Jump to content


Donacija

Opcije potpore stranici zeljeznice.net
Ako posjedujete kriptovalute, možete donirati i na adrese:

3P2r8a7BMvRiRppZXcQdYiGguhN4iHAWTA3 - WavesPlatform

0x630394fcfd4d4b5f6847dd071b0841c25a2bcad7 - Ethereum

1C1f1kP6uL9Bqxi1r8TA4FHGpJ7D2GMtmi - Bitcoin

Za više informacija pogledajte iduću poveznicu: http://goo.gl/Elo84w

Photo

Velika zeljeznicka nesreca u Zagrebu na GK 1974


  • Please log in to reply
311 replies to this topic

#1 Ante

Ante
  • Članovi
  • 456 posts
  • Joined 06.04.2005.

Posted 05.06.2005. - 23:12

Vidim da na ovome forumu ima dosta željezničara pa bi postavio im jedno pitanje o ovoj velikoj tragediji 1974 god. kada je nastradao veliki broj ljudi u nesreći na GK. Naime o čemu se radi, često puta su nam profesori spominjali ovaj događaj, a onda odmah kažu, nećemo više o tome nije dobro baš po tome puno prčkati........imam osjećaj kao da se tu zbilo nešto više od toga nego što se može pročitati u štampi iz toga vremena pa me zanima vaše mišljenje tj, mislim, dali je stvarno uzrok nesreće pogreška strojovođa ili nešto više od toga..................znam da se nije ljpo vraćati u prošlost i to još s ovakvim temama, ali to me već dugo vremena zanima, a većina ljudi koje bih o ovome pitao nisu znali, ili željeli odgovoriti konkretno, nego onako općenito i površno........
Još me nešto zanima dali je ovo jedina želj. nesreća koja se zbila na HŽ-u s ovakvim posljedicama i dali je toga još bilo, onako baš me zanima......

#2 Toma

Toma
  • Administratori
  • 8,498 posts
  • Joined 26.03.2005.
  • LocationZagreb

Posted 05.06.2005. - 23:23

Mislim da je Anton spominjao da ima dosta podataka o toj nesreci; pa ce ti on vise znat reci; ali ono sto ja znam...:
lok. je bila 661 217 (danas je sacuvana u HZM-u); vlak je sa 95 km/h (ili tako nesto) usao u Glavni, vagoni su se prevrnuli kod lozione. Jos se danas vidi na portalima da su vareni (dolje, cisto kod betonskog temelja).
Strojovodja i pomocnik su spavali; pitanje je zasto... Jedan stariji strojovodja mi je jedamput rekao da ih je prometnik u Brodu nagovorio da voze dalje; iako im je tamo trebala doci smjena, koja nije dosla... Ne znam da li je to tocno.

Imas nesto na: http://danger-ahead....ents/zagreb.htm

btw; od nesreca se sjecam nekih (na cijelom bivsem JZ-u):
Na splitskoj pruzi, kod Solina (ili tamo negdje); davno; mislim u '60
Divaca; sredina '80 - teretni vlak naletio na nocni Beograd - Pula
Krajem '80 je bila nesreca, mislim u Lapovu
Tunel Vranduk (mislim '70)

pozdrav
toma

#3 Borna

Borna
  • Članovi
  • 232 posts
  • Joined 21.04.2005.
  • LocationZagreb

Posted 06.06.2005. - 07:04

Nesreća se dogodila 30. kolovoza 1974. godine u 22.40 sati na Glavnom kolodvoru u Zagrebu, kada je u izvanrednom vlaku za "gastajbajtere" na liniji Atena-Zagreb-Dortmund poginulo 153 putnika, a 90 ih je teško ozlijeđeno. Prema mojim saznanjima vlak je uletio sa 104km/h.
Takoder mi je jedan strojovoda ispricao pricu koja se podudara sa Tominom da su strojovode koje su vozile vlak presle vrijeme u radu te su trebali dobiti smjenu, smjena nije stizala, te su oni nastavili voznju. Nazalost rezultat je bio poguban.
Prosle godine je bio na radio Sljemenu novinar koji je u to vrijeme zivio u Trnjanskoj cesti i koji je zapravo medu prvima dosao na mjesto nesrece. Njegova prica i zapisi (imao je kazetofon) iz tog vremena su strasni.
Od toga vremena je spustena brzina ulaza u Zagreb Gl. Kol.

#4 Anton

Anton
  • Admin
  • 5,279 posts
  • Joined 31.01.2005.
  • LocationVinkovci

Posted 06.06.2005. - 11:29

lok. je bila 661 217 (danas je sacuvana u HZM-u); vlak je sa 95 km/h (ili tako nesto) usao u Glavni, vagoni su se prevrnuli kod lozione.


661-216...
Da, vlak je uletio sa 101,4 km/h kroz skretnicu na kojoj je maksimalna dozvoljena brzina bila 50 km/h, znači dvostruko brže.Što je na kraju i dovelo do iskakanja vagona.

Strojovodja i pomocnik su spavali; pitanje je zasto... Jedan stariji strojovodja mi je jedamput rekao da ih je prometnik u Brodu nagovorio da voze dalje; iako im je tamo trebala doci smjena, koja nije dosla... Ne znam da li je to tocno.


Smjena im je trebala doći u Vinkovcima i radili su 45 sati u komadu.Morao bi pitati strica za detalje, on je otpremio taj vlak iz Vinkovaca, bio je prometnik.Već su kod Oriovca zabilježili veću brzinu od dozvoljene.A mislim da im je i budnik bio isključen.

#5 Renato

Renato
  • Administratori
  • 6,671 posts
  • Joined 26.03.2005.
  • LocationDonja Bistra, Croatia

Posted 06.06.2005. - 11:38

btw; od nesreca se sjecam nekih (na cijelom bivsem JZ-u):
Na splitskoj pruzi, kod Solina (ili tamo negdje); davno; mislim u '60
Divaca; sredina '80 - teretni vlak naletio na nocni Beograd - Pula
Krajem '80 je bila nesreca, mislim u Lapovu
Tunel Vranduk (mislim '70)

toma


Vrpolje... tamo negdje krajem '80-ih?
Cini mi se da su poiskakali putnicki vagoni....

#6 Ante

Ante
  • Članovi
  • 456 posts
  • Joined 06.04.2005.

Posted 06.06.2005. - 13:43

Jos me zanima sto se nakraju ustanovilo kada je 2001 teretni vlak u Plaškom izletio, a brzinu je dostigao oko 110km/h, pričalo se svašta od toga da su otkazale kočnice pa.............
Sto je to konkretno bilo u Solinu te godine???

#7 Renato

Renato
  • Administratori
  • 6,671 posts
  • Joined 26.03.2005.
  • LocationDonja Bistra, Croatia

Posted 10.06.2005. - 22:54

Sjetio sam se jos jedne... Pojatno.. vlak je naletio na autobus pun djece na prijelazu. Jedna od gorih nesreca.

#8 Stanley

Stanley
  • Moderatori
  • 16,483 posts
  • Joined 24.08.2006.
  • LocationZagreb

Posted 28.08.2006. - 08:45

Mislim da je Anton spominjao da ima dosta podataka o toj nesreci; pa ce ti on vise znat reci; ali ono sto ja znam...:
lok. je bila 661 217 (danas je sacuvana u HZM-u); vlak je sa 95 km/h (ili tako nesto) usao u Glavni, vagoni su se prevrnuli kod lozione. Jos se danas vidi na portalima da su vareni (dolje, cisto kod betonskog temelja).
Strojovodja i pomocnik su spavali; pitanje je zasto... Jedan stariji strojovodja mi je jedamput rekao da ih je prometnik u Brodu nagovorio da voze dalje; iako im je tamo trebala doci smjena, koja nije dosla... Ne znam da li je to tocno.

Imas nesto na: http://danger-ahead....ents/zagreb.htm

btw; od nesreca se sjecam nekih (na cijelom bivsem JZ-u):
Na splitskoj pruzi, kod Solina (ili tamo negdje); davno; mislim u '60
Divaca; sredina '80 - teretni vlak naletio na nocni Beograd - Pula
Krajem '80 je bila nesreca, mislim u Lapovu
Tunel Vranduk (mislim '70)

pozdrav
toma


Male dopune podataka od starog freaka za željeznice, temeljem sjećanja na novinske članke i TV emisije.
- Nesreća na splitskoj pruzi dogodila se između kolodvora (ukrižja?) Sadine i kolodvora Kaštel Stari. Do nesreće je došlo zbog samopokretanja teretnjaka iz Sadina, koji je sam od sebe krenuo, mislim, unatrag (strojovođa i pomoćnik su u tom trenutku navodno bili izvan lokse!). Teretnjak je naletio na putnički vlak Split - Knin i došlo je do loma. Ne znam koliko je bilo poginulih, svakako veliki broj, a slike u novinama bile su strašne. Kolski sanduk prvog putničkog vagona stajao je okomito kao kora oljuštene banane, a pod to se podvukla loksa 661. Tu vjerojatno nitko nije preživio.
- Najveća nesreća u ex-Jugi poslije zagrebačke dogodila se 1964. kod kolodvora Jajinci na pruzi Mala Krsna - Beograd. Došlo je do naleta jednog vlaka na začelje drugog, koji je stajao na ulaznom signalu. Ne sjećam se točno svih detalja, ali se sjećam da je jedan bio putnički Požarevac - Beograd s loksom 17, a poginulo je oko 60 ljudi.
- Teška nesreća dogodila se i negdje sedamdesetih ili osamdesetih u kolodvoru Stalać na pruzi Beograd - Niš. Teretni vlak iz Kruševca s loksom 642 nije se zaustavio na ulaznom signalu kod mosta na Moravi, već je produžio vožnju, prošao kroz cijeli kolodvor i na izlaznoj skretnici lupio usred kompozicije brzog vlaka koji je upravo ulazio u kolodvor. Mislim da je bilo dvadesetak poginulih.
- Jedna nesreća dogodila se ponovo na pruzi Mala Krsna - Beograd, ne sjećam se vremena ni detalja, ali znam da je to bilo između kolodvora Kasapovac i Lipe i da je bilo poginulih.
O ovim nesrećama mogli bi puno više reći kolege s Railfan Belgrade.
- Da se vratim na Hrvatsku, 1958. se dogodila nesreća u Zagrebu, na nasipu između rasputnice Trešnjevka i Savskog mosta. Brzi vlak iz Splita naletio je na začelje teretnjaka koji je, mislim, stajao na signalu. U to vrijeme stanovao sam u Savskoj 52 i sjećam se da su nas probudile sirene svih vatrogasnih kola koja je tada Zagreb imao, jer su se u teretnjaku zapalile cisterne s butanom. Jedna je visjela niz nasip i vatrogasci su je dugo hladili šmrkovima vode. Visoki plamen dobro sam vidio s kuhinjskog balkona, jer je gledao na prugu. Poginule su, koliko se sjećam, najmanje četiri osobe.
- Na kraju nešto o nesreći u Zagrebu 1974. Ovaj vlak je zapravo čudom stigao do Zagreba, jer se već ranije mogao prevrnuti. Na primjer, između kolodvora Ludina i Novoselec vlak je trebao usporiti na onom S zavoju kod mosta na Česmi (80 km/h), a tahograf je pokazao preko 100 (mislim 103 km/h). O tome su pričali preživjeli putnici, sjećam se njihovih izjava s TV-a, koji su bili užasnuti kada se vlak nagnuo i valjda vozio po jednoj šini. Njihovi komentari u toj ''akontaciji'' užasa bili su: ''Ovaj ili je pijan ili je lud''.
Strojovođa i pomoćnik platili su tuđi ceh, jer nisu bili krivi za nesreću. Dovezli su vlak (mislim teretnjak) u Vinkovce i onda su ih trebali pustiti da se odmaraju, ali su ih natjerali na brzi za Zagreb uz prijetnju disciplinskim mjerama, blabla.
Knežević i Varga (tako su se zvali) krivi su utoliko što onim idiotima nisu rekli marš!, otišli u policiju i prijavili kazneno djelo teškog ugrožavanja sigurnosti ljudskih života u pokušaju. A zatim na spavanje. Lako je danas nama o tome govoriti, a kako je njima (ako su živi)?
Serija 05 je zakon!

#9 Dražen

Dražen
  • Članovi
  • 716 posts
  • Joined 14.04.2005.

Posted 28.08.2006. - 10:15

Male dopune podataka od starog freaka za željeznice, temeljem sjećanja na novinske članke i TV emisije.
- Nesreća na splitskoj pruzi dogodila se između kolodvora (ukrižja?) Sadine i kolodvora Kaštel Stari.

Nije vezano za nesreće.
UKRIŽJE kao službeno mjesto ne postoji prema 8 izmjenama i dopunama prometnog pravilnika iz 2004.
www.vlakovi.com

#10 Stanley

Stanley
  • Moderatori
  • 16,483 posts
  • Joined 24.08.2006.
  • LocationZagreb

Posted 28.08.2006. - 10:31

Hvala Dražene na korisnoj informaciji.
Cogito, ergo sum (mislim, dakle jesam - Rene Descartes)
Serija 05 je zakon!

#11 decec

decec
  • Članovi
  • 383 posts
  • Joined 17.08.2006.
  • LocationZagreb

Posted 28.08.2006. - 19:27

A kako je moguće da taj vlak nisu pokušali zaustaviti već u nekom kolodvoru prije Zagreba, ako je primjećeno da ne vozi dopuštenim brzinama? :?:

#12 ErrAseR

ErrAseR
  • Članovi
  • 9,395 posts
  • Joined 22.04.2005.

Posted 28.08.2006. - 19:34

A kako je moguće da taj vlak nisu pokušali zaustaviti već u nekom kolodvoru prije Zagreba, ako je primjećeno da ne vozi dopuštenim brzinama? :?:


to se saznalo tek kad se tahograf očitao, a to je nakon nesreće...

inaće da napomenem da dotična loksa nije imala impulsni budnik več statički (pritisneš ga nogom i držiš non-stop) te kao takav i nije imao funkciju... jedino ko je mogao spasiti od nesreće je AS ili auto-stop no u to doba u povojima na dizel lokomotivama...

inaće za utjehu mogu vam reć da još nisam čuo da neko veli da mu na lok netreba AS, dok bih budnik sa guštom izbacio ili ugradio ko na talentu izmjenično - impulsni (mjenja intervale ovisno o brzini i nailasku na signale - ovisan o AS-u)

#13 Anto

Anto
  • Članovi
  • 163 posts
  • Joined 24.07.2006.

Posted 28.08.2006. - 21:02

Zaboravili smo u D. Andrijevce prije rata kada je ulaz pokazivao u pravac a skretnica stajala u skretanje. Brzi je preko 100 km/h uletio u skretanje, lokomotiva je ispala udarila u plato kola na prvom kolosijeku. Strojovođa mrtav prepolovljen, Strojovođa iz Rume koji je putavoa reži ostao visjeti na portalu a slučajna djevojčica koja je išla u školu također mrtva (bila je između 1. i 2. kolosijeka, nagruvane putnike nećemo ni spominjati :(

#14 Toma

Toma
  • Administratori
  • 8,498 posts
  • Joined 26.03.2005.
  • LocationZagreb

Posted 28.08.2006. - 21:13

Zaboravili smo u D. Andrijevce prije rata kada je ulaz pokazivao u pravac a skretnica stajala u skretanje. Brzi je preko 100 km/h uletio u skretanje, lokomotiva je ispala udarila u plato kola na prvom kolosijeku. Strojovođa mrtav prepolovljen, Strojovođa iz Rume koji je putavoa reži ostao visjeti na portalu a slučajna djevojčica koja je išla u školu također mrtva (bila je između 1. i 2. kolosijeka, nagruvane putnike nećemo ni spominjati :(


to je bio vlak sa 441 008; lok. je jos uvijek u Gredelju

pozdrav
toma

#15 ErrAseR

ErrAseR
  • Članovi
  • 9,395 posts
  • Joined 22.04.2005.

Posted 28.08.2006. - 21:44

to je bio vlak sa 441 008; lok. je jos uvijek u Gredelju

pozdrav
toma


da i strojovođe su još uvijek pod zemljom...

#16 Stanley

Stanley
  • Moderatori
  • 16,483 posts
  • Joined 24.08.2006.
  • LocationZagreb

Posted 29.08.2006. - 09:19

Pod zemljom je i Luka Javorina, bivši prometnik iz kolodvora Plavno. Svojedobno sam u novinama čitao o nesreći koja se zbila odmah poslije rata, negdje 1947. ili 1948., svakako prije otvaranja Unske pruge jer je sav teret išao Ličkom.
Iz kolodvora Zrmanja i Pađene u Plavnom su dobili dojavu (odjavu?) za jedan teretnjak Split - Zagreb i brzi Zagreb - Split. Trebali su se križati u Plavnom, ali je društvo ispeklo janjca i toliko se ponapijalo da im je brzi protunjao kroz kolodvor. Do sudara je došlo iza Plavnog prema Otonu.
Bilo je dosta poginulih, a prometnik je dobio metak tj. osuđen je na smrt i uzemljen.
Serija 05 je zakon!

#17 ErrAseR

ErrAseR
  • Članovi
  • 9,395 posts
  • Joined 22.04.2005.

Posted 29.08.2006. - 09:22

... nisi napisao da je dobio metak jer je ukro janjca...

#18 Stanley

Stanley
  • Moderatori
  • 16,483 posts
  • Joined 24.08.2006.
  • LocationZagreb

Posted 29.08.2006. - 09:25

Ne znam otkud mu janjac, ali znam da je uzrok smrti prevelika količina olova u organizmu.
Serija 05 je zakon!

#19 Portos

Portos
  • Moderatori
  • 10,529 posts
  • Joined 01.12.2005.
  • LocationZaprešić, Hrvatska

Posted 29.08.2006. - 12:27

Pod zemljom je i Luka Javorina, bivši prometnik iz kolodvora Plavno. Svojedobno sam u novinama čitao o nesreći koja se zbila odmah poslije rata, negdje 1947. ili 1948., svakako prije otvaranja Unske pruge jer je sav teret išao Ličkom.
Iz kolodvora Zrmanja i Pađene u Plavnom su dobili dojavu (odjavu?) za jedan teretnjak Split - Zagreb i brzi Zagreb - Split. Trebali su se križati u Plavnom, ali je društvo ispeklo janjca i toliko se ponapijalo da im je brzi protunjao kroz kolodvor. Do sudara je došlo iza Plavnog prema Otonu.
Bilo je dosta poginulih, a prometnik je dobio metak tj. osuđen je na smrt i uzemljen.


O tome sam prije 10-15 godina čitao u Vikendu, mislim da su tada objavljivali priče o ljudima koji su osuđeni na smrtnu kaznu i zašto.

Dinamika vozila i Okretna postolja

KONČAR – Električna vozila d.d.


#20 Stanley

Stanley
  • Moderatori
  • 16,483 posts
  • Joined 24.08.2006.
  • LocationZagreb

Posted 06.11.2006. - 16:51

Čitam na Forumu o tunelu kod Čortanovaca i prisjećam se još nekih nesreća na prugama ex JŽ koje će upotpuniti ovu osebujnu Crnu kroniku. Iznosim kronološkim redom:

BEŠKA - ČORTANOVCI (pruga Stara Pazova - Novi Sad)

Nesreća se dogodila ranih šezdesetih (raspon između 1961. i 1964.). O tome je svojedobno objavljen tekst sa snimkama u Areni.
Na otvorenoj pruzi sudarili su se putnički vlak (lokomotiva 01) i teretni vlak (vjerojatno laki ili radni, jer je lokomotiva bila 22).
Za nesreću je okrivljen strojovođa teretnog vlaka, pamtim mu i ime (Karlo Silađi), jer je navodno bez odobrenja pokrenuo vlak iz kolodvora Beška. Ne sjećam se je li bilo poginulih, ali je svakako bilo ozlijeđenih i materijalna šteta bila je zamjetna. Arena je objavila sliku gdje lokomotive ''daju pusu'' jedna drugoj.

BLINJSKI KUT (pruga Novska - Sisak - Zagreb)

I o tome je također pisala Arena. Naslov članka: ''Lokomotiva u kukuruzištu''. Godina: 1967. Do nesreće je došlo iskliznućem noćnog brzog vlaka Beograd - Zagreb (preteča ''Aurore'') na ulaznoj skretnici kolodvora Blinjski Kut. Skretnica je, umjesto u položaju ''ravno'', bila postavljena u skretanje.
Poginulih, srećom, nije bilo, a ozlijeđeno je nekoliko putnika.
Arena je objavila i izjavu strojovođe: ''U stanicu sam ušao dopuštenom brzinom od 72 km/h...''. Ulazni signal pokazivao je slobodni prolaz i krivci su bili, koliko se sjećam, ljudi iz kolodvora.
Svojevrsni kuriozitet bila je velika fotografija meni omiljene lokomotive 05, koja je zaista završila u nekom kukuruzu prevrnuta na bok, kao nasukani kit.

ŠAŠ (pruga Novska - Sisak - Zagreb)

Više se ne sjećam koje je to godine bilo, ali se nesreća svakako dogodila poslije one u Blinjskom Kutu i prije elektrifikacije pruge, jer je brzi vlak (Beograd - Split?) vukla parna lokomotiva serije 11. Smjestio bih taj događaj u razdoblje između 1968. i 1971. Da ne bude dvojbi napominjem kako su dizelke 661 (2061) u ono vrijeme, zbog nedostatka rezervnih dijelova, znale biti podulje vrijeme u ''šturcu'' i stoga su na pojedinim dionicama i na pojedinim vlakovima zamjenjivane već ''preživjelom'' parnom vučom.
Brzi vlak naletio je u kolodvoru Šaš na neki drugi vlak. Detalja se više ne sjećam, bar ne pouzdano, osim što mi se čini da je pogriješilo osoblje kolodvora jer je pustilo vlak na zauzeti kolosijek. U ondašnjem tisku digla se velika prašina i hajka na željeznicu. Poginulo je nekoliko osoba, uz stanoviti broj ozlijeđenih.

''IZRAVNI PRIJENOS'' RASPADA VAGONA (Rasputnica Trešnjevka - Zagreb Zapadni kolodvor)

Ovaj zanimljivi slučaj ne može se nazvati željezničkom nesrećom, već spada u nižu kategoriju ''izvanrednih događaja''.
Bilo je to početkom šezdesetih, a točne godine zaista se ne sjećam. S balkona zgrade u Savskoj 52 pratio sam teretni vlak koji je na rasputnici Trešnjevka skrenuo prema Zapadnom kolodvoru. I onda sam na svoje oči vidio prizor kakav, u to sam uvjeren, nije vidio nitko od forumaša.
Treći ili četvrti vagon odostraga (otvoreni dvoosovinac prastarog tipa) odjednom se, uz strahovitu buku, ''složio'' prednjim krajem na prugu. Prednji osovinski sklop jednostavno se raspao. Nakon toga ispala je i zadnja osovina, kolski sanduk škripao je po tračnicama, dok se vlak naglo zaustavljao. Pamtim i to da je kočničar u zadnjem vagonu izbezumljeno gledao na prugu iza vlaka i bjesomučno vrtio ručicu...

NOTA BENE
Priče o željezničkim nesrećama rastepli smo, kako vidim, u više topica. Slobodan sam preporučiti administratoru i/ili njegovim ''pobočnicima'' da, kada uhvate vremena (u dobru volju ne sumnjam), sve to objedine radi lakše preglednosti.

Thanks na pozornosti.
Serija 05 je zakon!




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users