Jump to content

Cipelcug: Od Staze do Sunje preko dvije nekadašnje rasputnice, 07.04.2012


seabral

Recommended Posts

Jučerašnje sunčano prijepodne sam odabrao provesti na cipelcugu koji mi je već dosta dugo čučao u glavi kao ideja, samo mi je kao i inače nedostajalo vremena za realizaciju. Jučer se ukazala prilika, a i vremenska prognoza je trebala biti povoljna. Istinabog, nekakva kišica je sipila dok sam se ujutro u 6.46 h ukrcavao u Mađara za Sisak i Novsku, ali nadao sam se da ekipa iz weatheronline.co.uk ipak zna svoj posao. I znali su ga ... kad sam se sat i pol kasnije iskrcao u Stazi, sunce je već sjalo punim sjajem :--)

 

Ideja ovog cipelcuga je bila obići dvije nekadašnje rasputnice, Krivaju i Gaj, o kojima smo već dosta pisali na ovom forumu. U dobra stara željeznička vremena su ove rasputnice prevezle mnoge vlakove iz pravca Slavonije prema Unskoj pruzi i obratno. Bile su dio triangla oko Sunje. Tokom rata, čitavo područje je bilo minirano, a nakon razminiravanja, puštene su u promet pruge Sunja-Novska i Sunja-Volinja, ali ne više i odsječak Gaj-Krivaja. Taj dio pruge je još uvijek zarasao, devastiran i miniran ... a vjerojatno je i zauvijek tako ostati.

 

A kad sam već namjeravao prohodati ove rasputnice, dodao sam svojem cipelcugu i dionicu do ex-kolodvora Staza ... čisto zato da mi hodanje ne traje prekratko :mrgreen:

 

Trasa cipelcuga je išla ovako: kolodvor Staza --> rasputnica Krivaja --> južni ulaz u Sunju --> rasputnica Gaj --> južni ulaz u Sunju --> napušteni vagon na sjevernom izlazu kolodvora Sunja --> kolodvor Sunja ... sveukupno nekih 7700 metara cipelcuga.

 

StazaSunja.jpg

 

Iz Mađara sam se iskrcao na devastiranom kolodvoru Staza. Ambijent dostojan najvećih horrora :|

 

P4070368res.jpg

 

Za Pfaffa :mrgreen:

 

P4070369res.jpg

 

Na kolodvoru nije bilo nikoga ...

 

P4070371res.jpg

 

P4070374res.jpg

 

... ako ne računam brojne lastavice i ostale leteće pernate stvorove koje sam uzbunio svojim dolaskom i koje su doslovce izlijetale iz svih pukotina zidova i stropova ove devastirane zgrade

 

P4070381res.jpg

 

P4070382res.jpg

 

P4070383res.jpg

Link to comment
Share on other sites

A tih pukotina je bilo bezbroj ...

 

P4070387res.jpg

 

P4070388res.jpg

 

P4070390res.jpg

 

... isto kao i prigodnih natpisa raznih tematika :roll:

 

P4070389res.jpg

 

Nek se zna gdje smo :--)

 

P4070391res.jpg

 

Pogled u pravcu Sunje. Samo desni kolosijek se koristi ... lijevi je ostao iz nekih boljih vremena

 

P4070397res.jpg

 

P4070399res.jpg

 

Odmah sam se susreo s upozorenjima koja su me pratila čitavim putem

 

P4070402res.jpg

 

Stoga sam odmah odlučio hodati isključivo po kolosijeku ... da ne bi bilo "nismo znali"

 

P4070403res.jpg

Link to comment
Share on other sites

ŽCPR i mjesto Staza

 

P4070406res.jpg

 

Ovaj znak i tragovi na njemu pamte puno gora vremena :roll:

 

P4070409res.jpg

 

Izlazna skretnica u pravcu Sunje

 

P4070418res.jpg

 

P4070421res.jpg

 

P4070423res.jpg

 

Polako kreće cipelcug u pravcu Sunje. Brojna upozorenja s desne strane su više neko očita ... nemam ni najmanju želju provjeravati koliko su istinita.

 

P4070428res.jpg

 

P4070429res.jpg

 

Jedan od poljskih prijelaza

 

P4070439res.jpg

 

Nailazim i na oznake drukčijeg oblika ... ali sve one govore i svjedoče o vremenima za koje se nadam da se nikad više neće ponoviti

 

P4070445res.jpg

 

P4070443res.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pogled na minirano područje s desne strane pruge

 

P4070446res.jpg

 

P4070449res.jpg

 

Pruga od Staze do Sunje je velikim dijelom u pravcu

 

P4070451res.jpg

 

Zarasli ŽCPR ... tko zna kad je zadnji put bio korišten :ne zna:

 

P4070452res.jpg

 

Ostaci komunikacijske opreme

 

P4070457res.jpg

 

Nekome je sadržaj ove kupije očito bio dobro došao

 

P4070458res.jpg

 

Prema Sunji ...

 

P4070466res.jpg

 

Čudne neke biljke usred pruge

 

P4070470res.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dok hodam po pruzi, uočavam zanimljive konstrukcije na kontaktnoj mreži

 

P4070475res.jpg

 

Pogleda na razminiranu parcelu, izmeđju dviju miniranih

 

P4070479res.jpg

 

Korak po korak, prag po prag ... prilazim Vedrom Polju

 

P4070480res.jpg

 

Ovo smo već vidjeli ... i još ćemo se toga nagledati

 

P4070481res.jpg

 

P4070482res.jpg

Link to comment
Share on other sites

Prve kuće Vedrog Polja

 

P4070487res.jpg

 

Prvi stanovnici Vedrog Polja

 

P4070488res.jpg

 

Odbor za doček u stavu "mirno" :mrgreen:

 

P4070489res.jpg

 

P4070491res.jpg

 

Nisam mogao odoljeti i malo više ih pofotkati, kad su već tako lijepo pozirale

 

P4070492res.jpg

 

P4070498res.jpg

 

Da ne pomislite da samo vunena stvorenja žive ovdje .... tragovi civilizacije na obližnjem ŽCPR-u

 

P4070496res.jpg

 

P4070501res.jpg

 

Pogled u pravcu državne ceste D224

 

P4070503res.jpg

 

P4070504res.jpg

Link to comment
Share on other sites

Proljeće je doba cvjetanja :D

 

P4070506res.jpg

 

Ovdje je pruga prilično nagnuta ... puno više nego što to zahtijevaju trenutne brzine vlakova od 50-tak km/h

 

P4070509res.jpg

 

ŽCPR Vedro Polje

 

P4070515res.jpg

 

P4070516res.jpg

 

Danas ovim ŽCPR-om vlada tehnologija ...

 

P4070518res.jpg

 

... koja je zamijenila nekadašnji ručni rad

 

P4070519res.jpg

 

Pogled u nekadašnju kućicu čuvara ŽCPR-a

 

P4070520res.jpg

 

P4070521res.jpg

 

Krovište koje to više zapravo nije ...

 

P4070522res.jpg

 

Izvana

 

P4070525res.jpg

 

Ima i bunar

 

P4070529res.jpg

Link to comment
Share on other sites

Odmah iza tog ŽCPR-a se nalazi rasputnica Krivaja.

 

P4070533res.jpg

 

Ravno se ide prema Sunji, a lijevo se ne ide više nikamo :roll:

 

P4070534res.jpg

 

Skretnica koja je već dvadeset godina poptuno besposlena

 

P4070535res.jpg

 

Lijevo u travi se vidi zarasli šturc

 

P4070540res.jpg

 

Ovo je najviše dokud sam mu mogao prići

 

P4070545res.jpg

 

Pogled, smjer i kadar kojeg strojovođe u službi neće više imati prilike vidjeti

 

P4070550res.jpg

 

Skretnica koja pripada šturcu

 

P4070553res.jpg

 

P4070556res.jpg

 

P4070557res.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ostaci kontaktne mreže koji više ne pripadaju nikome

 

P4070559res.jpg

 

Bez riječi :roll:

 

P4070561res.jpg

 

 

Pruga prema Sunji. S lijeve strane je početak triangla prema rasputnici Gaj

 

P4070560res.jpg

 

Pogled sa zaraslog kolosijeka ... vlakovi tuda odavno ne voze

 

P4070570res.jpg

 

Detalj s trase ...

 

P4070572res.jpg

 

Dalje nisam išao po toj trasi .... gusta šikara i mine su bile više nego dovoljan razlog da rasputnici sa susjedne strane priđem okolnim putem. Jest da je to znatno dulji put, ali na hodanje me bar nikad nije bilo teško nagovoriti ;-)

 

Pogled u suprotnom smjeru, tj. prema Novskoj ...

 

P4070573res.jpg

 

... i prema zaraslom odsječku pruge Gaj - Krivaja

 

P4070576res.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Prema Sunji, po "normalnom" kolosijeku

 

P4070579res.jpg

 

Mostić

 

P4070580res.jpg

 

Detalj mosta, a u daljini se već vide kuće neposredno pred kolodvorom Sunja

 

P4070582res.jpg

 

Dolazak u "civilizaciju" :D

 

P4070588res.jpg

 

Poljski put i dvije pruge

 

P4070591res.jpg

 

Pogled sa sredine rasputnice

 

P4070593res.jpg

 

Prelazim na prugu prema Volinji i krećem prema rasputnici Gaj

 

P4070595res.jpg

 

P4070601res.jpg

 

P4070602res.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ispred rasputnice se nalazi ovaj mostić

 

P4070610res.jpg

 

P4070615res.jpg

 

Prelazak mosta s praga na prag

 

P4070617res.jpg

 

Napušteni bunker tkoznakoje vojske

 

P4070620res.jpg

 

P4070621res.jpg

 

Pogled kroz okno bunkera

 

P4070631res.jpg

 

U razgledavanju bunkera me je nakratko omeo međunarodni vlak 397

 

P4070628res.jpg

 

Nakon što je prošao, krenuo sam prema rasputnici

 

P4070633res.jpg

 

I ovo je nekad služilo svrsi ...

 

P4070636res.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ostaci rasputnice Gaj. Skretnica je izvađena.

 

P4070639res.jpg

 

Kolosijek iz pravca rasputnice Krivaja. Vidi se i kolosijek koji vodi u šturc.

 

P4070642res.jpg

 

Sve je zaraslo u travu i drač

 

P4070643res.jpg

 

P4070649res.jpg

 

Ovako je to nekad vidio strojovođa ... naravno, bilo je više pruge, a manje flore

 

P4070656res.jpg

 

Pragovi su betonski

 

P4070657res.jpg

 

P4070660res.jpg

 

Pogled prema drugoj strani

 

P4070653res.jpg

 

P4070666res.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

U šikari je i napuštena (bivša skretničarska ?) kućica.

 

P4070654res.jpg

 

P4070668res.jpg

 

Ovuda su nekad elektre vukle vlakove prema Slavoniji

 

P4070671res.jpg

 

Tragovi dobrih starih vremena ...

 

P4070672res.jpg

 

P4070673res.jpg

 

P4070675res.jpg

 

P4070677res.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nakon što sam se oporavio od nostalgije, krenuo sam natrag. Ponovno sam na mostiću

 

P4070684res.jpg

 

Pogled između pragova :--)

 

P4070685res.jpg

 

Sreo sam i ovog neobičnog šarenog stvora ...

 

P4070689res.jpg

 

... i ponovno se vratio u civilizaciju ...

 

P4070691res.jpg

 

... na rasputnicu koja je još u funkciji

 

P4070693res.jpg

 

P4070699res.jpg

 

Mostić s pogledom na kolodvor Sunja

 

P4070696res.jpg

 

P4070700res.jpg

 

P4070706res.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pogled s mostića na istočnu stranu ...

 

P4070709res.jpg

 

... i na zapadnu

 

P4070711res.jpg

 

Broj jedan

 

P4070715res.jpg

 

P4070716res.jpg

 

Brojevi dva i tri

 

P4070717res.jpg

 

P4070721res.jpg

 

Na ulasku u kolodvor stoji ovaj lijepi žuti vagon ispred rascvjetalog drveta

 

P4070722res.jpg

 

Uh, koliko ovdje ima kolosijeka ... :shock:

 

P4070726res.jpg

 

... a ima i onih koji se otprve i ne vide :shock:

 

P4070728res.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I oni su nekad davno vozili prugama ...

 

P4070729res.jpg

 

P4070734res.jpg

 

P4070735res.jpg

 

P4070743res.jpg

 

... koje su bile u boljem stanju nego ovo ovdje

 

P4070744res.jpg

 

Novi kolodvor Sunja ...

 

P4070750res.jpg

 

... zgrada koja podsjeća na ne tako davnu prošlost ...

 

P4070748res.jpg

 

... a isto tako i vodotoranj

 

P4070751res.jpg

Link to comment
Share on other sites

Izlazni signali odavno više ne rade ...

 

P4070755res.jpg

 

P4070758res.jpg

 

... a ni parnjače odavno više ne zalaze ovamo

 

P4070759res.jpg

 

P4070761res.jpg

 

U šikari ostavljen i napušten putnički vagon ...

 

P4070764res.jpg

 

P4070768res.jpg

 

P4070772res.jpg

 

P4070774res.jpg

 

P4070777res.jpg

 

Pogled u pravcu Siska

 

P4070779res.jpg

 

Nakon povratka na kolodvor fotkam još i ovo zaspalo radno vozilo ...

 

P4070780res.jpg

 

... dolazeći teretnjak ...

 

P4070781res.jpg

 

... i napokon dočekujem Mađara koji će me odvesti doma :D

 

P4070797res.jpg

 

Da sam ovaj putopis/hodopis napravio četvrt stoljeća ranije, bilo bi u njemu puno manje nostalgije i puno više raznoraznih životopisnih vlakova ... :ne zna:

 

*** kraj ***

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dakle, ja sam za sebe mislio da sam željeznički fanatik (naročito bio u mladim danima), ali ova tvoja landranja... Što reći osim: još jedan sjajan putopis! :palac:

Slike su jedna bolja od druge, ali mi je naj-fora ona s daždevnjakom na pruzi.

Ovaj motiv mi je, pak, posebno zapao za oko:

 

I oni su nekad davno vozili prugama ...

To su vagoni nekadašnjeg denčara, teretnog brzovoznog vlaka za prijevoz komadnih pošiljaka. Šteta je što nema bočne slike da se vide ostaci (valjda ih ima?) onih ''harmonika'' ili ''mijehova'' kojima su bili međusobno spojeni. Također me zanima domicilni kolodvor (ako se još vidi), u mojem pamćenju iz davnih vremena ostalo je ''Ljubljana-Moste''.

Usput, prikazao si i dva lokaliteta iz kojih poznajem ili sam poznavao neke ljude:

- Čovjeku koji je bio šef kolodvora Staza moj otac je 1973. prodao Škodu 110L.

- Iz Vedrog Polja je moja bivša kolegica iz Pošte Đurđica J. Nekoliko godina smo zajedno radili u Službi realizacije razvoja. Oba brata joj rade u HŽ-u, a mlađi Juraj J. bio je neko vrijeme prometnik u Kumrovcu. Zadnje što znam o njemu je da su ga premjestili u neki odjel informatike.

Eto, svijet je obično manji nego li mislimo.

Na kraju si dopuštam zrnce optimizma. Za razliku od tebe ja ipak ne bih otpisao spoj Krivaja - Gaj. Danas je tako kako jest (otužno), no u neko razumno doba bi tim zapuštenim komadićem pruge mogli poteći novi milijuni tona tereta.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Tvoji cipelcugi su uvijek zanimljivi, pa je tako i ovaj :palac:

 

 

Pogled u pravcu Sunje. Samo desni kolosijek se koristi ... lijevi je ostao iz nekih boljih vremena

 

http://i174.photobucket.com/albums/w120/seabral/za%20forum/2012/2012%2004%2007%20staza-sunja/P4070397res.jpg

Ali glavno da su ga elektrificirali :ljut2 E, moj HŽ. Inače jedno pitanje. Koliko teretnjaka prolazi dnevno između Sunje i Novske?

 

 

Kaj je ta rasputnica imala ručnu skretnicu :shock: To mi je malo čudno, a i ne vidim nigdje na niti jednoj fotki skretničarsku kućicu, pa mislim da je ipak bila automatska, a da je ovo naknadno napravljeno, samo mi nije jasno zakaj :hm Ako je tako kako mislim, onda ova skretnica nije nikada bila zaposlena :(

 

 

Na kraju si dopuštam zrnce optimizma. Za razliku od tebe ja ipak ne bih otpisao spoj Krivaja - Gaj. Danas je tako kako jest (otužno), no u neko razumno doba bi tim zapuštenim komadićem pruge mogli poteći novi milijuni tona tereta.

Ja se isto nadam, ali samo za rasputnicu Gaj. Krivaju bi volio vidjeti na drugom mjestu zbog toga jer bi umjesto ove šikane ispred kolodvora Sunja napravio ravnu prugu od Sunje do Staze i onda bi rasputnica bila pomaknuta. Naime radi se o tome da ja ovu prugu vidim kao brzu dvokolosiječnu prugu za Slavoniju i dalje, a mislim da je ova pruga pogodnija od one preko Dugog Sela je upravo lakše peglanje zavoja koji su ispred dosta kolodvora. Jedini ozbiljniji zavoji na ovoj prugi bi bili kod Siska, ali to ne bi bio problem, jer bi se ionako vlakovi tamo zaustavljali i pred Novskom, dok bi na trasi preko Dugog Sela za peglanje zavoja trebalo srušit pola Ivanića i još nekih mjesta. Nadam se da se autor putopisa ne bude naljutio radi ovog OT.

Link to comment
Share on other sites

Koliko teretnjaka prolazi dnevno između Sunje i Novske?

Odgovor je vrlo jednostavan: nula :sad:

 

Sisak-Novska_0001.jpg

 

Kao što se vidi iz priručnika o željezničkim prugama između Sunje i Novske ostalo je samo jedno službeno mjesto - Hrvatska Dubica. Iako na dionici postoje dovoljno dugi kolosijeci za križanje vlakova u Jasenovcu, Živaji, Šašu i Stazi svi su nezaposjednuti te u njima nije moguće križanje dvije kompozicije. Uz to pruga Sunja-Zagreb je jednokolosiječna i ima ionako malu propusnu moć pa njome poslati teretni vlak prema Novskoj je gotovo nemoguće...

 

@autoru putopisa: svaka čast na hodopisu. Obe lokacije sam obišao iz vlaka i vidio sve to sa tvojih slika ali iz lokomotive. Nadam se da će oba ukrižja u dogledno vrijeme ponovno biti stavljena u funkciju zajedno sa trenutno zatvorenom Unskom prugom.

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.

Link to comment
Share on other sites

Dakle, ja sam za sebe mislio da sam željeznički fanatik (naročito bio u mladim danima), ali ova tvoja landranja... Što reći osim: još jedan sjajan putopis! :palac:

Slike su jedna bolja od druge, ali mi je naj-fora ona s daždevnjakom na pruzi.

Kad ti za nekoga kažeš da je željeznički fanatik, onda to smatram najvećim komplimentom koji neki ljubitelj željeznica može dobiti. Hvala ti na tome ... :D

Da, mene je uvijek željeznica fascinirala i volim sve u vezi nje, a ponajviše volim landranja tumaranja po prugama, putovanja u starim i onim malo manje starim vagonima i čeprkanja po željezničkoj prošlosti. I drago mi je znati da na forumu ima još članova koji sebe nalaze u tome ...

 

To su vagoni nekadašnjeg denčara, teretnog brzovoznog vlaka za prijevoz komadnih pošiljaka. Šteta je što nema bočne slike da se vide ostaci (valjda ih ima?) onih ''harmonika'' ili ''mijehova'' kojima su bili međusobno spojeni. Također me zanima domicilni kolodvor (ako se još vidi), u mojem pamćenju iz davnih vremena ostalo je ''Ljubljana-Moste''.

Hvala ti na pojašnjenjima. Dodat ću još dvije fotke. Prva pokazuje spoj između dva vagona. Mislim da harmonike tu više nema. A za domicilni kolodvor nemam skroz preciznu sliku s informacijom. Jedino što se iz donje fotke vidi je da je vagon pripadao u ŽTP Zagreb.

 

P4070736res.jpg

 

P4070738res.jpg

 

Hvala ti i na interesantnim dopunama :D

 

 

Tvoji cipelcugi su uvijek zanimljivi, pa je tako i ovaj :palac:

 

Kaj je ta rasputnica imala ručnu skretnicu :shock: To mi je malo čudno, a i ne vidim nigdje na niti jednoj fotki skretničarsku kućicu, pa mislim da je ipak bila automatska, a da je ovo naknadno napravljeno, samo mi nije jasno zakaj :hm Ako je tako kako mislim, onda ova skretnica nije nikada bila zaposlena :(

 

Hvala ti ! :--)

Izgleda da je skretnica bila ručna. Nisam vidio nikakvu skretničarsku kućicu. A moguće je i da je bila upravljana iz kućice na ŽCPR-u Vedro Polje ili pak da je skretničar iz te kućice odlazio na tu skretnicu

 

 

Nadam se da se autor putopisa ne bude naljutio radi ovog OT.

 

Naravno da se ne bude naljutio ! Naprotiv :palac:

 

@autoru putopisa: svaka čast na hodopisu. Obe lokacije sam obišao iz vlaka i vidio sve to sa tvojih slika ali iz lokomotive. Nadam se da će oba ukrižja u dogledno vrijeme ponovno biti stavljena u funkciju zajedno sa trenutno zatvorenom Unskom prugom.

 

Hvala ! Da, bilo bi zaista lijepo da se ovaj komadić pruge ponovno stavi u promet. I da ga koristi dovoljan broj vlakova :D

Link to comment
Share on other sites

Odgovor je vrlo jednostavan: nula :sad:

Pa zakaj su onda išli elektrificirati tu prugu. Prvo, pruga je u dosta lošem stanju i brzine nisu neke, a drugo promet se svodi na četiri vlaka u jednom smjeru i pet u drugom, a mislim da je promet tamo takav da bi te vlakove komotno mogao vozit i Šved. Ovo mi se čini kao još jedno građenje kuče od krova.

 

Izgleda da je skretnica bila ručna. Nisam vidio nikakvu skretničarsku kućicu. A moguće je i da je bila upravljana iz kućice na ŽCPR-u Vedro Polje ili pak da je skretničar iz te kućice odlazio na tu skretnicu

Zanimljivo da je skretnica bila ručna s obzirom na promet tamo (prema vozno redu 1990./1991. osam vlakova po smjeru je dnevno koristilo taj odvojak).

Link to comment
Share on other sites

prema vozno redu 1990./1991. osam vlakova po smjeru je dnevno koristilo taj odvojak

Plus teretni vlakovi sa Unske pruge prema Novskoj i dalje (i obratno). A bilo ih je prije rata dosta.

Serija 05 je zakon!

Link to comment
Share on other sites

Sve pohvale autoru :D Željeznice i proljeće si baš odgovaraju, daju neku čarobnu kombinaciju koja je ugodna oku a bome i duši i tjelu.Željno iščekujem neku novu avanturu.Nadam se što prije.

Link to comment
Share on other sites

Kao i svaki put do sad i ovaj cipelcug si profesionalno odradio i nama koji nismo imali prilike vidjeti te rasputnice omogućio si da vidimo kako to sve skupa izgleda.

 

Žalosno je da taj krak pruge tako propada, ali nadam se da neće još dugo i da će u budućnosti igrati važnu ulogu u prijevozu tereta iz Slavonije u Dalmaciju i obrnuto.

 

Hvala ti. ;)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...