Jump to content


Donacija

Opcije potpore stranici zeljeznice.net
Ako posjedujete kriptovalute, možete donirati i na adrese:

3P2r8a7BMvRiRppZXcQdYiGguhN4iHAWTA3 - WavesPlatform

0x630394fcfd4d4b5f6847dd071b0841c25a2bcad7 - Ethereum

1C1f1kP6uL9Bqxi1r8TA4FHGpJ7D2GMtmi - Bitcoin

Za više informacija pogledajte iduću poveznicu: http://goo.gl/Elo84w

Photo

Oradour-sur-Glane i njegov tramvaj


  • Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 Pfaff

Pfaff
  • Članovi
  • 16,606 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 23.01.2015. - 22:42

Kao i sve francusko, i razvoj željeznica u Francuskoj imao je svoj osebujan tijek. Za razliku od anglosaksonskih zemalja gdje se liberalnom kapitalizmu pustilo uzde, Europa je ipak malo preferirala državnu kontrolu. Pa tako i Francuska.
Država je u svojoj premudrosti odlučila sagraditi temeljnu mrežu linija (zrakasto proširenu s ishodištem u Parizu), a onda je rečene linije dala u podnajam i eksploataciju privatnom kapitalu koji je to morao činiti pod određenim uvjetima. I bilo je to sasvim dobro.

Naravno da je takav sustav bio nedostatan za prometne potrebe brzorastućeg industrijskog društva jer se državna mreža nije mogla proširiti baš do svakog Čučerja gornjeg pa su stoga smislili lokalne (sekundarne, vicinalne, kakogod) željeznice čija je gradnja bila u domeni i ingerenciji onoga što bi mi zvali lokalnom samoupravom. Pa koliko para – toliko muzike.
Država je, pače, odredila da sekundarna željeznička mreža treba biti s metarskim kolosjekom iako je u praksi bilo svega – u rasponu od normalnog kolosjeka pa sve do 400 mm. No, to su ipak bile iznimke.

Pogon je bio svakojaki, ali u svakom slučaju mehanički tj. sa strojnom vučom. Zanimljivo je da je tu bilo relativno jako puno električnih pogona i to u vrijeme kad su "velikom" željeznicom suvereno vladale parnjače. Zato se u literaturi takvi sustavi često nalaze i pod pojmom "tramvaj" odnosno "ruralni" ili "međugradski" tramvaj.
Najveći dio tih mreža je danas likvidiran. Tomu je dosta pripomogao WWII., a ono što je opstalo, opstalo je zato jer je turistički zanimljivo ili je prerađeno i uklopljeno u suvremene prigradske željezničke sustave. U svakom slučaju, izvornu svrhu – povezivanje ruralnih krajeva s županijskim središtima danas ostaci nekadašnjih željeznica više ne vrše.


Slučajno sam naletio na priču o seocetu Oradour-sur-Glane u WWII. i vidio sliku nekake željeznice koja je prolazila selom i to me zaintrigiralo ter pomislih: "Eto zanimljive priče!". Ali idemo Ab ovo, što rekli stari Grkljani...

Na karti današnje Francuske dva prsta dijagonalno lijevo dolje od Pariza, nalazi se gradić Limoges. Sjedište je okruga (Arrondissement) Limoges i departmana Haute-Vienne (nema veze s našim Bečom). To je malo komplicirano, ali sam od shvaćanja sustava teritorijalne organizacije u Francuza i policije u Talijana davno odustao. I niš mi ne fali.
Grad su osnovali Rimljani i nazvali ga Augustoritorum i bio je dio sustava reorganizacije provincije Galije kojeg je poduzeo rimski car August I. Imao je i hramove i arenu i forum i kupališta... Kasnije se prvobitno zamišljeno ime izgubilo i zamijenjeno je imenom lokalnog galskog plemena "Lemovices". Od toga je kroz stoljeća postalo Limoges, a naziv pokrajine se s vremenom od "Lemovicinus" pretvorilo u Limousin. I to je danas jedna od 27 francuskih regija (a mi bi samo 3-4!).

Onda se tu osnovao samostan pa je oko njega na vrhu brdašca sagrađena tvrđava, a u podnožju su se naselili građani. Nema povjesnih podataka da li su se stanovnici naselja na brdu i onog u prizemlju makljali, ali ga je tijekom stogodišnjeg rata (koji je trajao 116 godina) osvojio Edvard, "crni princ" koji se zadovoljio masakrom nekih 3.000 građana.
Negdje 1792. godine ujedinjeni su zamak na brdu i naselje u prizemlju u jedan jedinstveni grad.

Još od vremena osnutka samostana bavili su se Limožani/Limuzinjani umjetničkim obrtom i postali poznati po emajliranim ukrasima na metalnom posuđu. Nakon Revolucije počeli su se baviti izradom porculana jer su u okolici postojale velike naslage kaolina. Trebalo je samo otkriti kako.
Grad je tijekom XIX. stoljeća doživio nekoliko rekonstrukcija jer su ga smatrali nezdravim i to zbog – prostitucije. Nije poznato kako se ta aktivnost može spriječiti pregradnjama, ali su finiji slojevi društva valjda tako mislili. Velika koncentracija industrije dovela je i do velike koncentracije radništva pa je u Limogesu došlo do nekoliko pobuna osiromašenih slojeva, a 1895. je upravo tu osnovana prva francuska radnička organizacija - Confédération Générale du Travail (CGT).

I gdje je tu Oradour-sur-Glane? Evo, sad ću ja...

1881. godine je na skupštini lokalnog vijeća u Limogesu zaključeno da treba sagraditi vicinalnu željeznicu.

LimousinTram02Limoges.jpg

1895. započela je izgradnja mreže gradskih tramvaja, a predložena je izgradnja mreže od 5 linija prigradske željeznice metarskog kolosjeka na mehanički pogon.

LimousinTram03Limoges.jpg

Limoges je, naravno, bio priključen na mrežu državnih željeznica. Evo kolodvora

LimousinTram04Limoges.jpg

Prva pruga, dužine 11,2 km puštena je u promet u siječnju 1908. 1911. data je u koncesiju Compagnie des Chemin de Fer de la Haute-Vienne (CDHV). Koncesija je data na 65 godina.
Prvobitni je plan malo izmijenjen i na kraju su sagrađene četiri linije ukupne dužine oko 350 kilometara:

1. Limoges - Saint Mathieu s ogrankom do Rochechouarta.
2. Limoges - Saint Sulpice-les-Feuilles s ogrankom od Rançona do Bussière-Poitevinea.
3. Limoges - Oradour-sur-Glane / Bussière-Poitevine s ogrankom do Saint-Juniena.
4. Limoges - Eymoutiers i Peyrat-le-Château.

LimousinTram01.jpg

Radovi su počeli istodobno na svim linijama, a tijekom radova su pogon davale parne lokomotive. Radovi su završeni i sustav je svečano pušten u rad 1. lipnja 1913.
Istodobno s postavljenjem tračnica počelo je i postavljanje kontaktne mreže. Obratite pažnju na tehnološki raskorak – letargično kljuse vuče vagon sa skelom za razapinjanje žica! Nisam nigdje našao podatke o radnom naponu, a ispod ove slike piše da se radi o 10 KV pa pretpostavljam da se radi o napojnom vodu.

LimousinTram06Oradour.jpg

Pruga je osim napretka u prometu donijela i elektrifikaciju u naše selo. Na napojnom sustavu postavljani su transformatori pa su Limuzinci uplovili u blještavu elektrificiranu budućnost

Nemam nikakvih podataka o voznim sredstvima, a ovo je najbolja slika motornih kola. Slikano je u Peyrat-le-Châteauu, krajnjoj postaji linije 4.

LimousinTram05Peyrat.jpg

U Oradouru su se tramvaju jako veselili. Najedamput su im se relacije putovanja skratile i nikoga nije smetalo što im tračnice prolaze kroz mjesto.
Usred mjesta je bila postaja s mimoilaznim kolosjekom jer pruga je bila jednokolosječna, a tu je bilo i malo skladište za pošiljke.

LimousinTram07Oradour.jpg

LimousinTram09Oradour.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo


#2 Pfaff

Pfaff
  • Članovi
  • 16,606 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 23.01.2015. - 22:53

Motorna su kola mogla povući i poneki teretni vagon

LimousinTram08Oradour.jpg

Iz suprotnog smjera. Zgrada lijevo je, predmnijevam, robno skladište

LimousinTram10Oradour.jpg

Kao što mu ime kaže, Oradour je na rječici Glane pa je i tramvaj morao preko mosta

LimousinTram11Oradour.jpg

Glavna ulica i tramvaj (svi se vole naslikavati, a osobito djeca)

LimousinTram12Oradour.jpg

Prugica u bukoličkom okruženju

LimousinTram13Oradour.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo


#3 Pfaff

Pfaff
  • Članovi
  • 16,606 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 23.01.2015. - 23:02

10. lipanj 1944.

Četiri dana nakon iskrcavanja u Normandiji, 2. SS Panzer-divizija ("Das Reich") kretala se prema Normandiji zaustaviti nadiruće saveznike. U Oradouru se zatekla 1. bojna 4. Panzer-Grenadier pukovnije ("Der Führer") kad je komandant bojne, SS-Sturmbannführer Adolf Diekmann, dobio informaciju od kolaboracionista iz višijevske "Milice" (paravojne postrojbe pod izravnim zapovjedništvom Pierrea Lavala koji je poslije rata osuđen na smrt kao kolaboracionist i izdajica) da su u nekom susjednom selu pripadnici pokreta otpora zarobili nekog visokog SS-časnika.
Diekmann je u dogovoru s još nekim časnicima smjesta poduzeo represalije. Na glavnom trgu skupili su sve muškarce (uključivo i neke slučajne prolaznike koji su biciklirali kroz selo), zatvorili su ih u nekoliko šupa, postavili mitraljeze i postrijeljali ih. Pucali su im u noge tako da se ne mogu kretati i da agonija dulje traje. Onda su ih polili benzinom i zapalili. Njih 190. Spasila su se nekim čudom njih petorica.

Žene, njih 247 i 205 djece su zatvorili u crkvu i potpalili ju. Spasila se jedino 47-godišnja Marguerite Rouffanche. Spasila se i grupa od dvadesetak seljana koji su ranije pobjegli čim su se Nijemci pojavili. Ukupno je ubijeno 642 seljana Oradoura.
Iste noći selo je razoreno. Adolf Diekmann je tvrdio da je to bila pravedna odmazda za akcije maquisa u okolini.

Masakr nije prošao nezamijećen pa je čak i Rommel digao frku. Počela je istraga, ali je s(p)retnim sticajem okolnosti najveći dio vinovnika masakra uključivo i Diekmann poginulo u bitkama u Normandiji.
Selo se kasnije obnovilo na novoj lokaciji jer je onodobni predsjednik Francuske, general De Gaulle naredio da ga se ima sačuvati kao nacionalni memorijal. Zahvaljujući tome može se danas vidjeti kako je izgledala tramvajska infrastruktura.

LimousinTram14Oradour.jpg

Skladište i mimoilazni kolosjek

LimousinTram15Oradour.jpg

LimousinTram16Oradour.jpg

Skretnice (tračnice su zasute tucanikom tako da se vide obrisi, ali ne vire van razine)

LimousinTram17Oradour.jpg

Na spoju starog i novog Oradoura

LimousinTram18Oradour.jpg

Ruševine i pruga

LimousinTram19Oradour.jpg

LimousinTram20Oradour.jpg

LimousinTram21Oradour.jpg

Nekadašnja glavna ulica

LimousinTram22Oradour.jpg

LimousinTram23Oradour.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo


#4 Pfaff

Pfaff
  • Članovi
  • 16,606 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 23.01.2015. - 23:18

KM se odlično drži

LimousinTram24Oradour.jpg

LimousinTram27Oradour.jpg

LimousinTram25Oradour.jpg

Sav inventar, vozila i stvari koji je uništen prilikom uništavanja sela stoji dan-danas tamo gdje se zatekao

LimousinTram26Oradour.jpg

LimousinTram28Oradour.jpg

LimousinTram29Oradour.jpg

Pogled na Oradour-sur-Glen iz zraka. Na vrhu slike je memorijalni kompleks s grobljem.

LimousinTram30Oradour.jpg

LimousinTram31Oradour.jpg

Francuska je nakon WWII. prošla svoje istrebljivanje kolaboracionista koje nije bilo nimalo nježno. U siječnju 1953. godine našla se pred vojnim sudom u Bordeauxu 21 osoba od ukupno 64 koje su identificirane kao nazočne prilikom masakra u Oradouru.
12. veljače 1953. izrečene su sljedeće presude:
- najviši rangirani njemački časnik osuđen je na smrt
- 4 Nijemca osuđena su na kaznu teške robije s prisilnim radom u trajanju 10 – 12 godina
- Nijemac koji je dokazao da nije bio nazočan je oslobođen
- Alzašanin dragovoljac, jedini u grupi, osuđen je na smrt
- 13 drugih Alzašana osuđeno je na različite teške i dugogodišnje kazne zatvora
Vae victis! A u Francuskoj se nije praštalo.

Alzašani su se ovdje našli u nebranom grožđu. Tehnički su bili Nijemci u njemačkoj vojsci, ali im to baš i nisu svagdje i uvijek priznavali. Krajevi preko kojih se valjaju ratovi i granice uvijek loše prođu...

Ako nekog zanima, evo i filma o masakru u Oradouru:



Uskotračnih vicinalnih tramvaja s ishodištem u Limogesu danas više nema, demontiran je i gradski tramvaj, a Limoges danas opslužuje jedna od četiri trolejbusne mreže u Francuskoj.

LimousinTram33Limoges.jpg
Photo © Vincent de Morteau


"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo


#5 thomcro

thomcro
  • Članovi
  • 9,406 posts
  • Joined 30.12.2005.
  • LocationRijeka

Posted 24.01.2015. - 01:27

Prije dve-tri godine sam slučajno bazajuć po netu naletio na Oradur i stradanje koje je bilo u WWII.

 

Malo me samo stradanje stanovnika podsjetilo na našu Lipu (jedina poveznica je samo u sličnosti stradanja stanovništva)


Ako ti svi priznaju da si istinski nezavisan, znači da su te obilježili kao luđaka, pa se možeš družiti jedino s drugim marginalcima – Denis Kuljiš


#6 Stanley

Stanley
  • Moderatori
  • 16,653 posts
  • Joined 24.08.2006.
  • LocationZagreb

Posted 24.01.2015. - 06:57

Zanimljivo. Tko bi rekao da je u Oradouru bilo tramvaja.

Nego, da pridodam fusnotu uz događaj u Oradouru-sur-Glane 1944. godine. Nalog za odmazdu zbog otmice i ubojstva sturmbannführera Kämpfea od strane La Résistance française izdao je osobno zapovjednik divizije Das Reich brigadeführer Heinz Lammerding (nije mu bilo prvi put). Sturmbannführer Diekmann malo se zanio u okrutnosti, pa je sâm Rommel zapovijedio istragu o događaju u Oradouru-sur-Glane. Istraga je prekinuta jer su počinitelji zločina bili do guše uvučeni u bitku u Normandiji, gdje su većinom izginuli.

Lammerdinga su na kraju rata zarobili Britanci, ali su odbili izručiti ga Francuzima već su ga pustili da se vrati u Düsseldorf gdje je pokrenuo uspješnu karijeru poduzetnika.

 

Brigadeführer Heinz Lammerding:

 

tnw561K.jpg

 

Francuzi su 1953. sudili Lammerdingu u odsutnosti jer je izdao zapovjedi za pokolje u Tulleu i Oradouru. Sud u Bordeauxu osudio ga je na smrt in absentia, ali je Njemačka odbila izručenje. Umro je 1971. godine u Bad Tölzu.

I na kraju jedan bizarni detalj - nastradao je pogrešan Oradour. Sturmbannführer Kämpfe je bio zatočen i strijeljan u selu Oradour-sur-Vayres i nad njim je po zapovjedi trebalo izvršiti odmazdu, no Diekmannu je bio dovoljan prvi Oradour na koji je naišao.


Serija 05 je zakon!

#7 seabral

seabral
  • Administratori
  • 22,627 posts
  • Joined 29.04.2005.
  • LocationZagreb

Posted 24.01.2015. - 08:11

Koje apokaliptične fotke razrušenog sela i tramvajske infrastrukture :shock:

Hvala ti, ovo si odlično pronašao. I sjajno napisao ! :palac:

 

Da nam je Francuska bliže, ovo bi bila sjajna destinacija za novu 3S+P avanturu. :grin:



#8 thomcro

thomcro
  • Članovi
  • 9,406 posts
  • Joined 30.12.2005.
  • LocationRijeka

Posted 24.01.2015. - 08:25

...

Da nam je Francuska bliže, ovo bi bila sjajna destinacija za novu 3S+P avanturu. :grin:

A je ti izgovor :mrgreen:  ... svojedobno je netko na riječkim Vlakovima napisal da riječka pruga završava na "onom" kraju u Vladivostoku (zašto i na "ovom", uvjetno rečeno lijevom, kraju nebi mogla isto završiti u Vladivostoku :mrgreen::lool


Ako ti svi priznaju da si istinski nezavisan, znači da su te obilježili kao luđaka, pa se možeš družiti jedino s drugim marginalcima – Denis Kuljiš


#9 STIB

STIB
  • Moderatori
  • 15,670 posts
  • Joined 20.01.2006.
  • LocationZagreb, HR

Posted 24.01.2015. - 08:53

Nisam nigdje našao podatke o radnom naponu, a ispod ove slike piše da se radi o 10 KV pa pretpostavljam da se radi o napojnom vodu.

Po konstrukciji KM i izolatorima, moguće je da je i radni napon bio 10kV, odnosno u svakom slučaju znatno više od 600 ili 750 V koji je (danas) uobičajen za tramvaje.
_______________________
Pozdrav iz Zagreba

#10 Pfaff

Pfaff
  • Članovi
  • 16,606 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 24.01.2015. - 09:15

Lammerdinga su na kraju rata zarobili Britanci, ali su odbili izručiti ga Francuzima već su ga pustili da se vrati u Düsseldorf gdje je pokrenuo uspješnu karijeru poduzetnika.


Da, zanimljive su te poslijeratne igre sa zločincima i izručenjima. Postoje podaci o egzekutorima iz Oradoura koji su se nakon rata zatekli u DDR-u i niti jedan nije bio izručen.
Pravda i odmazda su tu očito bile na nekom nižem dijelu vrijednosne ljestvice

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo


#11 DB

DB
  • Članovi
  • 11,580 posts
  • Joined 23.10.2009.
  • LocationSveta Nedelja

Posted 24.01.2015. - 12:21

Koje apokaliptične fotke razrušenog sela i tramvajske infrastrukture :shock:

...

 

Podsjetilo me je na Pompeje.

De Gaulle je donesel najbolju odluku ostavljajući naselje onakvim kakvog su ga ostavili zločinci.

Iako, pitanje je i bi li ono preostalih stanovnika uopće moglo išta napraviti ...?



#12 Pfaff

Pfaff
  • Članovi
  • 16,606 posts
  • Joined 13.06.2007.
  • LocationRijeka

Posted 24.01.2015. - 12:28

Podsjetilo me je na Pompeje.
De Gaulle je donesel najbolju odluku ostavljajući naselje onakvim kakvog su ga ostavili zločinci.
Iako, pitanje je i bi li ono preostalih stanovnika uopće moglo išta napraviti ...?

Pompeji nisu imali tramvaj!
Preostali stanovnici? Kako ne, pa sagradili su novo selo malo dalje od starog!

Dugo već nisam bio u našoj Lipi, ali i tamo je dugo godina stajao dio razrušenog sela kao memento na fašističke zločine. Slično je bilo i u Podhumu. Posijali su fašisti toga diljem Europe

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo


#13 DB

DB
  • Članovi
  • 11,580 posts
  • Joined 23.10.2009.
  • LocationSveta Nedelja

Posted 24.01.2015. - 12:33

Pompeji nisu imali tramvaj!
 

 

Ne znam sad točno jel Pompeji, al stari Rimljani su imali užljebljene kaldrme ... u širini jedne konjske guzice. 

 

Preostali stanovnici? Kako ne, pa sagradili su novo selo malo dalje od starog!

...

 

 

Pa nisam brojil kolko ih je ostalo, al vjerojatno su im većinom pomogli dotepenci.



#14 thomcro

thomcro
  • Članovi
  • 9,406 posts
  • Joined 30.12.2005.
  • LocationRijeka

Posted 24.01.2015. - 12:51

Sorry 4 OT ...

... tamo je dugo godina stajao dio razrušenog sela kao memento na fašističke zločine ...

... ja sam još išal u osnovnu kad nas je potrpalo u buseve (jasno za određenu svotu dinara) i odvezlo na nekakav izlet u Lipu s obveznim posjetom nekakvom tamošnjem "muzeju" u nekoj staroj kući. Postoji li to još i danas neznam jer poslije nikad više nisam tamo bil.

 

*****
Upravo sam pogledal na Gugl mapu ... postoji spomen obilježje na ulasku u selo a postoji i Spomen muzej u centru sela.


Ako ti svi priznaju da si istinski nezavisan, znači da su te obilježili kao luđaka, pa se možeš družiti jedino s drugim marginalcima – Denis Kuljiš





0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users