Jump to content


Donacija

Opcije potpore stranici zeljeznice.net
Ako posjedujete kriptovalute, možete donirati i na adrese:

3P2r8a7BMvRiRppZXcQdYiGguhN4iHAWTA3 - WavesPlatform

0x630394fcfd4d4b5f6847dd071b0841c25a2bcad7 - Ethereum

1C1f1kP6uL9Bqxi1r8TA4FHGpJ7D2GMtmi - Bitcoin

Za više informacija pogledajte iduću poveznicu: http://goo.gl/Elo84w

Photo

Klasični pogon ili električna i hibridna vozila?


  • Please log in to reply
153 replies to this topic

#141 Duh u močvari

Duh u močvari
  • Članovi
  • 2,576 posts
  • Joined 23.02.2015.
  • LocationZagreb

Posted 31.07.2019. - 09:28

Ako promet prebacimo na plin, opet smo ovisni o Rusima (i Amerima ako/kad se izgradi LNG). Nije neka veća sreća od nafte. Ni jedno ni drugo u HR nemamo u dovoljnim količinama.

Ako pak promet koristi struju, primarni energent je fleksibilan - ugljen, nafta, plin, hidro, vjetar, solar, nuklearke... puno je veća neovisnost i manja opasnost od utjecaja svjetskih poremećaja na cijene ili dostupnost.

#142 Janko

Janko
  • Članovi
  • 365 posts
  • Joined 05.02.2008.
  • LocationZagreb

Posted 31.07.2019. - 12:30

UNP – Ukapljeni Naftni Plin (Eng: LPG – Liquefied Petroleum Gas)

 
UPP – Ukapljeni Prirodni Plin (Eng: LNG – Liquefied Natural Gas)
 
SPP – Stlačeni Prirodni Plin (Eng: CNG – Compressed Natural Gas)

 

 

Hvala accord.

Ove kratice su u stanju svakoga izluditi. CNG bi moglo biti i cryogenic...

UNP i UPP su toliko slični da ne vjerujem da će oni, koji ne znaju točno o čemu je riječ, uočiti tu razliku. Ni sa LPG i LNG situacija nije puno bolja...

No kako je moje pitanje pokazalo da sveopće neznanje diskutanata, evo malo teorije.

Plinska goriva se dijele u tri plinske grupe:

I. grupa - gradski plin. Danas ga više u Hrvatskoj nema u javnoj potrošnji. Proizvodile su ga gradske plinare suhom destilacijom drva i ugljena, a kasnije iz nafte (prljavo i skupo). Osnovni sastojci su vodik H2 i ugljični monoksid CO. Obje komponente su jako je eksplozivne. Ugljični monoksid CO je u jako malim koncentracijama u zraku otrovan. Varijanta gradskog plina poznata pod imenom generatorski plin može poslužiti za pogon benzinskih motora u vozilima. Gradski plin je lakši od zraka.

II. grupa - prirodni ili zemni plin. Osnovni sastojak je metan CH4. U velikim količinama se dobavlja se iz bušotina. Nije otrovan, i puno je manje eksplozivan od gradskog plina. Lakši je od zraka. Najviša temperatura pri kojoj se može ukapljiti iznosi -83°C, ali pri tlaku od 45 bar. U cestovnim vozilima koristi isključivo kao SPP ili CNG, pod tlakom od 200 bara. Spremnici na vozilima pod ovako visokim tlakovima su dodatni rizik u ljetu jer, kad je vozilo na suncu, tlak plina raste. (Boce s kisikom za zavarivanje se također pune na 200 bara. U međugradskom prometu vozila s punim bocama kisika smiju prometovati samo po noći!) Puni se iz plinske mreže posebnim kompresorima (veliki utrošak energije). UPP ili LNG je tekući oblik prirodnog plina koji se koristi za transport posebnim plinskim tankerima. Pri atmosferskom tlaku se metan ukapljuje hlađenjem na temperature ispod -160°C. U transportu na tankeru se isparavanjem plina održava u tekućem stanju. Ispareni plin služi za pogon brodskih motora. , Prirodnom plinu je sličan bioplin. Proizvodi se od organskog materijala truljenjem u anaerobnim uvjetima (bez prisustva kisika). Osim metana sadrži ugljični dioksid CO2, pa ima nešto manju ogrjevnu moć.

III. grupa - naftni ili tekući plin. U svijetu se naftni plin prodaje, ili kao čisti propan, ili kao smjesa propan-butan. Propan i butan su nusprodukti prerade nafte. Sličnih su svojstava. Nisu otrovni i manje su eksplozivni od gradskog plina. Teži su od zraka i zadržavaju se u udubinama na tlu. (Opasni su u podrumima!) Skladište se u tekućem stanju - zato UNP ili LPG. Propan i butan se, uz povišeni tlak, mogu ukapljiti pri okolnim temperaturama. Tu je najveća razlika među njima. Kod atmosferskog tlaka propan C3H8 prelazi u tekućinu ispod -42°C, a butan C4H10 ispod -0°C. Tlak para u spremniku ovisi o njihovom omjeru, ako ima više propana biti će viši, a sastav se mijenja s potrošnjom i temperaturom spremnika. Ako je spremnik sa smjesom propan-butan izložen temperaturama ispod 0°C, može se desiti da smo potrošili sav propan, u spremniku ostane samo butan, ali ga ne možemo trošiti jer je tlak para u spremniku manji od atmosferskog tlaka. (U spremniku su iznad tekućine pare, a ne plinovi i ponašaju se drugačije.)

Važna napomena! Danas u kućanstvima koristimo isključivo plinove koji nisu otrovni. Trovanja (koja su prečesta) događaju se zbog nedovoljnog provjetravanja prostorija. izgaranje nije nikad potpuno, uvijek nastaje malo jako otrovnog ugljičnog monoksida CO. U dobro brtvljenim prostorijama (plastična stolarija) sadržaj ugljičnog monoksida brzo pređe opasnu koncentraciju. Prvi simptomi trovanja su glavobolja i mučnina.

 

Usput: Tlakovi u cjevovodima i spremnicima se uvijek izražavaju u odnosu na atmosferski tlak. Tlak od 0,4 bara nije podtlak (vakuum) nego pretlak.



#143 Duh u močvari

Duh u močvari
  • Članovi
  • 2,576 posts
  • Joined 23.02.2015.
  • LocationZagreb

Posted 31.07.2019. - 13:01

Prihvaćam ispravku glede razlike između pojmova gradski i prirodni plin.

Budući da sam mlađa generacija odrasla u odavno (prirodno) plinoficiranom dijelu Hrvatske, smetnuo sam s uma lokalnu proizvodnju plina.

#144 Ivan_T-101

Ivan_T-101
  • Članovi
  • 7,057 posts
  • Joined 24.05.2005.
  • LocationZagreb

Posted 02.08.2019. - 06:45

Hm, ispričavam se i ja, tko bi se sjetio terminologije iz doba korištenja plinova od destilacije drva... No realno, nije baš nešto što možemo doživjeti ako smo mlađi, ja bih se kladio da bi i puno novijih inženjera instalacija mogu upasti u takvu klopku ako nisu na svakodnevnoj bazi vezani uz stare plinske cijevi, a kamo li tko nije direktno vezan za područje...

No ugl, hvala za informaciju (a ne kao sugovornik na prethodnoj stranici koji je s ovom definicijom gradskog plina na kraju ispao još i manje u pravu :P ).

#145 željko halambek

željko halambek
  • Članovi
  • 2,545 posts
  • Joined 07.12.2005.

Posted 02.08.2019. - 10:56

Kina postaje vodeća zemlja u svijetu po pitanju proizvodnji električnih vozila. To njima bilo neophodno s obzirom da se gradovo naglo šire i naglo se motorizira stanovništvo koje je do ne tako davno masovno vozila bicikle. Samom elektrifikacijo neće se znatno smanjit zagađenje nego će se na taj način zagađenje izmjestit iz gradova na zone gdje se nalaze elektrane (npr. termoelektrane).

 

Tako naprimjer grad Shenzen koji je 70tih imao isti broj stanovnika danas ima već 12 miljona. Uveli su promet 16000 električnih gradskih autobusa u promet.

 

https://getbybus.com...iska-buducnost/



#146 Ivan_T-101

Ivan_T-101
  • Članovi
  • 7,057 posts
  • Joined 24.05.2005.
  • LocationZagreb

Posted 02.08.2019. - 13:06

Za Kinu i Europu to je prvenstveno geopolitička igra, u tome imaju najviše interesa pa zato i najviše ulažu. Kako sam jednom prije rekao, zbog političkog sustava jedino je verzija objašnjenja koje vlasti trebaju davati javnosti drugačija, pobude su u osnovi slične.

#147 željko halambek

željko halambek
  • Članovi
  • 2,545 posts
  • Joined 07.12.2005.

Posted 02.08.2019. - 13:13

Za Kinu i Europu to je prvenstveno geopolitička igra, u tome imaju najviše interesa pa zato i najviše ulažu. Kako sam jednom prije rekao, zbog političkog sustava jedino je verzija objašnjenja koje vlasti trebaju davati javnosti drugačija, pobude su u osnovi slične.

Najgore su rigorozne zabrane prodaje novih klasičnih automobila nakon 2030 kojima prijete neke članice EU. To se mora pustiti prirodnim razvojnim tokom. Subvencija da a nikako zabrane.



#148 Duh u močvari

Duh u močvari
  • Članovi
  • 2,576 posts
  • Joined 23.02.2015.
  • LocationZagreb

Posted 02.08.2019. - 13:25

Najgore su rigorozne zabrane prodaje novih klasičnih automobila nakon 2030 kojima prijete neke članice EU. To se mora pustiti prirodnim razvojnim tokom. Subvencija da a nikako zabrane.


Te priče o zabranama ne treba uzimati za ozbiljno.

#149 MTA

MTA
  • Članovi
  • 501 posts
  • Joined 14.09.2009.
  • LocationZagreb

Posted 02.08.2019. - 16:18

Najgore su rigorozne zabrane prodaje novih klasičnih automobila nakon 2030 kojima prijete neke članice EU. To se mora pustiti prirodnim razvojnim tokom. Subvencija da a nikako zabrane.

I subvencije su ekonomski extra štetne. Subvencija može biti u vidu pojačanog investicijskog angažmana u elektrifikaciju, neka povoljnost kod punionica i sl., nikako kod vozila. Prirodni(ji) razvoj je najbolji.

#150 accord

accord
  • Članovi
  • 238 posts
  • Joined 02.01.2017.
  • LocationZagreb

Posted 03.08.2019. - 08:52

Usput: Tlakovi u cjevovodima i spremnicima se uvijek izražavaju u odnosu na atmosferski tlak. Tlak od 0,4 bara nije podtlak (vakuum) nego pretlak.

 

Usput hvala. Usput ih i nabijem s tim njihovim izražavanjima tlaka. Daklem, trebali su napisat pretlak /nadtlak 0,4 bara, a to je apsolutni tlak 1,401325 bara. Ako je podtlak od 0,4 bara, onda je apsolutni tlak 0,61325 bara.

 

Gore u odgovorima se nešto spominjalo vodik i kriogenost. Kriogeno komprimiranje vodika može ići i do čak 700 bara. To su posebni spremnici za stlačivanje



#151 DB

DB
  • Članovi
  • 11,633 posts
  • Joined 23.10.2009.
  • LocationSveta Nedelja

Posted 04.08.2019. - 19:04

things_that_are_either_genius_or_stupid_



#152 accord

accord
  • Članovi
  • 238 posts
  • Joined 02.01.2017.
  • LocationZagreb

Posted 04.08.2019. - 20:37

1f4d2e9363427cb19bbac47e596dc4b0-full.jp



#153 DB

DB
  • Članovi
  • 11,633 posts
  • Joined 23.10.2009.
  • LocationSveta Nedelja

Posted 09.10.2019. - 14:49

Europska unija: Danska i još deset država žele zabraniti prodaju dizelaša i benzinaca!

 

Litva, Latvija, Slovenija, Bugarska te još nekoliko država napominju da treba spriječiti i takozvano “curenje ugljika” prodajom starih dizelaša i benzinaca iz zapadnog dijela Europe u istočni.

 

Autor: Zlatko Vedranić Objavljeno: 07.10.2019.

 
Litva, Latvija, Slovenija, Bugarska te još nekoliko država napominju da treba spriječiti i takozvano 'curenje ugljika' prodajom starih dizelaša i benzinaca iz zapadnog dijela Europe u istočni

 

Na sastanku ministara okoliša Europske unije Danska je izašla s radikalnim prijedlogom, a to je zabrana svih dizelskih i benzinskih automobila, odnosno zabrana prodaje tih vozila od 2030. godine. Danska nije sama, podržava je još deset europskih država pa se ovaj prijedlog može nazvati ozbiljnim.

 

Ideja nove predsjednica Europske komisije Ursule van der Leyden je učiniti Europu prvim kontinentom koji nema čak ni minimalno negativan utjecaj na klimatske promjene od 2050. godine. Plan je smanjiti emisije CO2 za 40 posto do 2030. godine te dovesti ih na nulu 2050. godine.

 

Inače, Litva, Latvija, Slovenija, Bugarska te još nekoliko država napominju da treba spriječiti i takozvano ‘curenje ugljika’ prodajom starih dizelaša i benzinaca iz zapadnog dijela Europe u istočni. To bi moglo poprilično pogoditi naše kupce i iste te Bugare.

 

Danci neće odustajati i nadaju se da će s drugih deset država oformiti snažan blok koji će raditi na zabrani prodaje dizelaša i benzinaca u državama EU.

 

 

:kul

 

 



#154 seabral

seabral
  • Administratori
  • 22,666 posts
  • Joined 29.04.2005.
  • LocationZagreb

Posted 09.10.2019. - 19:15

 

Danci neće odustajati i nadaju se da će s drugih deset država oformiti snažan blok koji će raditi na zabrani prodaje dizelaša i benzinaca u državama EU.

 

Dobro je ovo znati, ali srećom nemam nikakvu ni motivaciju ni razlog voziti se autom skroz do Danske, pa se ni ne sekiram radi ovoga ... :mrgreen:

 

BTW ... jednom sam početkom 90-tih vozio svoj tadašnji Suzuki Swift od Zagreba do Stockholma i to mi je bilo više nego dovoljno po pitanju takvih daljinskih poduhvata :roll:






0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users