i skrene stražnje kotače ili druga kola?


Ako ne aktivira sklopku, svaki tramvaj, pa i Đuro, proizvede neki od sljedećih scenarija:

1. Ako uključeni potrošači vuku bitno manje od 50 A (ne radi kompresor, ventilatori, grijanje, klima, rade samo svjetla) skretnica se ne okreće.
2. Ako vuku približno 50, negdje do 100-njak A, skretnica se okreće.
3. Ako dade "po gasu", skretnica pregara, bolje reći, izbacuje zaštita, a sama skretnica se pritom okrene ili ne.
4. Ako 2100 naleti U KOČENJU na skretnicu i zadržava je ili ne učini ništa, skretnica se OKREĆE. Ako isti tramvaj želi okrenuti skretnicu, a pritom koči, skretnica se NE OKREĆE!!! (Ili se ipak okrene ako jače koči). To je konstrukcijska greška na 2100, jer on kočenjem vraća struju u mrežu i onda se struja kroz otpornik i ona od kočenja poništavaju, pa je rezultat nula. Ili, ako koči a zadržava, struja opet teče i okrene je. To su ispravili na 2200 tako da se kočenje automatski prebacuje na hidrauliku, ali dosta trza pritom.

Nije moguće da se skretnica u bilo kojem od tih scenarija prebaci dok su kotači na njoj, jer kad prednji kotači stupe na skretnicu, pantograf je već odavno prošao kontakt. To se može dogoditi samo ako tramvaj IZA prerano okrene skretnicu (slučajno ili namjerno) dok ovaj ispred njega još nije prošao. To se često događalo u prošlosti, pa su danas skretnice opremljene blokadom koja ne dozvoljava okretanje sve dok cijeli tramvaj ne prođe. No, ta blokada ne funkcionira baš uvijek, pa je vozačima strogo zabranjeno prelaženje preko kontakta skretnice sve dok se tramvaj ispred ne udalji na sigurnu udaljenost.

Ako se skretnica ipak prebaci dok je tramvaj na njoj, znači da se radi ili o kvaru skretnice ili stranom predmetu u njoj. A onda, Bože pomozi.

U slučaju trinaestice nije bila kriva skretnica nego je tramvaj prebrzo došao na skretnicu (krivnjom vozačice ili ne, nije bitno) i vrijeme prelaska preko kontakta bilo je prekratko, pa skretnica, koja je bila prebačena lijevo, nije okrenula ravno i tramvaj je iskočio zbog prevelike brzine, što bi se vjerojatno dogodilo i da je bila riječ o običnom zavoju bez skretnice.

#9 STIB

STIB
  • Moderatori
  • 15,703 posts
  • Joined 20.01.2006.
  • LocationZagreb, HR

Posted 14.07.2006. - 13:30

(...).

Nije moguće da se skretnica u bilo kojem od tih scenarija prebaci dok su kotači na njoj, jer kad prednji kotači stupe na skretnicu, pantograf je već odavno prošao kontakt. To se može dogoditi samo ako tramvaj IZA prerano okrene skretnicu (slučajno ili namjerno) dok ovaj ispred njega još nije prošao. To se često događalo u prošlosti, pa su danas skretnice opremljene blokadom koja ne dozvoljava okretanje sve dok cijeli tramvaj ne prođe. No, ta blokada ne funkcionira baš uvijek, pa je vozačima strogo zabranjeno prelaženje preko kontakta skretnice sve dok se tramvaj ispred ne udalji na sigurnu udaljenost.

Ako se skretnica ipak prebaci dok je tramvaj na njoj, znači da se radi ili o kvaru skretnice ili stranom predmetu u njoj. A onda, Bože pomozi.

(...).


Da li ovaj X na znaku za skretnicu znači da je uključena blokada o kojoj Praktičar govori, ili to znači da tramvaj iza ne smije preći preko kontakta skretnice?
Posted Image
_______________________
Pozdrav iz Zagreba

#10 egérke

egérke
  • Članovi
  • 7,612 posts
  • Joined 08.06.2006.
  • LocationKvatrić

Posted 14.07.2006. - 13:36

Usput, još jedno pitanje koje me furt mučilo u Budimpešti - kak trolejbusi okreću skretnicu trole? Odnosno kak na skretanju ona sklizne na pravu žicu?

#11 STIB

STIB
  • Moderatori
  • 15,703 posts
  • Joined 20.01.2006.
  • LocationZagreb, HR

Posted 14.07.2006. - 14:14

Usput, još jedno pitanje koje me furt mučilo u Budimpešti - kak trolejbusi okreću skretnicu trole? Odnosno kak na skretanju ona sklizne na pravu žicu?


I ja jedva čekam taj odgovor, to me muči otkad znam za sebe (pardon, za trolejbus :D )
_______________________
Pozdrav iz Zagreba

#12 nikola

nikola
  • Isključeni korisnici
  • 4,159 posts
  • Joined 25.09.2005.

Posted 14.07.2006. - 16:05

"X" je blokada.

#13 STIB

STIB
  • Moderatori
  • 15,703 posts
  • Joined 20.01.2006.
  • LocationZagreb, HR

Posted 15.07.2006. - 15:47

Evo kako izgleda cijeli mehanizam (u trenutku kad pantograf prolazi preko njega):
Posted Image

(i ovdje je ograničenje 5 km/h)!


Za poznavatelje Zagreba - gdje je to? ne bi smjelo biti teško pogoditi...
_______________________
Pozdrav iz Zagreba

#14 spoiler

spoiler
  • Članovi
  • 373 posts
  • Joined 23.04.2006.

Posted 15.07.2006. - 18:47

Ako se skretnica ipak prebaci dok je tramvaj na njoj, znači da se radi ili o kvaru skretnice ili stranom predmetu u njoj. A onda, Bože pomozi...


onda je skretnica u dubravi, na okretistu, cesto u kvaru. tamo zna sedmica preci ravno, a prije nego SVI kotaci predju, ZADNJI kotaci od prikolice slucajno skrenu u stanicu od dvanajstice. to mi je uvijek bilo cudno, kako se to moze lako desit? i pitanje: kako se to desilo? ta nesreca je bila, ja mislim, jos ove godine. a i zanimljivi su mi ti ljudi unutra. oni lijepo sjede/stoje, a nijedan ne pritisne kocnicu, valjda zbog upozorenja, a valjda neki misle da je opasnost, tek kada se tramvaj pocne kotrljati niz stjene na velebitu.

#15 egérke

egérke
  • Članovi
  • 7,612 posts
  • Joined 08.06.2006.
  • LocationKvatrić

Posted 16.07.2006. - 14:34

Za poznavatelje Zagreba - gdje je to? ne bi smjelo biti teško pogoditi...


Draškovićeva, skretnica za Jurišićevu.

#16 Portos

Portos
  • Moderatori
  • 10,599 posts
  • Joined 01.12.2005.
  • LocationZaprešić, Hrvatska

Posted 16.07.2006. - 14:56

Kad smo već kod skretnica, danas sam bio iznad jedne...

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

2100
Posted Image

T4
Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

2200
Posted Image

2100
Posted Image

Posted Image

Posted Image

T4
Posted Image

Posted Image

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.


#17 STIB

STIB
  • Moderatori
  • 15,703 posts
  • Joined 20.01.2006.
  • LocationZagreb, HR

Posted 16.07.2006. - 17:44

Za poznavatelje Zagreba - gdje je to? ne bi smjelo biti teško pogoditi...


Draškovićeva, skretnica za Jurišićevu.


Točno! 8)
_______________________
Pozdrav iz Zagreba

#18 igorail

igorail
  • Članovi
  • 1,244 posts
  • Joined 18.01.2006.

Posted 31.07.2006. - 01:23

Usput, još jedno pitanje koje me furt mučilo u Budimpešti - kak trolejbusi okreću skretnicu trole? Odnosno kak na skretanju ona sklizne na pravu žicu?

Usput, još jedno pitanje koje me furt mučilo u Budimpešti - kak trolejbusi okreću skretnicu trole? Odnosno kak na skretanju ona sklizne na pravu žicu?


I ja jedva čekam taj odgovor, to me muči otkad znam za sebe (pardon, za trolejbus :D )


Pozdrav egérke i STIB !
Kako u Budimpešti "skreću trole" stvarno ne znam :D , ali znam kako u Sarajevu to čine - sustav je talijanski (trolejbuska kontaktna mreža sa skretnicama, za razliku od češkog, koji je bio ugrađen od 1984.g. do 1996.g). Kada se 2 žice približe račvanju, ove se postupno uvlače u izolator. Do tog dijela trolu čiji je kraj u obliku slova U vodi žica, a nadalje kroz skretnicu je vodi još jedno "šire, ali izvrnuto za 180 ° slovo U , tj. žlijeb . Sama skretnica funkcionira kao željeznička tj. tram putem releja sa elektromagnetom, koji se aktivira impulsom na isti gore opisani način kao kod tramvaja, ili možda na neki drugi način :? :? , e to baš ne bih znao.
Promatrao sam ovo više puta samo što svjetlo uvijek dolazi odozgo pa dotični događaj nikad nije dobro osvjetljen, jedino znama da trolejbus isto nekad uspori prije nailaska na skretnicu, a nekad "doda gas" (mislim da za skretanje "doda gas"- tj. povuče struju iz mreže, a za prolazak ravno prikoči). Također trojejna skretnica ostaje u prebačenom položaju sve do nailaska novog trolejbusa koji će ići u neprebačenom smjeru (tj. pravo). Snimak koji sam napravio je MAX posvjetljen da bi se vidjeli detalji skretnice koliko je to moguće, a crveni jezičak pokazuje da je trenutno smjer trolej žica u smjeru pravo (u odnosu na skretanje lijevo) 8)

Posted Image

Ne znam jesam li šta pomogao :roll:

igorail ! :wink:
Odbojnike na tramvaje !

"""""""""""""""""""""""""""""

Svaki pravi railfan naprosto zadrhti kad u prolazu primjeti, da se na željezničkom semaforu

pojavi ZELENO svjetlo !

#19 STIB

STIB
  • Moderatori
  • 15,703 posts
  • Joined 20.01.2006.
  • LocationZagreb, HR

Posted 05.11.2006. - 10:03

Pokazivač stanja skretnice u Jurišićevoj je izmijenjen!
Posted Image

Ne znam je li to napravljeno sada u sklopu popravka cijelog križanja ili ranije, ali u veljači ove godine je svakako još bio stari:
Posted Image
_______________________
Pozdrav iz Zagreba

#20 NT 2200

NT 2200
  • Članovi
  • 7,256 posts
  • Joined 19.11.2006.
  • LocationValens SG (CH)

Posted 20.11.2006. - 15:28

U zadnje vrijeme često viđam kako zetovci popravljaju skretnicu na Trgu prema Praškoj, a i često kad presijedam za doma, vidim da iz svakog tramvaja vozač izlazi sa ključem da promijeni skretnicu.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users