Jump to content


Donacija

Opcije potpore stranici zeljeznice.net
Ako posjedujete kriptovalute, možete donirati i na adrese:

3P2r8a7BMvRiRppZXcQdYiGguhN4iHAWTA3 - WavesPlatform

0x630394fcfd4d4b5f6847dd071b0841c25a2bcad7 - Ethereum

1C1f1kP6uL9Bqxi1r8TA4FHGpJ7D2GMtmi - Bitcoin

Za više informacija pogledajte iduću poveznicu: http://goo.gl/Elo84w

Photo

Rt Horn najveće groblje brodova


  • Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 dnovakovic

dnovakovic
  • Članovi
  • 3,228 posts
  • Joined 24.11.2006.
  • LocationOsijek

Posted 24.01.2016. - 12:36

Rt Horn najveće groblje brodova

 

Rt Horn (španj. Cabo de Hornos, engl. Cape Horn) je rt pred čileanskim otokom Isla Hornos.

 

Cape%20Horn_zpsdhopbrs6.jpg

 

Ovaj rt postao je slavan među pomorcima kao najužnija točka Južne Amerike i jedan od najopasnijih pomorskih puteva, koji je čak i danas izuzetno teško oploviti zbog velike hladnoće, snažnih vjetrova, velikih valova i santi leda. Iako se danas se zna da Rt Horn nije najužnija točka južne Amerike već je to nešto jugozapadniji mali otočić Águila u arhipelagu Diego Ramirez, njegova slava ostala je među jedriličarima nepomućena, jer je oploviti njega - još uvijek je pravi izazov kao i u doba klipera.

 

Prvi evropski moreplovac koji je službeno pronašao i preplovio taj pomorski put bio je nizozemski pomorac Willem Schouten - 29. siječnja 1616. Rt je dobio ime po njegovom rodnom gradu - Hoorn.

Po nekim britanskim navodima Rt Horn je prvi oplovio u rujnu 1578. - Francis Drake za vrijeme plovidbe oko svijeta. On je taj put pronašao slučajno, jer kad je htio uploviti u Magellanov tjesnac, olujni vjetrovi odbacili su njegove brodove daleko na jug, nakon tog nije imao izbora, te je tako jedrivši natrag na sjever oplovio Rt Horn. U svakom slučaju to je ostalo potpuno nepoznato svim ostalim pomorcima, pa su oni i nadalje koristili Magellanov tjesnac.

 

Nekoliko faktora zajedno čine plovidbu oko Rt Horn izuzetno oposnom, on se nalazi na 56° južne geografske širine, za usporedbu Aguljaski rt u Južnoj Africi leži na 35° a otok Stewart na Novom Zelandu na 47°.

 

Prevladavajući vjetrovi na geografskim širinama ispod 40° južno, su oni koji pušu sa zapada na istok zvani urlajućih četrdeset, koji lako postaju bijesni pedeset a popnu se na vrištajućih šesdeset. Zbog tog se brodovi radije drže sjevera i sigurnih 40° geografske širine, ali da bi oplovili Rt Horn moraju se spustiti do 56° u zonu najsnažnijih vjetrova. Snažni vjetrovi podižu i velike valove, koji mogu postići ogromne dimenzije na otvorenom moru gdje nemaju nikakve zapreke, ali u plitkim vodama oko Rta Horn oni su kraći i strmiji, a to predstavlja izuzetnu opasnost za brodove. Osim po običnim - normalnim valovima Rt Horn je poznat i po valovima skitnicama koji mogu doseći visinu do 30 m.

Rt Horn bilo je jako teško preploviti od Atlantika (istoka) prema Tihom oceanu (zapadu) u vrijeme jedrenjaka, zbog izuzetno snažnih i konstantnih vjetrova koji stalno pušu sa zapada, u suprotnom smjeru od kursa plovidbe, tako da su jedrenjaci morali ploviti uz vjetar (kosati), te zbog toga otploviti daleko na jug, pa u oštroj dijagonali prema sjeveru, i tako bezbroj puta - nebi li tako oplovili rt. Ukoliko su imali sreće, jer bi ih često iznenadne oluje - odbacile daleko na istok i tako ima pokvarile plovidbu od mjesec dana.

Sante leda su još uvijek opasnost za jedriličare koji plove ispod 40 ° južno. Iako se granica leda zbog globalnog zatopljenja spustila južnije od Rta Horn i danas se može naići na plutajuće ledenjake, naročito u kolovozu kad se mogu pojaviti i sjevernije od 40 ° južne geografske širine. Zbog svega navedenog plovidba oko Rta Horn je jedan od najopasnijih pomorskih puteva na svijetu, na kojem su nastradali mnogi brodovi zajedno sa svojim mornarima.

 

Procjenjuje se da se u moru oko rta Horna nalazi više od 800 potonulih brodova u kojima je poginulo više od 10.000 pomoraca. More pred rtom Horn je najveće groblje brodova na svijetu.

 

Zlatno doba plovidbe jederenjaka oko rta Horn bilo je vrijeme klipera i to posebno u vrijeme tzv. Zlatne groznice u Kaliforniji.

Kliper je naziv za tip jedrenjaka koji je razvijen početkom 19. stoljeća i koji se isticao velikom brzinom. Iako je imao relativno mali teretni prostor, bio je prilično brz te je bio u stanju za relativno kratko vrijeme prevesti raznu egzotičnu robu iz dalekih krajeva svijeta.

Kliperi su, zbog velikog broja jedara, predstavljali veličanstven prizor.

Zahvaljujući pronalasku parnog stroja i uvođenju parobroda kliperi polako odlaze u prošlost. Iako su kliperi bili u stanju prestići prve parobrode, s vremenom se ispostavilo kako potonji ne ovise o vjetru. To je postalo pogotovo jasno nakon otvaranja Sueskog kanala i skraćivanja puta od Europe do Indije. Tu rutu kliperi nisu mogli koristiti zbog nepovoljnih vjetrova. Jedan od najpoznatijih klipera a zasigurno najbrži je bio "Flying Cloud" koji je godine 1854, rutu od New Yorka do San Francisca oko rta Horn preplovio za 89 dana i 8 sati. Bilo je to vrijeme pronalaska zlata u Kaliforniji i tzv. "zlatne groznice" kada je promet oko rt Horn bio najgušći a potražnja za brodskim prijevozom velika. Otvaranjem željezničke pruge od koja je spojila obale Atlantika i Pacifika a posebno prokopavanjem Panamskog kanala plovidba oko rta Horna se znatno smanjuje.

 

 

Flying%20Cloud%201_zpsqsl6nby8.jpg

 

Flying%20Cloud%202_zpsadnxjht2.jpg

 

Oakland_zpsnbm4dnh2.jpg

 

Luka SanFrancisca (Oakland) u vrijeme jedrenjaka.....

 

Zanimljivo je da je među pomorcima koji su oplovili RT Horn u doba jedrenjaka bilo i naših pomoraca, a prvi koji ga je oplovio 1843. godine bio je lošinjski kapetan Petar Leva, na austrijskom brodu "Ferdinando V. Re d’Ungheria".

 

1_zpsbo3snsls.jpg

 

"Ferdinando V. Re d’Ungheria"......

 

2_zpsoumtcnpc.jpg

 

Godine 1937. osnovano je u St.-Malou Međunarodno bratstvo pomoraca (franc. Association Amicale Internationale des Capitanes au Long Cours Cap-Horniers); članovi društva (počasni naziv Albatross) bili su u početku samo kapetani brodova, a poslije i posada brodova koji su oplovili rt.

 

Cape%20Horn%201_zpsteihiobo.jpg


Pozdrav iz Osijeka !


#2 Stanley

Stanley
  • Moderatori
  • 16,448 posts
  • Joined 24.08.2006.
  • LocationZagreb

Posted 24.01.2016. - 14:26

Dodao bih jednu crticu ovoj zanimljivoj temi ( :palac:). Među pomorcima koji su bezuspješno pokušali oploviti rt Horn bio je i kapetan William Bligh, zapovjednik naoružanog trgovačkog broda HMS Bounty, prilikom putovanja na Tahiti 1788. godine. Bounty se mjesec dana borio s jakim vjetrovima, nakon čega je Bligh odustao i uputio se istočnom rutom preko Rta Dobre Nade.

Na povratku je na brodu izbila poznata pobuna koju je predvodio poručnik Fletcher Christian, a koja je kasnije opisana u romanu i nekoliko filmova.

 

William Bligh:

 

laBcROp.jpg

 

HMS Bounty:

 

nMzFCYF.jpg


Serija 05 je zakon!

#3 Pfaff

Pfaff
  • Članovi
  • 16,606 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 24.01.2016. - 14:48

Da i ja dodam koju "rogatu"...

Kao prvo, pohvale inicijatoru teme. Prijatelju, pratimo pomno i s odobravanjem napredovanje u kvaliteti!

William Bligh. Hmmm? Definitivno kontroverzan tip. Priče o njegovoj okrutnosti prema posadi na "Bountyju" su definitivno malo napuhane u sklopu romantične priče o pobuni, ali s druge strane, nisu bile neki izuzetak u Kraljevskoj mornarici. Takva su bila vremena, uvjeti na brodovima očajni, posada sastavljena od prisilno unovačenih dešperatera, oficirski kadar koji je varirao u diapazonu od briljantnih pomoraca do petih sinova plemićkih obitelji, pijanaca i niškoristi...
Blighu se na ratnom sudu (obavezna procedura za sve kapetane koji su izgubili brod) nije ništa ozbiljno dogodilo iako su neki članovi suda ošpotali njegov postupak s posadom.
Inače je Bligh bio vrstan pomorac o čemu najbolje svjedoči njegovo 3.600 milja dugačko putovanje u osam metara dugačkom čamcu do Timora nakon što su ga pobunjenici s "Bountyja" ostavili na milost i nemilost elementima. U nastavku karijere posao je admiral i guverner Novog Južnog Wales kojom se prilikom upetljao u suzbijanje ilegalne trgovine rumom. I tu je bio malo nasilan pa je izbila pobuna nakon čega su Bligha maknuli s položaja...
BTW, osnovna zadaća "Bountyja" je bila prijevoz sadnica krušnog drveta (Artocarpus altilis) s Tahitija u karipsko područje s ciljem dobave jeftine hrane za crne robove
 
Jedrenjaci su oko rta Horn plovili sve do duboko u doba WWI. Temeljni razlog bio je prijevoz salitre iz Čileanskih rudnika u Europu. Salitra je u ono vrijeme bila neophodan sastojak u proizvodnji eksploziva... Jedrenjaci su tako, poput današnjih tankera plovili oko rta Horn kao gusjenice jedan za drugim.
 
Eh, da - ispravak netočnog navoda: nije kosati nego kositi. Po domaću se reče bordižavat ili još i križat. Kosa se kapula za gulaš!!!

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo


#4 dnovakovic

dnovakovic
  • Članovi
  • 3,228 posts
  • Joined 24.11.2006.
  • LocationOsijek

Posted 24.01.2016. - 16:03

Jedrenjaci su oko rta Horn plovili sve do duboko u doba WWI. Temeljni razlog bio je prijevoz salitre iz Čileanskih rudnika u Europu. Salitra je u ono vrijeme bila neophodan sastojak u proizvodnji eksploziva... Jedrenjaci su tako, poput današnjih tankera plovili oko rta Horn kao gusjenice jedan za drugim.
 

 

Hvala Stanley i Pffaf na dopuni !

 

A da su jedrenjaci plovili oko rta Horn i početkom XX. stoljeća su i ove fotografije koje sam pronašao a koje nam svjedoče kakav je to bio pakao ploviti oko rta Horn na jedra. Čini mi se da su na slikama željezni jedrenjaci ?

 

Fotografija iz vremena posljednjih velikih jedrenjaka koji su oplovili rt Horn......

 

00%20b_zpsgam6hz2d.jpeg

 

00%20a_zpsh5irxwyp.jpg

 

0%20b_zpsuljojhzg.jpg

 

0%20a_zpskxynfbkc.jpg

 

0%20d_zps7cizuurh.jpg

 

0%20e_zpsdmizmdf7.jpg

 

0%20g_zpsnhqnd9qk.jpg

 

0%20f_zpsnb1ygqme.jpg


Pozdrav iz Osijeka !


#5 dnovakovic

dnovakovic
  • Članovi
  • 3,228 posts
  • Joined 24.11.2006.
  • LocationOsijek

Posted 24.01.2016. - 16:13

 

Eh, da - ispravak netočnog navoda: nije kosati nego kositi. Po domaću se reče bordižavat ili još i križat. Kosa se kapula za gulaš!!! 

 

Hvala na ispravku jer "panonski mornar" nema blage veze sa pomorskom terminologijom, posebno sa ovom vezanom za jedrenjake, na Dravi se plovi drevnim čiklom koji ima ravno dno i to uz pomoć vesla

 

 

 

Za one koji ne znaju kako izgleda dravski čikl.....

 

http://oskultura.com...an-od-zaborava/


Pozdrav iz Osijeka !


#6 Pfaff

Pfaff
  • Članovi
  • 16,606 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 24.01.2016. - 18:03

Za one koji ne znaju kako izgleda dravski čikl...


Odada! Jedino ja tu napravu poznam okatranjenu, ovo mi više liči na dnevni boravak iz neke od slavonskih tvornica pokućstva od masivne hrastovine! (Ima li uopće još koja preživjela?).
Fascinirao me način veslanja na toj napravi: Sjediš na krmi, zaveslaš veslom prema natrag i onda malo odrineš lopatu na stranu radi kompenzacije momenta. Trebalo mi je vremena da uhvatim štos. Za reć pravo, postoje i verzije "na pariće", meščini to zovu "opaklija" jer se naopako vesla!

Ovakvih primitivnih plovila ima i na moru. Najpoznatije su rovinjske batane. Rovinježi su od toga napravili hit



Jedina je razlika da batana ima oštar pramac, a hrast je istarski (uz nešto dodatka brestovine)


Uuuu, al' ga odlutasmo!

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo





0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users