Jump to content

Moja potraga za Samoborčekom


Stanley

Recommended Posts

Nije bilo teorije da se zaputim duž nasipa jer nisam ponio ni mačetu ni fleksericu, a prema krpeljima nisam druželjubiv. Stoga sam se uputio komunikacijom poznatom kao Betonska cesta:

 

326qva7.jpg

 

Здравствуйте Сбербанк:

 

frRCNb8.jpg

 

Kako uz cestu nema nogostupa morao sam ići zige-zage:

 

JYDLlsh.jpg

 

Trag Samoborčeka - hupser na sporednoj cesti:

 

SRMKES5.jpg

 

Nasip prema Samoboru:

 

FZOzeit.jpg

 

Nasip prema Bregani:

 

C7qAqsi.jpg

 

Cestovni promet je bio iznimno gust i sve se pitam zašto ljudi kukaju da nemaju love:

 

2fJgED8.jpg

 

Ja bih Betonsku cestu preimenovao u Aleju maslačaka:

 

Mc5qhPT.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Pogled iz daljine na džunglu gdje je nekada vozio vlak:

 

Dl8JnMm.jpg

 

Jedna usputna impresija:

 

S8dDovW.jpg

 

Fantasyland danas izgleda ovako:

 

1sBSsVE.jpg

 

Imao sam namjeru istražiti kako danas izgledaju kompleks bazena i stajalište Samoborčeka imenom ''Šmidhenovo kupalište''. Prvo termalno kupalište otvorio je 1868. samoborski poduzetnik i gradonačelnik Ljudevit Šmidhen, pa je po njemu dobilo i ime. ''Šmidhen'' je dugo godina bio jedno od omiljenih izletišta Zagrepčana, ali je u novije doba zapušten i u katastrofalnom stanju.

 

Jedan od nekadašnjih bazena Šmidhenovog kupališta:

 

9FfOltY.png

 

Tragove nekadašnjeg Samoborčekovog stajališta Šmidhenovo kupalište posljednji je na forumu objavio seabral i ovdje prenosim dvije njegove fotografije:

 

iTpnfhl.jpg

 

egYknaw.jpg

 

Nadao sam se da ću otkriti bar neke tragove stajališta i kupališta, ali moram priznati da sam se u početku bio izgubio. Obratio sam se stoga čovjeku u dvorištu male tvornice za izradu drvenih paleta i pitao ga zna li možda gdje je nekada bilo Šmidhenovo kupalište. Javio sam se na pravu adresu - on je vlasnik tvornice i živi ovdje već 40 godina, a njegovo je imanje u neposrednom susjedstvu bivšeg kupališta. Pokazao mi je kako bi se eventualno moglo doći do ostataka objekta, ali me odmah upozorio da je tamo sve zaraslo u džunglu i da je cijela šikara jedno veliko leglo zmija. Pričao mi je da su mu znale ulaziti u kuću i radi toga je morao raščistiti žbunje sa svog imanja. S obzirom na nepostojanje pristupnog puta i neugodnu pomisao na gmazove odustao sam od potrage za bazenima.

 

Tragovi nekadašnje ceste prema kupalištu:

 

oeyWPoO.jpg

 

Pogled iz daljine na jedan od objekata nekadašnjeg Šmidhenovog kupališta. Danas se tamo gnijezde životinje latinskog imena serpens:

 

Yw11tGm.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Nasip Samoborčeka u smjeru Šmidhenovo kupalište - Samobor:

 

GSw5Xuo.jpg

 

Nasip u smjeru Lug - Bregana:

 

TfaIoDV.jpg

 

I tako sam plan ostvario samo djelomice, ali nema smisla zbog toga se lupati po glavi. Za povratak sam koristio gornju cestu Samobor - Bregana:

 

9xOWWcc.jpg

 

lj2LsBd.jpg

 

Pogled sa ceste u smjeru Šmidhenovog legla gmazova:

 

7lYvw47.jpg

 

Moja brzina je 6-7 km/h:

 

XNzT89r.jpg

 

Eto me opet na autobusnom kolodvoru:

 

D2tIJSN.jpg

 

Onima gore se fućka za bazene i Šmidhenovo kupalište:

 

m9Z617U.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Primijetio sam da je na autobusnom kolodvoru prilično prometno, a na vozni red prema Zagrebu zaista se ne mogu potužiti. Autobusi Samoborčeka subotom voze prema Črnomercu preko Strmeca svakih 25 minuta, a postoji i linija za Črnomerec preko Svete Nedelje. Rupe između polazaka Samoborčeka popunjava Autoturist tako da sam umjesto i 11:15 krenuo već u 11:05. Jedino je cijena genocidna, Vrapče - Samobor 24 kune i isto toliko natrag. Vlak bi bio duplo jeftiniji, ali nešto slutim da ću ga dočekati u Fućkovom jarku.

 

Nekoliko fotografija autobusa na kolodvoru:

 

IYaay4c.jpg

 

K5udWfk.jpg

 

pXIX4f7.jpg

 

oAAfiZc.jpg

 

VDuxwVO.jpg

 

7ZcUI6C.jpg

 

I za kraj krntija koja me dopremila do Vrapča. Izvana izgleda kako-tako, ali su sjedala božesačuvaj:

 

3hnLIq0.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Stankec: "Moja brzina je 6-7 km/h"

 

XNzT89r.jpg

 

------------------------------------------------------------------------

 

Kamo sreče da su snimljeni "idijoti" koji su nešto što je moglo poslužiti Samoborcima i Zagrepčanima i u 21 solječu, a ne nekog dobronamjernog putnika.

Tužno je pogledati ostatke nekada funkcionalnih objekata. Zmije su sve zauzele-zaposjele, da im sva jajca ptice pojele.

samoborcekver1_zps9440815b.gif

Link to comment
Share on other sites

Očito je sve teže i teže tražiti Samoborčekove ostatke. Super da si se danas odlučio na to, no jasna mi je frustracija kad vidiš da je nestalo i ono malo tragova koji su priije par godina još bili preostali. Nema nam druge nego ponovno ići gledati "Tko pjeva zlo ne misli" ...

Link to comment
Share on other sites

 

 

lj2LsBd.jpg

 

Nasip u smjeru Lug - Bregana:

TfaIoDV.jpg

 

 

Bio si, skoro pa doslovno, u mojem dvorišću. Na ovome križanju sa špiglima ravno gore.

Da si se ranije odlučio i najavio potragu rado bi se pridružio kao lokalni vodič.

 

Ovaj dio nasipa prema Bregani se uredno čisti i održava zadnjih 5-6 godina. To se vidi i na tvojoj slici jer na nasipu nema šikare i drveća. Možda to uređuje vlasnik onog obrta s kojim si razgovarao.

 

 

 

 

Jedna usputna impresija:

 

S8dDovW.jpg

 

Fantasyland danas izgleda ovako:

 

1sBSsVE.jpg

 

 

Pogled iz daljine na jedan od objekata nekadašnjeg Šmidhenovog kupališta. Danas se tamo gnijezde životinje latinskog imena serpens:

 

Yw11tGm.jpg

 

I bez zmija ne bi vidio ništa od bazena. Na onoj ploči za Fantasyland piše kada su dobili dozvoje za rušenje i vjeruj mi bili su jako brzi. Sve je poravnato u roku mjesec dana. Ostale su samo gomile šute koje čekaju početak gradnje. Dočekati će je kao što ćemo mi dočekati vlak. Također čekaju povratak investitora iz Remetinečke ulice, gdje su završili negdje godinu nakon toga, odnosno njihovu financijsku konsolidaciju. :666::666::666:

Ovaj objekt na zadnjoj slici bi trebala biti nekadašnja pumpna stanica. Ona je, zbog svoje namjene, jedina ostala čitava. Ne znam da li je u funkciji, vjerojatno nije.

 

 

Lijep izlet s pomješanim osjećajima.

 

p.s.

Nisi jedini koji se tako osjeća po tom pitanju pa da nas malo razvedrim

 

Mixed Emotions

https://youtu.be/loNey3n6uuE

Deda je vozio seriju 32

Ja sam samo običan ferroequinolog

Link to comment
Share on other sites

Ovaj dio nasipa prema Bregani se uredno čisti i održava zadnjih 5-6 godina. To se vidi i na tvojoj slici jer na nasipu nema šikare i drveća. Možda to uređuje vlasnik onog obrta s kojim si razgovarao.

 

Točno, uredio je on. Taj gospodin - inače vrlo ljubazan i susretljiv - ispričao mi je da dio zemljišta između ceste i jarka održavaju cestari, jarak vodoprivreda, a nasip bi trebao Zagrebački holding kao zemljišni vlasnik pružnog koridora. Holding ne trza na svoj posjed pa je gazda uzeo fleksericu i raskrčio grmlje na nasipu.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Tvoja brzina 6-7km/h? Pa prekoračio si negdje 25 do 30% brzinu.

Skupa ti karta za Samoborčeka? Hodi ti u Deželu samnom. To ti je jeftinije i interesantnije. Koliko si platio kartu za do Samobora i natrag mogli smo u Ljubljanu na čokoladni vlak za te novce?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Očito je sve teže i teže tražiti Samoborčekove ostatke. Super da si se danas odlučio na to, no jasna mi je frustracija kad vidiš da je nestalo i ono malo tragova koji su priije par godina još bili preostali. Nema nam druge nego ponovno ići gledati "Tko pjeva zlo ne misli" ...

 

Nedavno su povadili tračnice sa mosta preko potoka Bregana na malograničnom prijelazu tako da niti tih tragova više nema. Vjerojatno su još ostale tračnice u jednom dijelu bivšeg Tehničko-remontnog zavoda ali njih neće vaditi tako skoro jer su u sklopu jedne betonirane površine.

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lep hodopis, nažalost tragova, a izgleda i nade za tu prugu je sve manje. Nikada mi neće biti jasna ta ideja u exYU da se sve što nije normalne širine koloseka dokine po kratkom postupku (u Bosni je to cele regije bacilo u izolaciju, pogotovo po pitanju transporta robe, a bogme i putnika). Švajcarci su svoje uskotračne održavali, modernizovali, na nekim mestima čak i deo koloseka koji je prethodno bio "normalizovan" vratili u uskotračni da bi mogli da produže trase vozova. Na dosta tih pruga postoji i prevoz tereta, a same po sebi su i turistička atrakcija. Oko Barselone FGC ima 1-metarske koloseke na dosta linija, novi EMV-ovi, idu i malo preko 100km/h gde može i ništa im ne fali.
Da se ova pruga nije bespotrebno uklonila, sigurno bi uz elektrifikaciju i moderne EMV-ove i dan danas bila najbolji prevoz između Samobora i Zagreba, a možda bi i Šmidhen imao drugačiju sudbinu.

Čekajući tramvaje...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Dio treći: Vrapče - Stenjevec, 28. rujna 2018.

Prije nekoliko dana sam iz vlaka primijetio da je nekadašnja džungla oko trase Samoborčeka između Vrapča i Stenjevca djelomice raskrčena i da se vidi nasip nekadašnje pruge. Danas sam iskoristio lijepo popodnevno vrijeme da pobliže utvrdim stanje stvari.

Iza ovog nadvožnjaka je bilo stajalište Vrapče:

TcFMIqJ.jpg

Jedan od rijetkih očuvanih objekata Samoborčekove pruge:

a6dogUS.jpg

Stabla na nasipu su ostavljena...

vKopNhU.jpg

... stoga ću koristiti ovaj sektor uz prugu:

DE4RvCh.jpg

Nasip se sada dobro vidi:

om6xmza.jpg

Nešto živog prometa na susjednim 2 x 1.435 mm:

BS2zyL5.jpg

SHgO6LX.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Pasmina Homo sapiens je naravno ostavila svoje tragove:

 

0BTDFhK.jpg

 

Hs0tS4Y.jpg

 

Krčenje šikare izvuklo je na svjetlo dana neke artefakte stare pruge. Najprije ostaci nekadašnjeg mostića ili propusta. Ne znam preko čega jer nema traga nikakvoj tekućici:

 

OhJgDh3.jpg

 

gptVX5h.jpg

 

I jedan stupić. Je li kilometarski ili hektametarski ne bih znao reći:

 

SQXQXl0.jpg

 

jmFbmYG.jpg

 

Djelovalo bi idilično da ima neka staza između stabala:

 

jFr6HW7.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Na nekim mjestima nasip je slobodan od visoke i srednje vegetacije:

W3DQNjy.jpg

Ostaci očišćenog raslinja:

GPan88F.jpg

1TwK0eL.jpg

Ovaj se proširio preko trase:

3pr5sau.jpg

Drugi se igraju palikuće:

bXCdiPS.jpg

Eto me sasvim blizu cilja:

OrEvyGG.jpg

O-o! Kaj je sad ovo, nemrem dalje:

XE4LLTA.jpg

 

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

(Nastavak sa prethodne stranice)



Ovaj je izgleda prisvojio dobar dio javnog prostora:



lMQ02eF.jpg



I nadvožnjak je unutar žice:



4Go0kBb.jpg



Da sam mlađi možda bih riskirao spuštanje niz ovaj zid...



ZIlXS8K.jpg



... ali srećom postoji i druga solucija:



Wf8VKvK.jpg



Ograda me toliko iziritirala da sam prekasno reagirao na pojavu na živoj pruzi:



jDm5kJB.jpg



Divlji prijelazi ponekad dobro dođu:



6Q5JVSx.jpg



I završetak današnjeg očevida - zgrada nekadašnjeg stajališta, a prije toga i ukrižja, koje se zvalo Stenjevec:



In9VrjI.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...