Jump to content


Donacija

Opcije potpore stranici zeljeznice.net
Ako posjedujete kriptovalute, možete donirati i na adrese:

3P2r8a7BMvRiRppZXcQdYiGguhN4iHAWTA3 - WavesPlatform

0x630394fcfd4d4b5f6847dd071b0841c25a2bcad7 - Ethereum

1C1f1kP6uL9Bqxi1r8TA4FHGpJ7D2GMtmi - Bitcoin

Za više informacija pogledajte iduću poveznicu: http://goo.gl/Elo84w

Photo

Cipelcugom po zaboravljenoj pruzi iznad Trsta: Kreplje-Villa Opicina


  • Please log in to reply
77 replies to this topic

#1 Levente

Levente
  • Članovi
  • 1,812 posts
  • Joined 07.08.2008.
  • LocationVirovitica, HU (Verőce)

Posted 31.10.2012. - 12:20

Bohinjsku prugu svi forumaši dobro poznaju, za nje kažu da je najljepša slovenska pruga. Svjetski je rekord visina solkanskog mosta iznad Soče. Bohinjski tunel, autovlak, Bledsko jezero svi pričaju o tome da je ova izuzetna pruga.

Većina nas isto zna da je pruga nekoć vodila od Jesenica do Trsta, a ne do Sežane. To je baš jasno, cilj austro-ugarske vlade je bilo to da spajaju sjeverne krajeve s Trstom, što je bio najveća luka u cijeloj državi. Dakle, prugu su počeli graditi 1900., a svečano otvaranje je poteklo dana 19.7.1907. Za razliku od pruge Južne Željeznice koja nije vodila ravno u Trst, bohinjska je pruga, zaobilazeći gradsku jezgru Trsta, stizala u tršćansku luku najkraćim putem.
Zbog toga promet se toliko brzo povećao na pruzi da su Austrijci počeli razmišljati o elektrifikaciji (!!!) Bohinjske pruge. Nažalost, par godina poslije je došao prvi svjetski rat i pobrisao sve dotadašnje planove. Južni dio pruge od kolodvora Podbrdo je pripadala Italiji. Nakon drugog svjetskog rata je pruga opet dobila potencijal: najveći dio je pripadao Jugoslaviji. Nova je granica s Italijom presijecala prugu kod Repentabora, nekih 15 kilometara od Trsta. Pruga Južne Željeznice je bila presječena između Sežane i Opicine.
Dakle, nužna je bila potreba da povezaju Bohinjsku prugu sa Sežanom koja je bila zadnji kolodvor magistralne pruge u Jugoslaviji. Gradovi su brzo počeli, mjesec dana je bilo dovoljno da novu dionicu Kreplje-Sežana puštaju u promet. To se dogodilo 21.12.1947., a od tog datuma postoji "željeznički trokut" kod Sežane:
Posted Image

I sad smo došli do sadašnjosti: uvijek mi je zanimala ona "zaboravljena" dionica Bohinske pruge od Kreplja do Opicine. Prije 20-ak godina je još bilo nešto teretnog prometa, ali sad više nema. Pruga službeno nije zatvorena, ali stanje uređaja i tračnica brzo propada. Ovog ljeta, konkretno 07.07.2012. sam krenuo da obiđem čak i dvije stranice sežanskog trokuta: od Kreplja do Opicine, pa od Opicine do Sežane. Ni na prvoj, ni na drugoj dionici nema više putničkog prometa. Razlika je samo da na prvoj već pedeset godina ga nema, a na drugoj, nažalost, od ukidanja zadnjeg vlaka (EN Venezia) u prošlom voznom redu.

Zanimljivo je još da se na prvoj dionici nalazi i jedan kolodvor, Repentabor. Sam kolodvor pripada Sloveniji, ali gradić Repentabor (it. Monrupino) je već u Italiji. Dionica je duga cca. 8 km, ali sadržava dva tunela.

Ali dosta povijesti, dosta brojeva, pojdimo na avanturo! Okolnosti ko u priči: kamenje i krš, zmije pod bilo kojim kamenom, prava ljetna vrućina.

Prije svega, da se dobro snalazite, evo vam dvije karte trokuta. Talijanska verzija:
Posted Image

I slovenska verzija, obogaćem mojim opaskama:
Posted Image
Levente -- pozdrav iz Mađarske

#2 Levente

Levente
  • Članovi
  • 1,812 posts
  • Joined 07.08.2008.
  • LocationVirovitica, HU (Verőce)

Posted 31.10.2012. - 12:29

I sad, in medias res, počinjemo sa cipelcugom. Ovaj Kanarček mi je doveo iz Gorice do Kreplja:
Posted Image

Prije odlaska na prugu, pogledajmo željezničke objekte u Krepljama. Zgrada je sastavljena od tri dijela: čekaonica, službeni prostor i ćenifa. Onaj srednji je zatvoren, ali ostali funkcioniraju.
Posted Image

Posted Image
Levente -- pozdrav iz Mađarske

#3 Levente

Levente
  • Članovi
  • 1,812 posts
  • Joined 07.08.2008.
  • LocationVirovitica, HU (Verőce)

Posted 31.10.2012. - 12:34

Pogled prema Novoj Gorici:
Posted Image

Posted Image

Ovako izgleda cijeli profil zgrade. Sve u svemu, lijepa je i jednostavna.
Posted Image

Ovako pa čakalnica:
Posted Image

Iznutra je isto jednostavno. Jedna klupa, dva prozora u zidu, a još dva u kutu. :D
Posted Image

Posted Image
Levente -- pozdrav iz Mađarske

#4 Levente

Levente
  • Članovi
  • 1,812 posts
  • Joined 07.08.2008.
  • LocationVirovitica, HU (Verőce)

Posted 31.10.2012. - 12:41

Pogled prema Sežani i Trstu:
Posted Image

Odvojnica zbog čega sam upravo došao: lijevo se vozi za Sežanu, a desno se nekoć vozilo za Trst. Zamislite, više stotina tona austrijskih roba iz srca monarhije za jadranske luke...divna vremena.
Posted Image

Ovu srketnicu već odavno nisu koristili. Desno se vidi nulti kilometar tršćanske pruge.
Posted Image
Levente -- pozdrav iz Mađarske

#5 Levente

Levente
  • Članovi
  • 1,812 posts
  • Joined 07.08.2008.
  • LocationVirovitica, HU (Verőce)

Posted 31.10.2012. - 12:46

Polako odlazimo. Stajalište Kreplje je iza leđa:
Posted Image

Posted Image

Posted Image

Pred nama pa je odvojnica: jedan sjajan i jedan hrđav kolosijek, plus kratki izvlačnjak koji završava u prirodnom biku. :D Zato volim krš.
Posted Image

Posted Image
Levente -- pozdrav iz Mađarske

#6 Levente

Levente
  • Članovi
  • 1,812 posts
  • Joined 07.08.2008.
  • LocationVirovitica, HU (Verőce)

Posted 31.10.2012. - 12:55

Isti izvlačnjak s drugog pravca.
Posted Image

Zanimljivo, sketnica iz smjera Trsta usmjerava na izvlačnjak. Dakle, ako Talijanski šalju neki neočekivani vlak, ova skretnica će spasiti Bohinjsku prugu. :D
Posted Image

Malo zumirano, u pozadini se vide vrhovi nad Ajdovščinom.
Posted Image
Levente -- pozdrav iz Mađarske

#7 Levente

Levente
  • Članovi
  • 1,812 posts
  • Joined 07.08.2008.
  • LocationVirovitica, HU (Verőce)

Posted 31.10.2012. - 13:02

Premda vlakova nema, brzina je bolja od nekih naših pruga:
Posted Image

Napuštamo "novu" sežansku prugu. (Sad mi pada na pamet nešto zanimlivo što vam moram kazati: godine 1947., kad su gradili ovi dionicu, koristili su materijal od demontirane ljubljanske obilaznice. Dakle, da ne bi bila ova prugica, možda bi Ljubljana i sada imala željezničku obilaznicu.)
Posted Image

Još jedan pogled unatrag:
Posted Image

I sad stvarno nas napušta sežanska pruga. Pred nama je zaštitni signal odvojnice:
Posted Image
Levente -- pozdrav iz Mađarske

#8 Levente

Levente
  • Članovi
  • 1,812 posts
  • Joined 07.08.2008.
  • LocationVirovitica, HU (Verőce)

Posted 31.10.2012. - 13:04

Isti signal s drugog smjera. Bio sam šokiran kako je u predobrom stanju.
Posted Image

Posted Image

Arrivederci, Kreplje, idemo prema Italiji.
Posted Image
Levente -- pozdrav iz Mađarske

#9 Levente

Levente
  • Članovi
  • 1,812 posts
  • Joined 07.08.2008.
  • LocationVirovitica, HU (Verőce)

Posted 31.10.2012. - 13:08

I konačno, idemo naprijed. Pruga odmah skreće desno, zapravo prema Trstu;
Posted Image

Napuštamo i zaštitni signal:
Posted Image

I nalazimo se na niskom kamenom nasipu:
Posted Image

Posted Image
Levente -- pozdrav iz Mađarske

#10 Levente

Levente
  • Članovi
  • 1,812 posts
  • Joined 07.08.2008.
  • LocationVirovitica, HU (Verőce)

Posted 31.10.2012. - 13:12

Nakon nasipa pruga opet ide ravno, sve do šume pod brdom:
Posted Image

Pogled unatrag na nasip:
Posted Image

Drugi šok: žicovod je obnovljen! Ne znam kada, ali baš svježe izgleda. Ipak ima malo nade za revitalizaciju pruge?
Posted Image
Levente -- pozdrav iz Mađarske

#11 Levente

Levente
  • Članovi
  • 1,812 posts
  • Joined 07.08.2008.
  • LocationVirovitica, HU (Verőce)

Posted 31.10.2012. - 13:21

Svi su pragovi drveni. Ipak ne može biti tako loše ako je brzina čak 65.
Posted Image

Prema miljokazu sam već šetao pola kilometara:
Posted Image

Došao sam do prvog cestovnog prijelaza. Šumski put se masovno koristi za razliku od pruge. :D
Posted Image

Slovenci tome kažu zavarovani nivojski prehod
Posted Image

Ova crvena zemlja je kraški teren, izvor dobrih kraških vina.
Posted Image
Levente -- pozdrav iz Mađarske

#12 Levente

Levente
  • Članovi
  • 1,812 posts
  • Joined 07.08.2008.
  • LocationVirovitica, HU (Verőce)

Posted 31.10.2012. - 13:33

Još dva pogleda unatrag:
Posted Image

Posted Image

I dva prema naprijed: manji zavoj...
Posted Image

...i duža ravna dionica. Na kraju vidimo nešto tamno...
Posted Image

...jer tamo je prvi tunel zvan Dol.
Posted Image

Posted Image

Nadvožnjak jedne šumske ceste:
Posted Image
Levente -- pozdrav iz Mađarske

#13 Levente

Levente
  • Članovi
  • 1,812 posts
  • Joined 07.08.2008.
  • LocationVirovitica, HU (Verőce)

Posted 31.10.2012. - 14:03

Evo nas kod predsignala, nekih 800 metera od početka, ovuda je došao žicovod.
Posted Image

opet sam iznenađen, signal je u dobrom stanju, kao da je riječ o aktivnoj pruzi.
Posted Image

Sjeverni portal tunela Dol je uvijek na sjenovitoj strani. To se osjeća i na temperaturi, mrzlo je kao u podrumu. Unutrašnjost tunela mi baš djeluje nesimpatično, puši hladan vjetar iznutra i neugodno miriše.
Posted Image

Posted Image

Posted Image

Zato odlučujem da ću skrenuti natrag i ići uzbrdo, pa spuštati nizbrdo do izlaska tunela. Nemam detaljne karte, ali život je avantura, hajdemo!

Dakle, idemo natrag:
Posted Image
Levente -- pozdrav iz Mađarske

#14 Levente

Levente
  • Članovi
  • 1,812 posts
  • Joined 07.08.2008.
  • LocationVirovitica, HU (Verőce)

Posted 31.10.2012. - 14:08

Ubrzo nalazim onaj šumski put, a šumski put vodi na državnu cestu čiji sam nadvožnjak vidio. Evo me u šumi:
Posted Image

Pogled s nadvožnjaka prema Krepljama:
Posted Image

I pogled odozgor na portal tunela:
Posted Image

Državna cesta i nadvožnjak iznad pruge. Prelazim cestu...
Posted Image

...i nastavljam svoju avanturu po toj sumskoj stazi:
Posted Image
Levente -- pozdrav iz Mađarske

#15 Levente

Levente
  • Članovi
  • 1,812 posts
  • Joined 07.08.2008.
  • LocationVirovitica, HU (Verőce)

Posted 31.10.2012. - 14:15

Uskoro se nalazim na ovoj cesti, što me vodi do...
Posted Image

...manje livade s koje se lijepo vidi talijanski gradić Monrupino/Repentabor:
Posted Image

Vrijeme je da se spuštamo dolje po toj stazici i nađemo prugu:
Posted Image

Nekako imam sreću, nakon malo džunglo-šetanja staza me vodi do ovoga objekta:
Posted Image

Što nije drugo nego kameni mostić nad prugom.
Posted Image

Posted Image
Levente -- pozdrav iz Mađarske

#16 Levente

Levente
  • Članovi
  • 1,812 posts
  • Joined 07.08.2008.
  • LocationVirovitica, HU (Verőce)

Posted 31.10.2012. - 14:20

Pogled s mosta na prugu:
Posted Image

U šumi se skriva južni portal tunela:
Posted Image

Vegetacija još nije zarasla prugu, al nekako mi se čini da to tek sad počinje...
Posted Image

Samo moram naći neko mjesto gdje se može spustiti do pruge. Prelazim livade i polja...
Posted Image

...i brzo stižem do hrđavih tračnica.
Posted Image
Levente -- pozdrav iz Mađarske

#17 Levente

Levente
  • Članovi
  • 1,812 posts
  • Joined 07.08.2008.
  • LocationVirovitica, HU (Verőce)

Posted 31.10.2012. - 14:26

Pogled na most i na portal tunela. Kako vrijeme prolazi, prizor će biti sve zelenije.
Posted Image

Posted Image

Pogled prema Italiji. Sve u svemu, pruge nije u lošem stanju.
Posted Image

Posted Image

Miljokaz mi pokaže da sam već šetao najmanje 1,6 kilometara, ali zbog obilaska tunela vjerojatno i više.
Posted Image
Levente -- pozdrav iz Mađarske

#18 Brunoh

Brunoh
  • Članovi
  • 7,764 posts
  • Joined 07.03.2007.
  • Location.

Posted 31.10.2012. - 14:32

Jedva čekam nastavak! Svaka čast na hrabrosti da šećeš prugom preko granice. Ajde nema je više, ali ali..

Zadnju povratnu vožnju po toj pruzi, ako se ne varam, imao je pred par godina PTG tour vlak koji je išao do Trsta, a prije toga je vozio i muzejski vlak..

2z8q8zt.jpg


#19 Levente

Levente
  • Članovi
  • 1,812 posts
  • Joined 07.08.2008.
  • LocationVirovitica, HU (Verőce)

Posted 31.10.2012. - 14:35

Idemo dalje. Oštro oko će u pozadini primjetiti kolodvorsku zgradu Repentabora, točno pod visokim borom.
Posted Image

Pogled unatrag prema tunelu:
Posted Image

Kameni zid je još od vremena izgradnje pruge. Dokaz austrijske kvalitete je to da zid još uvijek čvrsto stoji,
Posted Image

Posted Image

I još jedan pogled unatrag:
Posted Image
Levente -- pozdrav iz Mađarske

#20 Levente

Levente
  • Članovi
  • 1,812 posts
  • Joined 07.08.2008.
  • LocationVirovitica, HU (Verőce)

Posted 31.10.2012. - 14:43

Došao je i ovaj trenutak: prva skretnica kolodvora Repentabor.
Posted Image

Posted Image

Desno od nas je izvlačnjak, ali bika nema više.
Posted Image

Sketnica se "lijepo" ozelenila. Bog zna kad će se opet koristiti.
Posted Image

Posted Image

Nastavak slijedi u par dana, nadam se da ćete uživati. :D
Levente -- pozdrav iz Mađarske




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users