Jump to content

Po Istri - zgorun, zdolun i okolo (8. dio) - Labinština


Pfaff

Recommended Posts

Ostaci rudničke infrastrukture iliti in memoriam posljednjem hrvatskom rudniku

 

Najbolja supruga na svijetu (a.k.a. Helga.jpg) dobavila se neke stručno radno-prihodovne aktivnosti u Labinu gradu. Moja malenkost (a.k.a. Hogar.jpg) našla se ponovno, sljedstveno tome, u funkciji trhonoše i logističara. Rečena aktivnost ima šest epizoda, i to meni svakog sleda daje na raspolaganje nekih tri sata slobodnog vremena.

 

Labin je prekrasan istarski gradić bogate prošlosti, ali ipak nije meknimo, Minken pa si relativno brzo gotov s razgledavanjem znamenitosti. Usprkos tome uspio sam napabirčiti nešto zanimljivosti (koje čak imaju i dodirnih točaka s općom temom ovog 4ruma) pa evo.

Ovaj je kraj siromašan i ljudi su ovdje, kako reče moj znanac Lobinjan, živjeli "od dobrote". Jer nisu imali od čega drugoga. Otvaranje kopova kvalitetnog kamenog ugljena još tamo negdje 1626. godine izvjesni Filippo Varenzi od Mletačkog vijeća desetorice dobio koncesiju za iskop ugljena oko Labina stvorilo je perspektivu dodatnih prihoda, a na mukotrpan i naporan rad su ionako već bili navikli. Pogled s vrha starog Labina podastire gledatelju dolinu gdje je oko rudnika ugljena sagrađeno naselje Podlabin, nekad samostalni grad, a danas integralni dio Labina. U sredini slike naziru se ostaci tornja izvoznog stroja.

 

RudniciLabinstine001.jpg

 

"Istarski ugljenokopi", kako se taj veliki industrijski pogon zvao u trenutku svoje naprasne smrti prestao je s radom na današnji dan (28. svibnja) 1999. godine u 11,30 sati kad su iz jame Tupljak izvezena posljednja dva vagoneta ugljena.

Ima diljem Lijepe naše čitav niz napuštenih i zapuštenih industrijskih pogona koji stoje kao nijemi svjedoci užasa jednoumlja, ali je nevjerovatna brzina kojom su likvidirani i demontirani svi tragovi ovih rudnika. Galerije su nakon toga potopljene. Gotovo da pomisliš da je naftni lobi nekome masno platio da onemogući 'Rvatima svaku pomisao na traženje energetske samostalnosti kroz vlastite resurse. Zahvaljujući zalaganju entuzijasta iz "Labin Art Expresa" sačuvan je toranj izvoznog stroja u Labinu i tzv. "Lamparna" (mjesto gdje su se rudari opremali prije silaska u jamu) i cijeli je prostor oblikovan za realizaciju kulturnih aktivnosti. Pogonski dio izvoznog stroja je navodno razbijan dinamitom kako bi se komade što brže odvezlo na staro željezo. Nikome od novokomponovanih vele'rvata i njiovih pripuza nije ni u ludilu palo napamet da bi se ovakav spomenik industrijske baštine mogao sačuvati za buduća pokoljenja.

 

Na Trgu labinskih rudara nalazi se zanimljiva crkva (mislim Gospe Fatimske) sa zvonikom arhitektonski sličnim onog crkve svete Barbare u Raši. Podlabin je građen u razdoblju od 1938. kad je otvoreno okno pa do 1942. Izvorno se zvao Pozzo Littorio d'Arsia (Jama raškog liktora?) i bio je jedan od 12 novosagrađenih gradova (kao i Raša) koje je talijanska država gradila oko industrijskih pogona, a sve u slavu fašizma i Mussolinija.

 

RudniciLabinstine002.jpg

 

Tu je i kafe/bistro "Bač" (Bač = rudarski vagonet)

 

RudniciLabinstine003.jpg

 

Okićen je rudarskim vagonetom koji poput mača Damoklovog visi iznad šanka. Navodno to dosad nije štetilo posjećenosti

 

RudniciLabinstine004.jpg

 

RudniciLabinstine005.jpg

 

S trga se lijepo vidi glava tornja na kojoj se koči velikim slovima napisano: L. A. E.

 

RudniciLabinstine006.jpg

 

Malo je komplicirano doći do tamo, ali uspio sam

 

RudniciLabinstine007.jpg

 

Tornjevi izvoznih strojeva svugdje po svijetu jednako izgledaju još tamo od početka industrijske revolucije. I svi su golemi

 

RudniciLabinstine008.jpg

 

Stopa tornja i otfikareni krajevi nosivog užeta

 

RudniciLabinstine009.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Rešetkasta vrata kabina lifta

 

RudniciLabinstine010.jpg

 

Piše: "Ne prilazi i ne penji se", a ja poštujem propise i zakone – pogotovo kad nisam sasvim siguran što je, a što nije trulo Krepah3.gif

 

RudniciLabinstine011.jpg

 

Pogled u plavetne visine

 

RudniciLabinstine012.jpg

 

Tu je nekad bila strojarnica

 

RudniciLabinstine013.jpg

 

Spomen na prošla vremena

 

RudniciLabinstine015.jpg

 

RudniciLabinstine017.jpg

 

Tračnice su u funkciji kulturnog prostora

 

RudniciLabinstine018.jpg

 

Malo dalje, u drugom dvorištu, nalazi se dimnjak strojarnice

 

RudniciLabinstine019.jpg

 

Još jedan pogled i dosta

 

RudniciLabinstine014.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Jučer sam se opet našao u Labinu i to u razdoblju koje pristojan svijet zove "Radnim vremenom". Bila je to jedinstvena prilika za posjet Narodnom muzeju u sklopu kojeg se nalazi i muzej rudarstva.

 

RudniciLabinstine020.jpg

 

Muzej se nalazi u palači Battiala-Lazzarini, najljepšoj i najvećoj baroknoj palači u Istri. Bacimo, dakle, pogled

 

RudniciLabinstine021.jpg

 

U ulaznom holu ovo drago stvorenje prodaje ulaznice. (Da se ne bi tko pomamio, obavještavam da je već "kaparirana" ter da se uskoro udaje)

 

RudniciLabinstine022.jpg

 

Cijena? Sitnica: 15 dlakavaca po obraslom grlu!

 

RudniciLabinstine023.jpg

 

Labin tj. Albona vuče korjene još iz (pred)rimskog razdoblja pa sljedstveno tome, ima i hrpa rimskih ostataka

 

RudniciLabinstine024.jpg

 

Kameni žrvanj. Tu se omladina jačala za budući rad u rudniku

 

RudniciLabinstine025.jpg

 

Leroj

 

RudniciLabinstine026.jpg

 

To su valjda ti čija je bila palača

 

RudniciLabinstine027.jpg

 

U jednoj dvorani nalazi se ova zanimljiva sprava na kojoj posjetioci mogu gratis slušati aboridžansku muziku.

(Dok sam snimao, jedan je djelatnik muzeja nemilosrdno dromedario kroz prostor ne obazirući se na korisnike koji su platili po 15 kn za razgledavanje)

 

th_RudniciLabinstine028.jpg

 

Ima i NOB-kutak. Ovo je bista jednog od trojice narodnih heroja imenom Mate Blažina. Drugi se nalazi na šetalištu ispod starog grada, a treći pred istoimenom školom – škrbni Ištrijani!

Ispred njega se koči puškomitraljez Breda M1930. Prilično traljava naprava s kojom su Talijani napadali, a partizani se branili (ili obratno?)

 

RudniciLabinstine029.jpg

 

Teški mitraljez Breda M1937 i par talijanskih puščica tipa Mannlicher-Carcano. One kratke služile su za specijalne postrojbe, a osobito su bile drage malim partizanima jer su im po veličini bile taman, a njima nisu mogli nikoga ubiti

 

RudniciLabinstine030.jpg

 

Automati: Britanski Sten MKII, Beretta M38 i njemačka Erma MP40. Pobratimstvo ljudi po oružju

 

RudniciLabinstine031.jpg

 

Zastava 3. Istarske (mislim da nije iz ratnih vremena)

 

RudniciLabinstine032.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Idem prema rudniku. Ovaj stoji na ulazu i svi ga šlataju po trbuščiću

 

RudniciLabinstine033.jpg

 

Ovaj proglas iz vremena francezke okupacije visi na zidu u muzeju, al' ja sam ga, čitljivosti radi, skinuo s interneta. Potpisao ga je Eugen, brat onog glavnog što je ruku držao u šlicu i potkralj italije, a dopušta izvoz ugljena iz Istre. Uz dužno plaćenu dažbinu od 2% - države i vojske su uvijek bile gladne novaca.

 

RudniciLabinstine034.jpg

 

Ogledni rudnik počinje niskopom (kosim rovom) u kojem je čekrk. Ručno pokretan

 

RudniciLabinstine035.jpg

 

Kontroler? Rotacioni transformator? Artefakti u rudniku nažalost nemaju opise

 

RudniciLabinstine036.jpg

 

Dong! – Dong-dong!

 

RudniciLabinstine037.jpg

 

Ovi zaštini šljemovi izgledaju kao perlice na dječjoj računaljki

 

RudniciLabinstine038.jpg

 

Rov niskopa. Pametno je spustiti po stubama na desnoj strani

 

RudniciLabinstine039.jpg

 

Na dnu je raskršće. Ono okruglo nije okretaljka već okrugla unutrašnja vodilica za vijence kotača. Rudnički vagoneti imaju, za razliku od pravih željezničkih, kotače koji se slobodno okreću na osovinama pa ih se relativno lako zaokrene za potreban kut.

 

RudniciLabinstine040.jpg

 

Nema natrag – smiješ samo čeznutljivo pogledati...

 

RudniciLabinstine041.jpg

 

Još jedno raskršće

 

RudniciLabinstine042.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Specijalni rudnički telefoni zaštićeni od iskrenja prema vanjskoj atmosferi

 

RudniciLabinstine043.jpg

 

U jednoj niši je mala lokomotivica. Mislio sam da je na stlačeni zrak, a onda sam pomnijim gledanjem ustanovio da je dizelska. Dizelski motor i nije tako opasan u eksplozivnoj atmosferi jer ne iskri.

 

RudniciLabinstine044.jpg

 

Tvornički broj. Nisam našao oznake proizvođača.

Najprije sam oznaku na inventarskoj pločici pročitao kao "ZUR" (Zadnji udarac radniku), ali sam ponijom analizom zaključio da je to IUR 444 = "Istarski ugljenokopi Raša"

 

RudniciLabinstine045.jpg

 

Rov-garaža je vrlo uzak pa nema načina da uslikam napravu u punoj ljeposti. A nije ni osvijetljen pa se oslanjam na stroboskopske učinke blica

 

RudniciLabinstine046.jpg

 

En face – ima i rupu za kurblu (manicu)

 

RudniciLabinstine047.jpg

 

Detalj motora

 

RudniciLabinstine048.jpg

 

Priručna radionica

 

RudniciLabinstine050.jpg

 

Kopča vagoneta, kotač, oklop nekog zupačanika, pneumatski čekić. Jednostavnije je bilo majstora spustiti dolje nego svu tu kramu vući van na popravak...

 

RudniciLabinstine051.jpg

 

Ručno svrdlo s ručicom.

 

RudniciLabinstine052.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Transformator i pokretni dio usipnog žljeba

 

RudniciLabinstine053.jpg

 

Raskršće. Poput "vlaka strave" u lunaparku, i rudnički su hodnici imali vrata na određenim udaljenostima.

 

RudniciLabinstine049.jpg

 

Može! Sipaj!

 

RudniciLabinstine054.jpg

 

Redovna evidencija stanja okoliša

 

RudniciLabinstine055.jpg

 

Kontrola metana. Mislim da više nisu koristili kanarince

 

RudniciLabinstine056.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

U nastavku ima nekoliko primjera formiranja rovova i tipova podgrađivanja. Ovdje obilazak postaje, što rekla Seve, malko tisan i svjetla visina rova dolazi na nekih 170 cm, a gdjegdje i manje.

Ovo je suvremeno pneumatsko svrdlo

 

RudniciLabinstine057.jpg

 

Spoj tračnica na pragu. Bilo ih je kojekakvih,a širina kolosjeka je 600 mm

 

RudniciLabinstine058.jpg

 

Wow! Zavoj!

 

RudniciLabinstine059.jpg

 

Aha! Moš mislit! Di je još izlaz

 

RudniciLabinstine060.jpg

 

RudniciLabinstine061.jpg

 

RudniciLabinstine062.jpg

 

Jope raskršće. Kad pogledam kako krhke i traljave izgledaju potklade, primam me jeza

 

RudniciLabinstine063.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Došli smo do čela kopa. U jednom kutu su potklade naslagane na vagonetu

 

RudniciLabinstine064.jpg

 

Strop je osiguran čeličnim potporama koje se spajaju ušicom i zatikom na sličnim čeličnim nogama. Sve je kratkih dimenzija. Logično je jer ih je trebalo gotovo potrbuške dovući amo. Kako je čelo odmicalo tako su se galerije proširivale i bolje osiguravale. Ovo je bio najopasniji dio rudnika.

 

RudniciLabinstine065.jpg

 

Ugljen se otpremao pokretnim transporeterom s lopaticama koje je pokretao lanac.

 

RudniciLabinstine066.jpg

 

Detalj osiguranja stropa

 

RudniciLabinstine067.jpg

 

RudniciLabinstine068.jpg

 

Srcolika rudarska lopata s krtkom drškom (nisi di imao zamahivati)

 

RudniciLabinstine069.jpg

 

Prigon transportne trake

 

RudniciLabinstine070.jpg

 

Ovdje je visina rova nekih 160 cm. Sreća da sam, visini usprkos, vitak i gibak. Da su se tu zatekli, primjerice, Jean, Novi_shef i Kapo (onog četvrtog da ne spominjem) bili bi kot biži va štukalnice Krepah.gif

 

RudniciLabinstine071.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Evo i primjera kako je to izgledalo u prapočecima

 

RudniciLabinstine072.jpg

 

Prsno svrdlo

 

RudniciLabinstine073.jpg

 

Drveni vagonet otvoren s jedne strane (danik) na drvenim tračnicama

 

RudniciLabinstine074.jpg

 

Kotačići s jedne strane su manji tako da vagonet visi prema zatvorenoj strani. Tako se teret ne prosipa, a jadničak koji ga gura ima bolje usmjerenu silu poriva.

 

RudniciLabinstine075.jpg

 

Vagonet je gotovo identičan onima koje je početkom 16. stoljeća u svojoj knjizi "De re metallica" opisao Agricola, otac suvremene nauke o rudarstvu i metalurgiji.

 

RudniciLabinstine076.jpg

 

Obratiti pažnju na tračnice

 

RudniciLabinstine077.jpg

 

Hvala, bilo mi je potrebno!

 

RudniciLabinstine078.jpg

 

I kako je rekao Dante, "... ovdje izađoh da opet vidim zvijezde..."

 

Bio sam u oglednom rudniku u zagrebačkom tehničkom muzeju, a i u minkenskom "Deutsches Museumu" ima mali odjeljak posvećen rudarstvu, ali ovo što sam vidio u Labinu najbolje odražava sav užas rada u podzemnim jamama. Rudnik je prilično čist i nema previše prašine, a sad si još možeš zamisliti kakav bi izašao da je sve prekriveno finom ugljenom prašinom kako što je to bilo u originalu.

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Evo još jedan kameni artefakt po kojem je neki (stari) Rimljanin nešto škrabao

 

RudniciLabinstine079.jpg

 

Idem nizbrdo prema trgu Maršala Tita. Tamo je i "Velo kafe" pa ćemo prijatelj i ja popiti jeno kafe.

Ovo je crkva djevice Marije

 

RudniciLabinstine080.jpg

 

Još malo pa smo vani

 

RudniciLabinstine081.jpg

 

Jedan od dva labinska topa

 

RudniciLabinstine082.jpg

 

Na zidu mozaik koji podsjeća na bunu labinskih rudara i "Labinsku republiku". (Za one koji ne znaju: Ugljen iz istarskih ugljenokopa bio je za Italiju od vrhunske strateške važnosti. Bio je to jedini domaći ugljen dovoljne kvalitete za pokretanje parostrojeva na brodovima i željeznici. Rudari su se pobunili prvenstveno zbog nesnošljivih uvjeta rada, a onda i zbog talijanske politike odnarođivanja i nacionalne represije. Fašizam je počeo kasnije od datuma pobune rudara, ali je Italija neposredno nakon WWI kad je zavladala Istrom što su joj poklonili Britanci i Francuzi kao nagradu što su bivšem partneru zabili nož u leđa, smjesta započela sistematskim zatiranjem svega slavenskog)

 

RudniciLabinstine083.jpg

 

Gradska loža. Ovdje za kišna vremena zaklon traži čovječuljak koji na trgu naplaćuje šikuciju za parking

 

RudniciLabinstine084.jpg

 

Na kraju nismo šli u "Velo kafe". Sreo sam znanca koji je mi je dao ponudu koju nisam mogao odbiti...

Ovo me podsjetilo na jednu staru anegdotu:

- Čuj, što se dogodilo s onim tvojim prijateljem?

- ???

- Ma, znaš, onaj što je stanovao u vili s pogledom na zatvor...

- Aaaaa, taj! Preselio se. Sad ima pogled na vilu!!!

 

RudniciLabinstine085.jpg

 

Labinske ljepotice biraju accessoire

 

RudniciLabinstine086.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Labinski gradski prijevoz. Onu golemu zgradu na lijevoj strani sagradila je pokojna Carevina i tamo se nalaze gradske službe (a i poneke županijske)

 

RudniciLabinstine087.jpg

 

Labin ima priključke za punjenje električnih vozila?

 

RudniciLabinstine088.jpg

 

A di se uturi lovuša?

 

RudniciLabinstine089.jpg

 

Šećem po šetalištu kraj poznate fontane. Ovaj švrćo je toliko "long" da ga se može parkirati popreko

 

RudniciLabinstine090.jpg

 

Na Fortici sam slikao ove dvije crnogorske mačket'ne

 

RudniciLabinstine091.jpg

 

Pogled u dolinu

 

RudniciLabinstine092.jpg

 

Vaš izvjestitelj na topu

 

RudniciLabinstine093.jpg

 

Ostatak zbivanja odvijao se u prijateljevoj konobi

 

RudniciLabinstine094.jpg

 

RudniciLabinstine095.jpg

 

Ako pronađem nešto novo, javim se.

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Odlično uklopljen putopis.Malo željeznice malo zbirke NBO-a! :palac:

 

OT:Nemogu se načuditi koliko su samo "čudne"bile strojnice poput Stena ili Bren LMG-a iz drugog svjetskog rata.Isto tako da li je netko primjetio sličnost između njemačkog MP-44 i ruskog AK-47 mitraljeza.

 

Ukratko mogao bih i ja koji put zagrabiti malo na zapad,ako ne u Istru,onda barem u Gorski Kotar. :auto

Link to comment
Share on other sites

Odličan putopis! Stvarno ga je bilo gušt pročitati! Moram priznati da u Labinu još nisam bio, makar sam sa ocem prošao dobar komad Istre (uključujući i sela na granici sa Slovenijom u potrazi za izvorom svog prezimena). Nego, nešto me kopka u primozgu. Negdje davne '96-'97. godine išli smo u Pulu, i sjećam se nekakvih rudarskih vagončića uz samu cestu. A tamo je bio i mini putnički vagon za rudare. Pretpostavljam da bi to moglo biti u blizini Labina?

421789_10150583085722304_276946597303_9174747_1740623047_n.jpg

 

Moje fotografije.

Link to comment
Share on other sites

Nego, nešto me kopka u primozgu. Negdje davne '96-'97. godine išli smo u Pulu, i sjećam se nekakvih rudarskih vagončića uz samu cestu. A tamo je bio i mini putnički vagon za rudare. Pretpostavljam da bi to moglo biti u blizini Labina?

To je u Raši. Između ceste Labin - Pula i zida crkve sv. Barbare

 

Rasa04.jpg

 

Rasa06.jpg

 

Ove moje slike su stare, u međuvremenu su ostrugali i pofarbali vagončiće

OT:Nemogu se načuditi koliko su samo "čudne" bile strojnice poput Stena ili Bren LMG-a iz drugog svjetskog rata.Isto tako da li je netko primjetio sličnost između njemačkog MP-44 i ruskog AK-47 mitraljeza.

Hja, kao prvo, kod proizvodnje oružja nema (ili je teško istjerati) patentna i autorska prava. A što se tiče sličnosti - postoji relativno konačan broj tehničkih rješenja koja rade posao. I to Ti je to.

A "Bren" i nije tako čudan (ako izuzmemo spremnik municije na vrhu). Česi su bili dobri majstori za oružje.

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Lijepo, zanimljivo i poučno. :palac:

Kako i dolikuje Njegovom Carskom i Kraljevskom Apostolskom Veličanstvu ovog foruma (Pfaff me na slici neodoljivo asocira na Franju Josipa ;) ).

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

U rujnu prošle godine sam imao prilike provesti pola dana u Labinu, u sklopu našeg poslovnog međunarodnog team-buildinga. Tad sam prvi put u životu bio u Labinu, prošao sve zanimljivosti i na kraju dana odlučio da ću ga sasvim sigurno ponovno doći posjetiti - ovaj put za vlastiti gušt. Ovaj odličan putopis mi je samo potvrdio moju namjeru .... nadam se da će se to ostvariti čim prije.

 

Bravo, Pfaff, za ovu reportažu !!! :palac:

Link to comment
Share on other sites

Nastavak (malo dalje od Labinštine)

Nego, nešto me kopka u primozgu. Negdje davne '96-'97. godine išli smo u Pulu, i sjećam se nekakvih rudarskih vagončića uz samu cestu. A tamo je bio i mini putnički vagon za rudare. Pretpostavljam da bi to moglo biti u blizini Labina?

Plameni, to sam već odavno zaključio, ima neki posebni dar da me pokrene na neplanirane aktivnosti. Nekidan sam mu odgovorio na ovaj vapaj, a kako se Helga.jpg opet bavila nekim svojim aktivnostima u Labinu, odlučio sam prijatelja koji je kod nas u gostima povesti na malo krstarenje Istrom.

Prva postaja puta po Istri bila je Raša (to je ono odmah uz cestu kad ideš od Labina prema Puli). Bilo je vruće za pozvizditi pa smo jedva našli parking u nekom poluhladu. Krepala je žaruljica na lijevom prednjem faru pa sam, dok se prijatelj zabavljao popravkom kako ne bismo kasnije u nekom tunelu izigravali motocikl, skoknuo pogledati stanje muzejske kompozicije uza zid sv. Barbare

 

Rasa36.jpg

 

Rečena svetica u pomalo dinaroidnom obličju. Zanimljivo, ali nikad još nisam uspio vidjeti ovu crkvu iznutra. Moram navratiti na blagdan svetice – možda onda bude nekog?

 

Rasa37.jpg

 

Muzejski su vlakić osnažili i osvježili mu boju. "Putnički" vagon je, meščini, potpao pod 'Rvacke pošte?

 

Rasa38.jpg

 

Vagon za prijevoz rudničke oblovine su providjeli uzorkom tereta

 

Rasa40.jpg

 

Drobilicu su napunili (iako mi dosad još nitko nije objasnio namjenu ove naprave na kotačima niti odakle je dobivala energiju za rad)

 

Rasa41.jpg

 

Za kraj – pogled s druge strane

 

Rasa42.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Na sredini Trga republike u Raši postavili su još jedan "bač"

 

Rasa43.jpg

 

Rasa44.jpg

 

A tu sa strane je i jedna golema gromada ugljena. Mora se priznati općini Raša da se potrudila obilježiti svoju rudarsku prošlost.

 

Rasa45.jpg

 

Tu malo dalje je i zgodna mala fontana koja blago žubori

 

Rasa46.jpg

 

th_Rasa47.jpg

 

Pogled na slapić i žubor vode hoće ponekad izazvati zanimljive fiziološke reakcije (kolega penzić će zasigurno imati neku izviđačku anegdotu na temu prelijevanja vode kraj uha spavajućem nesretniku! Grinko.gif), ali bez brige – tu je i odgovarajuća inštitucija (vulgo: klošmerl)

 

Rasa48.jpg

 

Toliko o rudarskim vagončićima uz samu cestu. A i mini putničkom vagonu za rudare...

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Sljedeća postaja: Pula. Najveći istarski grad i nekadašnja glavna ratna luka pokojne nam Carevine.

Ulaz u grad je takorekuć "Mission impossible". Sve je raskopano, a prometna signalizacija je manjkava.

Išao sam na sigurno – parkirati kod željezničke stanice. Em nađeš hlad, em ima još par mjesta koja nisu uokvirena plavim crtama. Akvatorij pulske luke obilježen je vizurom "Uljanika"

 

PulaDivic4.jpg

 

"Divić" je krenuo na šetnju, malo protegnuti noge

 

PulaDivic5.jpg

 

Kolodvor pust i prazan. Ne samo da su ukinuli teretni promet nego su i odvukli sve vagone... Negdje kod Šijane nas je pretekao jedan Šved, ali dok sam ja stigao do kolodvora nije bilo ni "Š" od njega.

 

StanicaPula149.jpg

 

HŽ Infra se sad posvetila uzgoju makova (jedino mislim da su fulali sortu – od ovih nema koristi)

 

StanicaPula150.jpg

 

StanicaPula151.jpg

 

Prijatelj nije nikad bio na pulskom 4umu (onom rimskom) pa sam ga poveo do tamo. Među kućama vidi se golema struktura platforme "Labin" koja je na remontu u "Uljaniku"

 

Pula10.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Sjeli smo u "Cvajnera" na kafe i pogled na prolaznice

 

Pula11.jpg

 

Pula12.jpg

 

Na Forumu ima uvijek nešto novo (reče Mel Brooks). Ovoga sleda su djeca iz OŠ/SE "Gioseppina Martinuzzi" izložila svoje impresije s Picassove izložbe.

 

Pula13.jpg

 

Stupovi pročelja Augustova hrama su u lijepom skladu s vitkim nogama platforme "Labin"

 

Pula14.jpg

 

Pula15.jpg

 

Onda smo krenuli natrag Kandlerovom prema središtu grada.

Nisam uspio shvatiti simboliku ovog češerolikog falusoida?

Pula ima puno razne "plastike" po parkovima (skoro kao Osijek) i to lijepo oplemenjuje javne prostore.

 

Pula16.jpg

 

Arena. Odustali smo od kurtoazne posjete jer je pred ulazom golemi red turista. A već smo i bili tamo

 

Pula17.jpg

 

Na štandu za suvenire su izložene male replike Arene iz kojih se vidi kako će objekt izgledati kad bude dovršen.

 

Pula18.jpg

 

Prolazimo kraj velelepnog zdanja hotela "Rivijera". Šteta što je slabo uređen tj. zapušten jer je to jedan od najljepših primjera imerijalne hotelske arhitekture u našim krajevima

 

Pula19.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Idemo po auto. Vruće je pa se držim hlada

 

StanicaPula152.jpg

 

Aha! Tu su. Namireni su pa su se zavukli u hlad...

 

StanicaPula157.jpg

 

Biblioteka je odavno zatvorena

 

StanicaPula158.jpg

 

"Caffettiera" je i dalje tu i dobro se drži (uvijek me fascinira kako se grafiteri suzdržavaju – to pokazuje da ipak imaju poštovanja prema baštini svog grada)

 

StanicaPula159.jpg

 

Vaš vjerni izvjestitelj se isto još dobro drži, a i grafiteri ga obilaze u širokom luku (a da kakvom bi drugom? Grinko.gif)

 

StanicaPula160.jpg

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

Da izbjegnem napor traženja izlaza iz Pule, svrnuo sam odmah iza kolodvora na onu cestu što vodi drito do Galižane i dalje na sjever. Kroz Bumbariju smo samo protutnjali jer su mumije pod ključem i više ih se ne da vidjeti pa smo nastavili prema Svetvinčenatu srednjom istarskom prometnicom. Ideja nastavka putovanja je bila svratiti u Višnjan do zvjezdarnice provjeriti ima li tamo kakvih 4umaša i poslati Stanleyu kartulinu, ali je putem frend izjavio da nikad nije vidio St. Peter-in-the-Woods pa sam skrenuo prema toj HDZ-ovoj ideološkoj utvrdi.

Vidi se tko je (bio) blizu oltara – mjesto je lijepo uređeno iako nema nigdje nikoga

 

IstraTour138.jpg

 

Parkirali smo u nekakvom poluhladu kraj još jedne plantaže makova

 

IstraTour125.jpg

 

Ovoga sleda je crkva pavlinskog samostana bila otvorena pa sam iskoristio priliku napraviti par fotki unutrašnjosti

 

IstraTour130.jpg

 

Do Višnjana nismo stigli. Kad smo preko Tinjana stigli na prometnicu Baderna – Pazin, zazvonio je mobitel. Najbolja itd., itd... je javila da im je grozno vruće i da su odlučili malo skratiti kurikulum ter da se moram(o) uprispodobiti u Labinu sat vremena ranije. Ha, dobro. Idemo put Pazina pa ćemo preko Kršana u Labin.

U nastavku puta sam doživio nešto zanimljivo. Odlućio sam frenda počastiti ručkom u nekoj finoj konobi računajuć da ima toga uz cestu. Jes', malo morgen. Svi počinju raditi negdje od 14 ha, a oni radno aktivni bi narezali pršuta i sira, a ako baš hoćemo, mogu nam pofrigati dihtunge s pomfritom. Ma da ne bi...

 

Na kraju sam slijedom kažiputa prekinuo putovanje u sjeni "Rockwool"-ovog dimnjaka.

 

IstraTour143.jpg

 

Pizzerija/marendarij "Tutto bene" je praktički u sklopu pogona, lijepo uređena, klimatizirana (vani je bilo +35° u hladu pa smo se držali daleko od hlada...)

Slike na zidu oslikavaju poslovnu orjentaciju klijentele...

 

IstraTour144.jpg

 

Menu baš nije bio tipično ištrijanski, ali su za marendu imali bečki s pomfritom i salatu za dvajes kuna po grlu, a to je prilika koja se ne propušta. Maznuli smo svaki po dvije bezalkoholne "Žuje" i baš je bilo dobro. Preporučam...

 

IstraTour147.jpg

 

Dalje nije više bilo ničeg zanimljivog...

"Lovac je dobro pucao, ali je zec krivo trčao!"

VracamSeOdmah.jpg

Sunger meteo

Link to comment
Share on other sites

I jopet se skićeš? Po ovoj vručini ti baš i nije lako. Pretpostavljam da je Pfaffmobil još nevozan i da ste išli s prijateljevim automobilom? Odlično si nas podsjetio kako izgleda Pula nisam u njoj bio valjda 29 godina. Hmmm kako vrijeme leti...

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

A-va Pfaffoslave ... ja san mislel da samo mané padaju lude ideje za klatež po ovoj toploće (ja se čak dan i nagovorit da oden iz fino ohlađenog va žeravu :mrgreen: ).

 

Lepo je videt ove slike ma neću ti niš mudreg napisat nego samo ... čuvaj se ove toploće :kul

kpjstar.gif.19648035a936debebea313dbc37b8ab7.gif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...