Jump to content

26 godina poslije...


seabral

Da li ste ikada putovali Samoborčekom?  

163 members have voted

  1. 1. Da li ste ikada putovali Samoborčekom?

    • da
      6
    • nažalost ne
      30


Recommended Posts

Jučer, 24.9.2006. ekipa forumaša u sastavu: Toma, Seabral, Stanley i Portos obišla je trasu bivše uskotračne pruge koja je povezivala Zagreb i Samobor. Namjera nam je bila vidjeti što je od pruge ostalo nakon skoro 26 godina od vožnje posljednjeg vlaka. Bio je to jedan krasno proveden dan, zahvaljujem se kolegama koji su zajedno sa mnom obišli trasu. Stanley nam je ispričao puno priča vezanih uz Samoborček, pokazao nam trasu, i uživao zajedno sa nama. U Tominim će te fotkama uskoro uživati na railfaneurope.net a do tada gledajte ove fotke i prisjetite se prošlih vremena odnosno saznajte ono što niste dosad znali.
Bivši Samoborčekov kolodvor u Zagrebu, Žajina ulica

 

 

P9240133_zpsaxnvsfak.jpg

 

"Bikovi" na krajevima perona kolodvora u Zagrebu

 

P9240131_zpsdgl38uqc.jpg

 

"Bik" na trećem peronu, pokraj skladišta "Samoborke"

 

P9240132_zps5rnqrnge.jpg

 

Zgrada starog kolodvora sagrađena 1901 godine. U njoj se nalazi pivnica „Medvedgrad“

 

P9240134_zpsfpeap2ad.jpg

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

U dvorištu Zagrebačkog kolodvora za potrebe gradnje diesel-motornih vlakova sagrađena je hala širine 5 metara, dužine 22m i visine 4,5m

 

P9240136_zpsb6zy0gor.jpg

 

Hala bivše ložionice za parne lokomotive

 

P9240135_zpszaxnimlz.jpg

 

Ostaci tračnica prema proizvodnoj hali

 

P9240137_zpsi666umw5.jpg

 

Tračnica iskorištena kao stup ograde

 

P9240138_zpsxn1karow.jpg

 

Još jedna, ova ograda štitila je posljednju "Strijelu" da ju ne vandaliziraju dok se čuvala da jednog dana postane izložak Željezničkog muzeja

P9240139_zpsolchxqvr.jpg

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Auto-škola Samoborček pokraj starog kolodvora

 

P9240143_zpsuybtnduy.jpg

 

Prag kraj boćališta 50m južno od hotela "Panorama"

 

P9240141_zpsfvysza4p.jpg

 

P9240142_zpso1xwzgxa.jpg

 

Komad tračnice

 

P9240144_zpsmveecfn2.jpg

 

Selska cesta kraj "Pastora", bivša kućica čuvara pružnog prijelaza...

 

P9240145_zpsugawbs6p.jpg

 

...i trasa po nasipu prema Zagorskoj ulici

 

P9240146_zpsfvhfimhm.jpg

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Na prijelazu Erpenjske ulice preko željezničkog nasipa

 

P9240148_zpszut4g1tn.jpg

 

Da postoji pruga auti ne bi mogli doći do ovih garaža!

 

P9240149_zpsniw4jx4v.jpg

 

Nekoliko pragova u nasipu kraj Zagorske ulice

 

P9240147_zpsvv6pmfpr.jpg

 

Most preko potoka Črnomerec

 

P9240150_zps0ytau1lo.jpg

 

P9240151_zpsfhvdqi6z.jpg

 

Prag u travi kraj mosta

 

P9240152_zpsn7snrcsv.jpg

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Zagrebačka ulica. Lijevo je podvožnjak. Na mjestu drvoreda bilo je stajalište sa nadstrešnicom, uklonjeno krajem 80-ih

 

P9240157_zpsb4ff1ehc.jpg

 

Trasa prema Rudeškoj, sada biciklističko-pješačka staza

 

P9240158_zpshldbwz0c.jpg

 

Most preko potoka Kustošaka

 

P9240153_zpssnctztgq.jpg

 

P9240154_zpsuuwws5wh.jpg

 

Nedavno izvađen prag kraj Rudeške

 

P9240155_zps5ey0if0s.jpg

 

Trasa prema Vrapču

 

P9240156_zpsnyvpla6p.jpg

 

Most preko potoka Vrapčak

 

P9240159_zpsotocphsn.jpg

 

P9240160_zps7f1jkwu5.jpg

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Stajalište u Vrapču

 

P9240162_zpsokqihuly.jpg

 

Ostaci tračnica kod bivše rampe

 

P9240161_zpscgmvnctc.jpg

 

P9240164_zpstxetijok.jpg

 

Još jedna tračnica koja služi kao ograda i podloga za puževu kućicu

 

P9240163_zpsetbpsb90.jpg

 

Pogled na most preko pješačkog podhodnika u Vrapču

 

P9240165_zpsz5gd4hyr.jpg

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Stajalište u Stenjevcu, sada bivša birtija, tračnica služi kao rub terase

 

P9240166_zpsvxm3fjlf.jpg

 

P9240167_zpsck9unyhf.jpg

 

P9240169_zpsqtrcu6ix.jpg

 

Most preko pješačkog podhodnika u Stenjevcu

 

P9240168_zpsueew4zmj.jpg

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Gajnice: ovdje smo sjeli i popili piće. Konobarica je mislila da smo iz Zavoda za zaštitu zdravlja i da smo došli slikati AMBROZIJU

 

P9240173_zpsd0ywperp.jpg

 

P9240170_zpsnve6i1bx.jpg

 

Boćalište

 

P9240172_zpscam0zvjn.jpg

 

Trasa prema Podsusedu

 

P9240171_zpstckbeo4y.jpg

 

Nadvožnjak preko Škorpikove

 

P9240174_zps5ff410jz.jpg

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Zgrada bivšeg kolodvora u Podsusedu, sada stambeni objekt

 

P9240176_zpszivvuvhu.jpg

 

Jarak za pregled i podmazivanje parnih lokomotiva pokraj bivšeg kolodvora u Podsusedu

 

P9240175_zpsahpegsq4.jpg

 

Most preko Save u Podsusedu. Preko ovog mosta nije vozio Samoborček nego preko bivšeg mosta, ovaj je sagrađen 1983 godine, nadamo se da će jednog dana preko njega voziti neko željezničko vozilo.

 

P9240177_zpsfq5ukgqu.jpg

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Stajalište Bestovje

 

P9240178_zps2rltpp8e.jpg

 

Nasip prema Podsusedu

 

P9240179_zpstoycojlb.jpg

 

Prijelaz preko ceste kod Orešja

 

P9240180_zpszt2spueo.jpg

 

Zgrada bivšeg stajališta Strmec. Prenamjenjena u stambeni objekt nakon ukinuća Samoborćeka.

 

P9240181_zpsyhfptvqc.jpg

 

Trasa prema podvožnjaku ispod autoceste Zagreb-Bregana

 

P9240182_zpsdmszjqm2.jpg

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Između nadvožnjaka i Samobora pruga ide pokraj Domaslovca kroz šumu. Ta dionica obrađena je u putopisu: http://www.zeljeznice.net/forum/index.php?/topic/5263-jo-o-samoboreku-50-godina-poslije/

Nastavljamo trasom kroz Samobor kraj "Samoborke", Toma, Seabral i Stanley su otišli pješice nasipom a ja sam ih autom sačekao kraj bivšeg kolodvora.

Nasip prema Domaslovcu

 

P9240183_zpsge2nddy7.jpg

 

Pogled na trasu prema Samoboru

 

P9240043rs_zpssa6jaeoo.jpg

 

(Seabralova slika)

Nasip pokraj "Samoborke prema starom kolodvoru u Samoboru

 

P9240044rs_zpshcb5symz.jpg

 

(Seabral-ova slika)

Kuća pokraj starog kolodvora

 

P9240045rs_zpseaucrfbx.jpg

 

(Seabral-ova slika)

Stari Samoborski kolodvor sagrađen 1901 g.

 

P9240046rs_zpsrdoxlhs9.jpg

 

P9240047rs_zpsxr0laftu.jpg

 

P9240048rs_zpsf9otwf0n.jpg

 

(Seabral-ove slike)

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Novi Samoborčekov kolodvor sagrađen 1970-ih godina

 

Kolodvor%20Samobor_zpslmzsfrwm.jpg

 

Nasip između kolodvora i mosta preko rječice Gradne

 

P9240190_zpsv3cfnus3.jpg

 

Svugdje "Samoborček"

 

P9240184_zpsepzqgpqr.jpg

 

Nasip prema mostu preko rječice Gradne

 

P9240185_zpsweigzcqg.jpg

 

Most

 

P9240186_zpsl3fqit8x.jpg

 

P9240187_zpsgxd4yvz0.jpg

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Pruga preko ceste prema "Elektri" Samobor

 

P9240192_zpsewlzwgrq.jpg

 

P9240191_zpsyzcypn6p.jpg

 

Pruga ispred bivšeg kupališta "Šmidhen"

 

P9240193_zpsmdcusryu.jpg

 

Nekad bilo kupalište...

 

P9240194_zpsjplcsbmd.jpg

 

Nadstrešnica stajališta...

 

P9240195_zpsrydupoty.jpg

 

...a unutar nadstrešnice...

 

P9240196_zpsvbdafptf.jpg

 

P9240198_zpswt6iw8ly.jpg

 

P9240197_zpsowuzw4rr.jpg

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Propust kod Luga

 

P9240199_zpsmvgxibk5.jpg

 

Prijelaz ceste preko pruge na ulazu u Breganu

 

P9240204_zps18igel1b.jpg

 

Trasa između Luga i Bregane: biciklistička staza/šetalište

 

P9240201_zpsk7mhr4dj.jpg

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Nadstrešnica stajališta Bregana

 

P9240200_zpsjayef5gd.jpg

 

P9240202_zpsq8itamce.jpg

 

Usjek kojim se pruga spuštala prema mostu preko potoka Bregana, most je sada granica sa Republikom Slovenijom, u Sloveniju nismo išli, pa niti ne znamo da li je preostalo kakvih kolosijeka unutar kruga bivšeg remontnog zavoda "Vladimir Bakarić"

 

P9240203_zpsz9kg76dm.jpg

 

Hvala Tomi, Seabralu i Stanleyu!

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Portos, super si prikazal naše jučerašnje putovanje.

Ne zameri na jednoj maloj ispravci: nije Hum-Lug već Lug, tak se zove selo i tak se zvalo zadnje stajalište Samoborčeka prije Bregane.

Vidim da dečki sliniju kaj nisu bili s nama. Ak se nastavimo okupljat kak smo počeli, uskoro bu nam trebal autobus.

Od bilo koje firme, samo ne od ''Samoborčeka''. To bi fakat bila blasfemija tj. Svetogrđe.

Pozdrav svima, a naročito mojim jučerašnjim kumpićima.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Portos, super si prikazal naše jučerašnje putovanje.

Ne zameri na jednoj maloj ispravci: nije Hum-Lug već Lug, tak se zove selo i tak se zvalo zadnje stajalište Samoborčeka prije Bregane.

Vidim da dečki sliniju kaj nisu bili s nama. Ak se nastavimo okupljat kak smo počeli, uskoro bu nam trebal autobus.

Od bilo koje firme, samo ne od ''Samoborčeka''. To bi fakat bila blasfemija tj. Svetogrđe.

Pozdrav svima, a naročito mojim jučerašnjim kumpićima.

 

Ispravit ću, a ti napiši priču o ČIČKIMA!!!

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Portos, super si prikazal naše jučerašnje putovanje.

Ne zameri na jednoj maloj ispravci: nije Hum-Lug već Lug, tak se zove selo i tak se zvalo zadnje stajalište Samoborčeka prije Bregane.

Vidim da dečki sliniju kaj nisu bili s nama. Ak se nastavimo okupljat kak smo počeli, uskoro bu nam trebal autobus.

Od bilo koje firme, samo ne od ''Samoborčeka''. To bi fakat bila blasfemija tj. Svetogrđe.

Pozdrav svima, a naročito mojim jučerašnjim kumpićima.

 

Kaj ne, pa dogovorimo s gazdom popust :D

Link to comment
Share on other sites

Izvrsna reportaža, Portos. :D

 

Ove fotke pokazuju da su neke stvari neuništive. Duh Samoborčeka još uvijek živi uz zagrebačke i samoborske prometnice, u tuđim dvorištima, pod novoasfaltiranim ulicama, u zaraštenim šikarama i zaboravljenim livadama. Tragove nije uvijek lako prepoznati, ali tko ima volje i želje, uvijek će ih znati pronaći.

 

Iako smo nas četvorica jučer mnogim ljudima djelovali jako sumnjivo (da ne upotrijebim teži izraz :wink: ) preskačući plotove, prolazeći kroz ograde, šetajući po pustim livadama i voćnjacima, i napadno fotografirajući nešto što oni nisu mogli razumjeti, uspjeli smo pronaći jedan za nas izuzetno interesantni i dragi dio zagrebačke povijesti.

 

Još jednom hvala jučerašnjoj ekipi i pozdrav svim forumašima.

Link to comment
Share on other sites

Portos je spominjao čičke, a ja sam najavio da ću usput malo prokomentirati neke fotke.

 

ČIČCI

Što je tako zanimljivo da spominjemo čičke? Ništa posebno, osim činjenice da su na velikom dijelu trase kroz Zagreb s obje strane pruge rasli čičci. Najviše ih je bilo, prava šuma, na potezu od Selske do Zagorske. Kako je Strijela imala ispušne cijevi dosta nisko, grmovi čičaka s te strane imali su po sebi široku crnu crtu, kao da je netko uzeo četku i povukao nekoliko stotina metara crne boje.

 

A sada idemo na slike.

 

BIKOVI (1)

Primijetili ste da prema onom desnom (bližem) biku vode dvije usporedne crte ili usjekline. To stoji tamo od pamtivijeka, a po mojem sjećanju to bi trebali biti tragovi prednjeg postolja Strijele ili nekog drugog tračnog vozila. Tj. nešto je produžilo preko onog komada asfalta i lupilo u bika. Kod drugog bika nečeg takvoga nema.

 

BIKOVI (2)

Onaj usamljeni bik označava završetak nekadašnjeg kolosjeka koji je služio za istovar šljunka iz vagona u skladište ''Samoborke''.

 

BOĆALIŠTE

Tim putem išao sam svakodnevno u gimnaziju (stan kod Tesle - Rooseveltov trg), dakako uz prugu. Otprilike na pola puta između boćališta i one dizalice u pozadini vidio sam jedno pregaženje. Na pruzi je stajala Strijela, a ispred nje nešto pokriveno plahtom. Sutradan sam u novinama pročitao da se neki lik bacio pod vlak. Dakle, ex crna točka.

 

ZAGORSKA

Na ovom ŽCPR došlo je do nesreće kada je Strijela lupila u stražnji dio ZET-ovog busa za Voltino. Nije bilo svjetlosne signalizacije, već je prijelaz osiguravao čuvar koji je zastavicom zaustavljao ulični promet. Tko je bio krivac (vozač busa ili čuvar) ne sjećam se, a bilo je nekoliko poginulih i puno ozlijeđenih.

 

MOST NA POTOKU ČRNOMEREC

Ploča-nogostup i ograda stavljeni su nakon ukidanja pruge. Izvorno su most činile dvije čelične grede, a preko njih pragovi i tračnice.

Usput, ona dva lika bez glave smo Toma (lijevo) i moja malenkost.

 

MOSTOVI NA POTOKU VRAPČAK

Samoborčekov je onaj lijevi tj. bliži. U pozadini je betonski most za glavnu prugu.

Tu ću napraviti malu digresiju od teme ''Samoborček''. Mnoge će zanimati čemu je služio onaj most u sredini. Riječ je o nekadašnjem izvlačnom kolosjeku za potrebe ranžiranja u bivšem TK Vrapče, koji se nalazio na mjestu gdje je danas kontejnerski terminal. Kolosjek je bio dugačak i završavao je blizu stajališta Vrapče. Tešku manevru radila je lokomotiva serije 35 (kao i u Borongaju/Trnavi!), a sedamdesetih, do otvaranja današnjeg RK, lokomotiva 33.

U Vrapču nije bilo grbine, ali je ranžirni kolodvor bio malo ''upušten'' pa je postojao kakav-takav nagib. Skretnica za odvajanje od glavne pruge prema TK nalazila se točno ispred one zgrade (nekadašnje službeno mjesto) koja se i danas nalazi uz istočni rub podvožnjaka na Oranicama.

 

NADVOŽNJAK PREKO ŠKORPIKOVE

Pruga Samoborčeka u produžetku je skretala lijevo i u širokom luku obilazila kolodvor Podsused-Tvornica s južne strane kolodvorske zgrade. To je u zadnjim godinama bio najnoviji i najkvalitetniji dio pruge, s najudobnijom i najbržom vožnjom.

 

Toliko za ovaj put, a moglo bi se ispričati još puno toga. Pozdrav svima.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Hvala cijeloj ekipi na slikama i pojašnjenjima.

 

Meni se čini da se sjećam (a možda sam to samo sanjao :roll: ) da je nekad, puno prije nego je sagrađen "novi" kolodvor kod nadvožnjaka u Jukićevoj, pruga Samoborčeka išla u širokom luku prema Zapadnom kolodvoru i da je tamo bila neka zgrada (skladište?).

Ako je to točno, onda se tamo i pretovarivao teret iz samoborčekovih vagona u normalne.

Da li je ta pruga nestala kad je izgrađen "novi" kolodvor ili prije ne znam.

Ne sjećam se točno niti kako je savladavan uspon i kako je uopće izgledala današnja Magazinska.

 

Zna li netko nešto više o tome?

_______________________

Pozdrav iz Zagreba

Link to comment
Share on other sites

Hvala cijeloj ekipi na slikama i pojašnjenjima.

 

Meni se čini da se sjećam (a možda sam to samo sanjao :roll: ) da je nekad, puno prije nego je sagrađen "novi" kolodvor kod nadvožnjaka u Jukićevoj, pruga Samoborčeka išla u širokom luku prema Zapadnom kolodvoru i da je tamo bila neka zgrada (skladište?).

Ako je to točno, onda se tamo i pretovarivao teret iz samoborčekovih vagona u normalne.

Da li je ta pruga nestala kad je izgrađen "novi" kolodvor ili prije ne znam.

Ne sjećam se točno niti kako je savladavan uspon i kako je uopće izgledala današnja Magazinska.

 

Zna li netko nešto više o tome?

 

Bullshit! Upravo sam ti završio odgovor kada mi je pukla veza, pa moram sve ispočetka!

Ništa nisi sanjao, dobro se sjećaš. Pruga se sa starog kolodvora nastavljala u širokom luku preko Magazinske, išla je južno od one dvije ružne kuće (film ''Fine mrtve djevojke''), također južno od rampe na glavnoj pruzi, te je završavala u onom velikom dvorištu ili kako se to već zove između bivšeg robnog magazina JŽ/HŽ (sada nekakav ''Piratez''). Tu se obavljao pretovar s uskog na normalni kolosjek i obratno.

Zgrada koje se sjećaš je vjerojatno današnji ''Piratez''.

Taj dio pruge nestao je davno prije izgradnje novog Samoborčekovog kolodvora. Nestao je i izvađen nakon što je uređeno novo pretovarno mjesto u sklopu pokojnog ranžirnog kolodvora Vrapče (danas je tamo kontejnerski terminal). Tu su izgrađena dva ili tri pomoćna (slijepa) kolosjeka 0,76 m, od kojih je jedan bio upleten u prugu normalnog kolosjeka. Na tom upletenom kolosjeku obavljao se pretovar tenkova, samohotki, topova, haubica i svega što je išlo u i iz TRZ Bregana, a na istom mjestu spuštani su i poštanski vagoni koje je radionica GŽZ svojedobno izradila za potrebe PTT Beograd.

Vratimo se onom kraku prema Zapadnjaku. Sjećam se da sam ga osobno vidio, imao je dozlaboga veliki uspon. Kako je svladavan, ne znam. Isto tako ne sjećam se ni kako je u to doba izgledala Magazinska ulica. Logika mi govori da je uspon pruge morao počinjati na samom kraju Samoborskog kolodvora i da je na Magazinskoj morao biti ''hupser'' preko ŽCPR, ali to su samo pretpostavke.

Za više detalja morao bih ponovo zaviriti u knjigu ''Uskotračna željeznica Zagreb - Samobor 1901.-1979.'', ali nemam cajta. Ako si zainteresiran za posudbu (Seabral mi je knjigu vratio na našem nedjeljnom putovanju, nakon ''ispaše'' i skeniranja) javi mi se!

Biti će mi drago ako sam malo pomogao rasvjetljavanju komadića GŽZ povijesti. Još jednom lijepi pozdrav svima.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...