Jump to content

Trasom Samoborčeka od Trešnjevke do Vrapča - 49 godina poslije


Stanley

Recommended Posts

Iako nam vode i povodnja ovog ljeta ne nedostaje, na forumu vlada poprilična suša. Naročito se to odnosi na putopise gdje se povremeno javi uglavnom starija garda.

U svojim svakodnevnim šetnjama - a to je dokazano najzdraviji sport - obično se krećem po širem kvartu (Malešnica, Špansko, Prečko, Jarun, Jankomir), no ponekad se uputim i na malo dulje ture. Pa sam danas odlučio iskoristiti lijepi dan i krenuti stazom koju sam nekada davno prepješačio na desetke puta - od Trešnjevke do Vrapča i to uglavnom trasom uskotračne pruge GŽZ Zagreb - Samobor - Bregana.

Zašto 49 godina poslije? Godine 1965. doselili smo u kvart nedaleko Trešnjevačkog placa, uz tvornicu Tesla između Končareve i Krapinske. To je bilo prvo ljeto kako nisam mogao u Ivanić jer je baka prodala kuću i imanje, pa sam nakon povratka sa izviđačkog tabora u Prvić Luci cijeli kolovoz proveo u Zagrebu.

Dugačke šetnje - po mogućnosti uz neku prugu - bile su već tada moja strast, a u novom okolišu snašao sam se brzo. Sa sjevernog balkona dobro su se vidjeli dijelovi pruge Samoborčeka i jednog dana odlučio sam malo istražiti trasu. Krenuo sam prema zapadu, a kako je uz prugu bila staza moglo se šetati bez opasnosti.

Prva slika koja me impresionirala bila je ložiona Črnomerec. Pruga Samoborčeka prolazila je neposredno uz nju, a postojala je i široka staza kojom se uz ložionu i TK Črnomerec moglo hodati neposredno uz prugu normalnog kolosijeka. Zastao sam zblenut kada sam vidio raskoš od lokomotiva - 06, 10, 11, 30, 33, 36, 38… Neke sam mogao i dodirnuti, toliko su bile blizu. Sjećam se kako sam buljio u pločicu na jednoj 06, metar od mene: ''A.Borsig, Berlin-Tegel, 1930.''.

 

Ilustracija ložione i staze kojom sam prolazio (fotografiju postavio mali.paja u podforumu Lokomotive). Na slici je lokomotiva 36-021 ŽTP Ljubljana:

 

qJFNO4p.jpg

 

Tu su se namirivale lokomotive za teretnu vuču na X. koridoru, kao i manevarke serija 62 (Zapadni kolodvor & Črnomerec TK) i 35 (Vrapče). U to vrijeme još nije bilo Ranžirnog kolodvora, pa su se ranžiranja i zamjena vuče obavljali na tri teretna kolodvora - Borongaj, Črnomerec i Vrapče. U Črnomercu su se prerađivali teretni vlakovi u smjeru zapada, a u Vrapču u smjeru istoka (cjelokupna organizacija sastavljanja i prerade teretnih vlakova u čvoru Zagreb je priča za sebe i ne bih ulazio u detalje). Sukladno tome mijenjale su se i lokomotive - u Črnomercu su vlakove preuzimale lokomotive ŽTP Ljubljana, a u Vrapču lokomotive ŽTP Zagreb.

Dalje bih nastavljao pješačenje prema raspoloženju - ili uz prugu Samoborčeka ili uz prugu normalnog kolosijeka. A neke velike razlike i nije bilo, jer su trase bile jedna uz drugu. Uglavnom, bilo je tada jako, jako puno toga zanimljivog za jednog railfana.

Toliko za uvod, a sada krenimo na hodnju. Do Trešnjevke me prevezao ZET - najprije autobus na liniji 115 Špansko - Ljubljanica, a zatim i tramvaj na liniji broj 12 do stajališta Nehajska. Od tamo do kuće prošao sam pješice i bez odmora, za starog izviđača s vještarstvom pješaka ''halo Bing''.

Napominjem da je većina snimljenih motiva već viđena na forumu, ali nikada u ovako posloženoj cjelini.

 

Okićka 3 i legendarno kino Triglav, danas naravno pretvoreno u dućan:

 

b80F27W.jpg

 

Pogled iz Januševečke na nekadašnju moju zgradu u Zorkovačkoj:

 

jfhPWn3.jpg

 

Ovdje je bila polazna točka - ravno za nosom prema sjeveru:

 

uYSolLe.jpg

 

Nekada Nikola Tesla, a sada…

 

kkgOFth.jpg

 

Ovdje je blo kraj Krapinske/Moskovske ulice i veliko parkiralište sa šljunčanom podlogom, a dalje je do pruge Samoborčeka vodila staza:

 

ruf8ZdO.jpg

 

Danas to izgleda drugačije:

 

1zXROrI.jpg

 

Nekadašnja trasa pruge prema Samoborskom kolodvoru:

 

WcxM98S.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Stajalište Samoborčeka ''Selska'' je bilo točno ovdje:

 

9Cea4vC.jpg

 

U početku je na Selskoj cesti bila brklja, a kasnije je uvedena svjetlosna signalizacija. Ovo je nekadašnja kućica brkljačara, vulgo ramponje:

 

OIGv59z.jpg

 

Na dijelu trase je probijena ulica:

 

YS4BjGk.jpg

 

Trasa kroz Ciglenicu pretvorena u stazu:

 

LRzGKpS.jpg

 

Iza svake elementarne nepogode bude preživjelih - ovo je pružna opomenica:

 

QlyVBbe.jpg

 

Nastavak trase:

 

z3eKEGd.jpg

 

Jedna usputna jabuka:

 

KFCFqjF.jpg

 

I ovdje je novo progutalo povijest:

 

rN16Hyn.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

ŽCPR bez Ž kod Stubičke ulice:

 

9a9YTZn.jpg

 

Ovdje je vegetacija malo bujnija:

 

FLSpem4.jpg

 

Na ex ŽCPR kod Erpenjske ulice nalaze se jedini preživjeli tragovi pruge:

 

1mC0Ls7.jpg

 

Nastavak prema Zagorskoj:

 

arWrcGt.jpg

 

Još jedan artefakt:

 

2Y9aY8h.jpg

 

Grmić čička. Nekada je na dionici Selska - Zagorska bilo grozomorno puno visokih i gustih grmova čičaka, čitava plantaža, naročito uz desnu stranu gledano od Selske. Duž grmova je bila vidljiva debela tamna crta - trag ispuha iz Srebrne strijele:

 

5JsGSld.jpg

 

Ovdje je bio ŽCPR preko Zagorske ulice. Nije bilo brklje ni svjetlosne signalizacije, nego je službenik GŽZ zaustavljao cestovni promet crvenom zastavicom:

 

4s3gSUD.jpg

 

Mostić preko potoka Črnomerec. Naknadno je preuređen, jer su vrijeme Samoborčeka nije bilo pješačkog platoa ni ograde - samo dvije uzdužne čelične grede i preko njih pragovi:

 

jej4cWk.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Pruga je od mosta nastavljala tamo gdje se vidi mlada dama s pesekom:

 

kZOCdZv.jpg

 

Rekao bih da je ovo prekinuti nasip Samoborčeka:

 

d3zM0U6.jpg

 

Ja sam skrenuo poludesno…

 

bN1fZtT.jpg

 

… prema bivšoj ložioni Črnomerec:

 

G2bX99a.jpg

 

Ovo se nekada zvalo Črnomerec TK:

 

XGJuhXu.jpg

 

Kolosjeci prema ložioni:

 

fM4Zqec.jpg

 

Časna starica je klonula pod teretom godina:

 

dFi1tPv.jpg

 

Ovo bi bila nekadašnja blok-kućica:

 

q5ohPLt.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Nekadašnji industrijski kolosijek za Končar, ''Šumu'' i vojarnu Prečko…

 

zwaNIIk.jpg

 

… završava prilično neslavno:

 

bEMoE0R.jpg

 

Još jedna časna starica - uboga i napuštena. Obratite pozornost na broj skretnice, koji svjedoči o nekadašnjoj veličini i značenju kompleksa Zapadni kolodvor & TK Črnomerec:

 

9wD9A2P.jpg

 

Ima i nešto živog prometa, čitaj manevriranja. Očito je HŽ-u frka kada radi i nedjeljom:

 

zaYPGmM.jpg

 

Još jedan osvrt arheološkog tipa. Danas je ovdje bik…

 

xoN75Gr.jpg

 

… a nekada je tu bio kolosijek koji je vodio sve do RK Vrapče, neposredno uz zgradu lijevo. Njime su lokomotive ŽTP Ljubljana išle iz RK Vrapče - nakon što bi dovukle garnituru iz Slovenije - u ložionu na namirivanje, dok su u obratnom smjeru išle lokomotive ŽTP Zagreb da preuzmu vlakove:

 

6QoP07L.jpg

 

Otvorena iskliznica na kolosijeku prema kontejnerskom terminalu:

 

ODQThKQ.jpg

 

Oštar zavoj svjedoči da je pruga skretana sa stare trase:

 

9cPqcVD.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Jesi gadan ovako išaran, ali kada si već tu…

 

MbgdlUX.jpg

 

ŽCPR Sokolska, ostaci kolosijeka koji je išao sve do Vrapča (neki tvrde i dalje):

 

AGdHsG1.jpg

 

S južne strane je trasa Samoborčeka i tragovi mosta preko potoka Kustošak:

 

zJ2En4k.jpg

 

Trasa Samoborčeka prema RK Vrapče:

 

WNkry7I.jpg

 

Ovaj mi se došuljao:

 

GNZvE2a.jpg

 

Dolazimo do ostataka RK Vrapče. Ovo je bio izlazni/spojni kolosijek za glavnu prugu u smjeru istoka:

 

OgXoj3a.jpg

 

S druge strane je kompleks zgrada MUP-a. Prikazujem ga jer je uz njega nekada bio kolosijek i utovarna rampa:

 

k1vyRV4.jpg

 

Nekada servisni kolosijek za lokomotive, danas spojni na kontejnerski terminal:

 

RB5cToy.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Dalje se uz prugu nije moglo pa sam se popeo na pješački nathodnik kod TOZ-a. Ovo je pogled prema istoku, a u džungli su se nalazila dva kolosijeka - industrijski za nekadašnji ''Vojni Senjak'' i pruga Samoborčeka:

 

sRHnVJr.jpg

 

Valja objasniti pojam ''Vojni Senjak''. To znači vojno skladište sijena, a koristilo se u doba dok je još bilo konjice. Kasnije se na ''Vojnom Senjaku'' nalazio tzv vojni otpad, gdje se za simboličnu cijenu moglo kupiti štošta - od čizama do džipova pa i kamiona. Nekada su moji izviđači tu pokupovali trofejne njemačke rance (telećake), pa vojničke čizme, čuturice… a mnogi su tu pokupovali i otpisane američke džipove Willys. Šezdesetih godina je bio hit imati takav džip, a jedini problem je bio što je to čudo trošilo cca 25-30 litara benzina na 100 km.

Idemo dalje. Ovo je kolosječna situacija prema istoku. Sasvim gore je kolosijek za ložionu Črnomerec, danas sa Zapadnog za KT Vrapče; lijevo nekadašnje skretanje iz RK Vrapče na glavnu prugu; ispod toga dva današnja kolosijeka za KT Vrapče; desno industrijski kolosijek za ''Vojni Senjak'':

 

gaVBxV7.jpg

 

Pogled na KT Vrapče. Pruga Samoborčeka obilazila je nekadašnji RK Vrapče u širokom luku s južne strane, tamo gdje se vide jablanovi u pozadini:

 

sjGbcpc.jpg

 

Na istom mjestu, s južne strane RK Vrapče, nalazio se i teretni kolodvor GŽZ. Zahvaljujući ljubaznosti prijatelja Portosa objavljujem kolosječnu situaciju Samoborčeka u Vrapču.

- brojem 1 označeno je ukrižje GŽZ Vrapče-Općina

- brojem 2 označeni su kolosijeci GŽZ za manevriranje i slaganje garnitura, te za pretovar

- brojem 3 označen je upleteni kolosijek 760 mm s kolosijekom 1.435 mm:

 

cQNmOb1.jpg

 

Ostatak kolosijeka za ''Vojni Senjak''. Malo dalje nalazilo se križište s prugom Samoborčeka:

 

qOcAzml.jpg

 

Dalje sam morao okolnim uličicama jer se preko kontejnerskog terminala nije moglo. Ovdje se vide ostaci nekadašnjeg vojnog objekta:

 

JIvrZ8E.jpg

 

O tome svjedoči i ograda s bodljikavom žicom. Na nekim mjestima se može ući unutra, ali nije preporučljivo jer je sve obraslo bujnom vegetacijom i tko zna čega tamo sve ima:

 

LfJGhtb.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Na mjestu nekadašnjeg ''Vojnog Senjaka'' i kasnije vojnog otpada danas se nalaze zgrade MUP-a, ali i ljevaonica umjetnina ''Ujević''. Malo sam zavirio kroz žicu:

 

CEqKiEv.jpg

 

Tu bi se dalo naći nekih tragova RK Vrapče i teretnog kolodvora GŽZ da nema ovog uljeza:

 

kAb6ZQ9.jpg

 

Ovdje je nekad bila pruga Samoborčeka i ulazna skretnica za teretni kolodvor GŽZ:

 

4ApiOQc.jpg

 

Nekada zgrada TK Vrapče, danas stambeni objekt:

 

uLyzyrE.jpg

 

''Dvomostovje'' preko potoka Vrapčak - lijevo Samoborček, desno izvlačnjak TK Vrapče:

 

KX88FR9.jpg

 

Nekada zgrada ukrižja GŽZ Vrapče-Općina, danas krčma:

 

496uKjT.jpg

 

Još jedan preživjeli svjedok starih dobrih vremena:

 

1a6dgYP.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Nekadašnja putina u međuvremenu je postala pristojna ulica, ali je usput ''pojela'' trasu Samoborčeka:

 

o6SQVRh.jpg

 

Ostala je trasa izvlačnog kolosijeka RK Vrapče:

 

LAFfyUG.jpg

 

Naišao sam na neki drveni ostatak, sa slabašnom nadom da bi to mogao biti dio praga:

 

d59XlkP.jpg

 

Još kilometar do stajališta Vrapče:

 

WJgoP8D.jpg

 

Tamo gdje je prometni znak P bilo je stajalište GŽZ i zvalo se Vrapče:

 

A5MhIif.jpg

 

Još jedan ostatak GŽZ infre, pa idemo polako doma. Za danas je bilo dosta:

 

DuBpwpP.jpg

 

I za kraj jedna usputna iz mojeg naselja, Off Topic ali meni uvijek upadne u oči. Veliki slikar Marino Tartalja (Tartaglia) i dalje je Tartaglija, s time da su lokalni vandali u međuvremenu iščupali i ovaj stup iz tla. Naravno da nitko od nadležnih ne reagira:

 

vdZ1n2k.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Tvoja šetnja je jasno pokazala da je tragova sve manje i manje. Ali lijepo se je prisjetiti nekadašnjeg Samoborčeka i svih zanimljivih detalja iz vremena dok smo živjeli sa Samoborčekom. I za koje tada nismo ni slutili da će jednog dana postati povijest. :grin:

Link to comment
Share on other sites

 

 

Nekada zgrada ukrižja GŽZ Vrapče-Općina, danas krčma:

 

496uKjT.jpg

 

Od gazdarice otc je bio ložač mome ocu na uzanoj pruzi. Radi težine posla kao ložač parnjače, otišao je sa željeznice. Prešao je raditi na poštu u Mostaru kao ložač centralnog grijanja. U prvoj polovici šezdesetih su počeli tada već ugrađivat loženje na lož ulje.

Link to comment
Share on other sites

... Obratite pozornost na broj skretnice, koji svjedoči o nekadašnjoj veličini i značenju kompleksa Zapadni kolodvor & TK Črnomerec:

 

9wD9A2P.jpg

 

...

 

 

Skretnice ex kolodvora Črnomerec TK počinju brojem 100. :mig:

Link to comment
Share on other sites

Vrapče TK.

 

Nije šija nego vrat, ali svejedno hvala na ispravci.

Što se tiče brojeva skretnica, moram priznati da su me zbunjivali. Kud god okreneš nikako ih nije moglo biti stotinjak i više. Palo mi je na pamet da su tu ubrojene i skretnice od Borongaja do Vrapča, ali mi se nije dalo još i time razbijati glavu.

Nego, zanima me ima li netko skicu kolosječne situacije (normalni kolosijek) u TK Vrapče. Također me zanima podatak o nagibu ulaza, izlaza i izvlačnog kolosijeka, kao i visinska razlika kolodvora u odnosu na glavnu prugu Zagreb - Zaprešić.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

 

Nije šija nego vrat, ali svejedno hvala na ispravci.

Što se tiče brojeva skretnica, moram priznati da su me zbunjivali. Kud god okreneš nikako ih nije moglo biti stotinjak i više. Palo mi je na pamet da su tu ubrojene i skretnice od Borongaja do Vrapča, ali mi se nije dalo još i time razbijati glavu.

Nego, zanima me ima li netko skicu kolosječne situacije (normalni kolosijek) u TK Vrapče. Također me zanima podatak o nagibu ulaza, izlaza i izvlačnog kolosijeka, kao i visinska razlika kolodvora u odnosu na glavnu prugu Zagreb - Zaprešić.

 

Prilično sam siguran, obzirom da sam imal u rukama situacije obadva "bratska" TK (no, ne sporim da je možda nekad davno i postojal naziv RK - iako mi je to malo vjerojatno, bez obzira da se ranžiranje do izgradnje pravog ražirnog kolodvora obavljalo duž Črnomerca i Vrapča - nekad smo govorili "foršibanje" ... i skidali manevristima sve svece na "rampama" :ljut2 ).

Situacija bivšeg kolodvora je svakako negdje u arhivi (u Mihanovićevoj). Iskreno, ne sjećam se jesmo li ju u ZOP-u još zadržali nakon pretvaranja u KT Vrapče, pa tak niti nemrem ni pretpostavljati imaju li ju još.

Bajdvej, ja sam do tog događaja bil najveća "štetočinja" i nemilice sam daval naloge za demontažu svega upotrebljivog za žive pruge - taj je kolodvor naime, bil nepresušni izvor skretničkih dijelova radijusa 200 m - i to u prilično dobrom stanju, a koji su kronično nedostajali. a050.gif

I kad si već spomenul situacije - ne sjećam se u njima spoja istočne strane Vrapča na glavnu prugu, pa me baš interesira jel je stvarno nekad davno postojal (dakle neovisno o direktnim vezama na Črnomerec)? a015.gif

Mda - siguran sam da je kota Vrapča TK bila ispod kote pruge (danas bi rekel jedino - znatno, no teško mi je govoriti u centimetrima, jer je prostor između najbližeg kolodvorskog kolosjeka pruzi i pruge bil kronično zarašten, otprilike ko i na tvojim jučerašnjim fotkama).

Link to comment
Share on other sites

I kad si već spomenul situacije - ne sjećam se u njima spoja istočne strane Vrapča na glavnu prugu, pa me baš interesira jel je stvarno nekad davno postojal (dakle neovisno o direktnim vezama na Črnomerec)?

 

Molim? Jel' postojal? Ta prikazao sam jedan dio tog kolosijeka (vidi se da je tamo bio i neki ŽCPR), kao i pogled na skretnicu sa pješačkog nathodnika. A evo još jedne slike - taj kolosijek je preživio vaša čerupanja, još je tamo i može se pratiti od izlazne skretnice pa sve do blizu glavne pruge gdje završava u džungli (skretnica na glavnoj pruzi je u međuvremenu skinuta):

 

TpuHsRF.jpg

 

Stanovnici obližnjih privatnih kuća su u međuvremenu udobno zaposjeli zemljište uzduž bivšeg izlaznog kolosijeka, pa čak tamo sklepali i nekakve objekte ruralno-poljoprivrednog tipa, priručne radionice, spremišta i štatigajaznam što sve ne. Jednom sam (ima tome godina-dvije) namirisao i roštilj ili ražanj, nebitno za ovu priču.

Tim kolosijekom su teretnjaci koji su došli iz Slovenije i/ili bili prerađeni u TK Vrapče izlazili na glavnu prugu u smjeru istoka. Vjeruj mi na riječ da sam ih se nagledao, ta znao sam stajati i gledati dok cijela garnitura ne prođe. Vukle su ih lokomotive serija 38 (najčešće) i 33, a ponekad i 11. Vlakovi su izlazili vrlo sporo i lokomotive su se dosta mučile, stoga sam i pitao za nagib.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

 

Molim? Jel' postojal? Ta prikazao sam jedan dio tog kolosijeka (vidi se da je tamo bio i neki ŽCPR), kao i pogled na skretnicu sa pješačkog nathodnika. A evo još jedne slike - taj kolosijek je preživio vaša čerupanja, još je tamo i može se pratiti od izlazne skretnice pa sve do blizu glavne pruge gdje završava u džungli (skretnica na glavnoj pruzi je u međuvremenu skinuta):

 

 

...

 

Kad sam radil u ZOP-u (1987/95), taj dio kolosjeka je jednostavno bil spoj s magazinskim kolosjekom uz Vojnu rampu (koja postoji i danas), a na drugoj strani s kolodvorom Črnomerec (dakle, do naznačenog mjesta, paralelan s južnim kolosjekom). Na ovoj lokaciji nije bilo ni naznake nekakve skretnice na južnom kolosjeku - kaj naravno, ne znači i da je nije bilo. Zato sam i pital, jer se priča o tom više ne sjećam.

Kontinuitet pak tog kolosjeka je prekinul peron uz južni kolosjek (no demontiran je kad je rađen KT Vrapče).

Ne sjećam se jasno ovog ŽCP-a, može biti da je išel s Vojne rampe pa dalje ili još jednim prijelazom na Radgonsku ... ili dalje niz prugu prema kolodvoru Vrapče.

Link to comment
Share on other sites

Pohvale za vrlo zanimljiv ekšn. :palac:

 

Moja jedina sjećanja na Samoborčeka datiraju iz druge polovice sedamdesetih kad sam kao klinac znao ići s mamom autobusom u Zagreb, te sam ga viđao kroz prozor autobusa između Podsuseda i Vrapča. Baš zato sam u ovom hodopisu našao dosta korisnih informacija.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kad sam radil u ZOP-u (1987/95), taj dio kolosjeka je jednostavno bil spoj s magazinskim kolosjekom uz Vojnu rampu (koja postoji i danas), a na drugoj strani s kolodvorom Črnomerec (dakle, do naznačenog mjesta, paralelan s južnim kolosjekom). Na ovoj lokaciji nije bilo ni naznake nekakve skretnice na južnom kolosjeku - kaj naravno, ne znači i da je nije bilo. Zato sam i pital, jer se priča o tom više ne sjećam.

Kontinuitet pak tog kolosjeka je prekinul peron uz južni kolosjek (no demontiran je kad je rađen KT Vrapče).

Ne sjećam se jasno ovog ŽCP-a, može biti da je išel s Vojne rampe pa dalje ili još jednim prijelazom na Radgonsku ... ili dalje niz prugu prema kolodvoru Vrapče.

 

Da, taj izlazni kolosijek se račvao na dvije strane: na glavnu prugu (južni kolosijek) i na kolosijek uz rampu koji spominješ. Taj je bio u funkciji i neko vrijeme nakon otvaranja stajališta Kustošija, jer je prvobitni peron bio uzak i tek kasnije je proširen na sadašnje dimenzije. Kolosijek je neko vrijeme služio kao izvlačnjak za Zapadni kolodvor (ex Črnomerec TK). Dobro se sjećam vremena kada sam putovao vlakom na posao i vidio manevarku 2132 s vagonima iza leđa putnika koji su na peronu čekali vlak. Još sam se čudio kako je to moguće s obzirom na rizik po putnike (istini za volju manevarska garnitura je bila u mirovanju). Kada je to točno bilo ne bih znao reći, ali vjerojatno devedesetih.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Baš si se lijepo prošetao i prikazao nam trenutno stanje trase. Od prvog putopisa prošlo je već puno vremena i ostataka na trasi je sve manje i manje. Šteta. Ali mi koji znamo tražiti i koji se sjećamo Samoborčeka još ćemo dugo obilaziti trasu i prisjećati se prohujalog vremena.

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Što se tiče stanara u bivšem bloku tamo sada stanuje kočničar u Cargu (možda i nije više). Prije njega je tamo bio skretničar iz Podsused Tvornice. Kasnije je bio kondukter. Spojni kolosijek između ČR i Vrapča je bio elektrificiran oko godinu dana prije zatvaranja. Vrapče je i nakon početka rada ZG RK jedno kratko vrijeme malo radio. Zašto je još radio? Kad je otvoren ZG RK došli su prometnici iz raznih kolodvora u novi nepoznat. Vlakova se naprimalo a nitko još nije znao raditi. Radi toga su po kolodvorima stajali teretni vlakovi. Bilo ih je posvuda čak i do Novske i dalje. Onda je Vrapče privremeno ponovno proradio. Bilo je to kratko možda mjesec, dva ili tri. Čak je i Zaprešić znao ranžirati vlakove. Stanko da ti ovu temu ne skrenem u OT za sad je dosta. Jedino moram još kratko napomenuti u Vrapču nisu kolosijeci bili elektrificirani. Samo početak prema Zapadnom. Iz Dobove su vlakovi uglavnom bili sa dizlom ili parnjačom. Točno se znalo koji vlak ide u Vrapče i nije ga elektra vozila. Ukoliko je slučajno bila elektra onda se strojovođa sa nalogom obavještavao da u Vrapče TK ulazi sa spuštenim pantografom. Iz Zapadnog kolodvora su lokomotive dolazile po drugom kolosijeku, točnije lijevom kolosijeku. Iz Vrapča je bio veliki uspon. Puno puta je manevra morala pogurati vlak da izađe iz kolodvora. To se najviše odnosilo na vlakove sa parnjačom. Jedanput je jedan strojovođa sa serijom 22 izvukao kružni vlak sa preko 1700t sam. Ali mu je trebalo vremena za to. Vozio je sporije nego korakom.

Link to comment
Share on other sites

 

Da, taj izlazni kolosijek se račvao na dvije strane: na glavnu prugu (južni kolosijek) i na kolosijek uz rampu koji spominješ. Taj je bio u funkciji i neko vrijeme nakon otvaranja stajališta Kustošija, jer je prvobitni peron bio uzak i tek kasnije je proširen na sadašnje dimenzije. Kolosijek je neko vrijeme služio kao izvlačnjak za Zapadni kolodvor (ex Črnomerec TK). Dobro se sjećam vremena kada sam putovao vlakom na posao i vidio manevarku 2132 s vagonima iza leđa putnika koji su na peronu čekali vlak. Još sam se čudio kako je to moguće s obzirom na rizik po putnike (istini za volju manevarska garnitura je bila u mirovanju). Kada je to točno bilo ne bih znao reći, ali vjerojatno devedesetih.

Postoji naredba gdje je izričito zabranjeno obavljati, bolje reći izvlačiti manevru kada dolazi putnički vlak iz Podsuseda koji se zadržava na stajalištu.

Link to comment
Share on other sites

Znao sam da će mali.paja dodati pojašnjenja, a i koju zgodnu pričicu. Ako ima još, samo sipaj.

TK Vrapče je sigurno još radio oko 1. svibnja 1978., jer je tada moj bratić dopratio haubicu iz Doboja u TRZ Bregana na popravak. U Vrapču je prekrcana na plato vagon Samoborčeka. Kod dolaska u Zagreb zaspao je u vagonu za pratnju i izgubio haubicu, pa ju je nakon potrage po svim zagrebačkim kolodvorima našao na RK (tu sam epizodu već opisao na forumu).

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Nego, spominjao sam vojni otpad pa evo i jedne usputne sličice na rubu topica. Ovo je telećak Wehrmachta, a kasnije ga je koristila i JNA. Imao je istu namjenu kao i današnji borbeni ranac. Moji izviđači su toga u Vrapču nakupovali na desetke po bagatelnoj cijeni. Ovaj primjerak se danas prodaje preko interneta za 200 kn:

 

ut8232q.jpg

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...